Romain Grosjean byl včera vyšetřován kvůli své reakci ve druhé zatáčce. Poté, co ztratil kontrolu nad svým vozem, sešlápl místo brzdy plyn a způsobil hromadnou nehodu. Komisaři mu udělili trestné body a pykat bude i na startovním roštu v Monaku, kde se téměř nedá předjíždět.
Když za svým týmovým kolegou ve smečce vozů po startu ztratil v 3. zatáčce přítlak, tak se roztočil. Ale místo toho, aby tvrdě brzdil, sešlápl plyn, a sestřelil ještě Nica Hülkenberga a Pierra Gaslyho. Panel komisařů, mezi nimiž za jezdce zasedal Derek Warwick, se jednomyslně shodl na trestu. Grosjean si z Barcelony odnáší 2 trestné body ke své licenci a tři trestná místa pro startovní rošt v Monaku.
"Pilot komisařům vysvětlil, že ve své setrvačnosti zamíří do středu tratě, proto se rozhodl sešlápnout plyn, aby se dostal křížem na pravou stranu dráhy mimo dráhu vozů za ním. Přitom se ale dostal do cesty vozům číslo 27 a 10. Komisařům sdělil, že se tak rozhodl, aby se vyhnul ostatním vozům a že podle něj šlo o tu nejlepší možnost," popisují komisaři ve své oficiální zprávě.
"Byť je podle komisařů je spekulace to, kde by jeho auto skončilo, pokud by zvolil jinou alternativu, tak je jasné, že překřížením dráhy před vozy za ním, pro což se rozhodl, povede ke kolizi. Navíc po zhlédnutí videa zjistili, že jel ve smyku v levé části trati a byl téměř celý mimo ní, když se rozhodl ji překřížit," všímají si nesmyslného manévru Francouze. Protáčením kol navíc vytvořil v zatáčce nebezpečnou kouřovou clonu.
Grosjean ale tvrdí, že nemohl udělat nic pro to, aby se vyhnul kolizi: "Nemyslím si, že s tím šlo něco udělat. Kdybych brzdil, tak by auto dostalo smyk stejným způsobem. Snažil jsem se zůstat na plynu, abych byl ve smyku, a s nikým se nesrazil. Šlo o normální lidský reflex. Jakmile začalo auto jet pozpátku, tak to bylo velmi těžké."
Seconds into the #SpanishGP - carnage 💥Take a look at *that* early crash from all the angles 👀Grosjean OUTGasly OUTHulkenberg OUT#F1 pic.twitter.com/3RinHMW1BF
— Formula 1 (@F1) May 13, 2018Hülkenberg, jenž to odnesl se zdemolovaným vozem, Grosjeana vůbec nechápal: "V takovém scénáři rozhodně nevypadá nejlépe. O víkendu má hodně rád smyky, ale v prvním kole s vozy okolo k tomu není vhodná chvíle. Musí se na to podívat a odvést doma určitou práci."
Podle Gaslyho mohl pilot Haasu "brzdit a skončilo by to jinak," šlo o děsivou nehodu. "Bylu úplně napříč a přes kouř jsem toho moc neviděl. Těsně před nárazem jsem viděl, že úplně zastavil, neměl jsem kam jet. Snažil jsem se uvolnit řízení, ale náraz byl hodně tvrdý."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.