BARCELONA - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů a rychlostí dosahovali piloti během kvalifikace a s jakými strategiemi nejpravděpodobněji nastoupí do zítřejší Velké ceny Španělska?
Velmi technická trať v Barceloně představuje dobrou prověrku pro aerodynamiku vozů, zejména první sektor s rychlou a táhlou třetí zatáčkou, v níž si musí piloti během velké ceny hlídat zejména opotřebení levé přední pneumatiky.
Před čtvrtou zatáčkou začíná druhý sektor obsahující pomalou pátou zatáčku i adrenalinovou, velmi rychlou devátou. Za ní se nachází první DRS zóna a před začátkem posledního sektoru nejnáročnější místo z pohledu brzd.
Třetí sektor je velmi technický, obsahuje středně rychlé a pomalé zatáčky s rychlou poslední zatáčkou a 1 km dlouhou cílovou rovinkou, na níž FIA umístila druhou DRS zónu, kterou dnes kvůli nedostatku předjíždění v Rusku o 100 metrů prodloužila. Na jejím konci se nachází čidlo pro měření maximálních rychlostí, tzv. speed trap.
Hamilton si připsal 74. pole-position své kariéry, když dosáhl nejrychlejšího času v prvních dvou sektorech a svého týmového kolegu porazil o 5 setin sekundy. Vylepšil čas z předsezónních testů a stanovil nový rekord okruhu - 1:16,173 min.
Bottas jej doplnil v první řadě a vedení Mercedesu bylo spokojeno: "Velmi dobré, jsme zpět! Máme tam obě auta, lepší práci už jsme odvést nemohli. Po čtyřech závodech věci vyvinete. Pro mě je tohle mistrovským závodem a my jsme zpět na špici, ne? Díky Bohu za to, že se to v kvalifikaci povedlo. Závod bude zítra zajímavý. Ale pokud vyhrajete tady, pak máte dobré výchozí postavení pro dalších několik závodů," radoval se Niki Lauda.
V třetím sektoru prokázal své kvality Ricciardo s vylepšeným Red Bullem, na Ferrari jim ale nakonec scházela půl sekunda, na Mercedes trochu více. Na dráze nechal o něco více než jeho týmový kolega, jinak jej dle součtu sektorů mohl porazit.
Vettel dal v Q3 dohromady ideální kolo, stejně jako Bottas a právě Verstappen, na oba Mercedesy nicméně těsně ztrácel. Scuderia se až do dnešního odpoledne snažila skrývat svou formu. Zítra bude startovat z lepší stopy, a mít tak šanci na předjetí alespoň jednoho soupeře.
Magnussen byl nejlepší ze zbytku světa, těsně za ním na osmém místě ale skončil Alonso s vylepšeným McLarenem. Ten se po několika 13. místech v kvalifikaci letos poprvé dostal do Q3: "Je to fantastický pocit, a dvojnásob, když to spojíte s tím, že jsme v naší domácí velké ceně. Osmé místo je rozhodně krokem vpřed. Kluci ze špičky jsou stále příliš daleko, takže to musíme stáhnout, ale s vylepšeními, která jsme se dovezli, jsem spokojený - zdá se, že dodávají to, co jsme čekali. Jen potřebujeme co nejdříve nové díly a pokračovat tímto směrem," zářil Španěl spokojeností.
Nejvyšší rychlost na rovince dosáhl Pérez poháněný Mercedesem - 326 km/h, druhý byl Ocon (324,7 km/h), jinak byl výkon Force Indie v kvalifikaci zklamáním - obě vypadly již v prostřední části, kdy jim na rozdíl od Q1 přestaly fungovat pneumatiky. Oproti Ázerbájdžánu zaznamenala největší propad. Leclerc se Sauberem podruhé za sebou postoupil do Q2 a porazil Mexičana.
Vettel s Ferrari ztrácel jen 2,5 km/h, Gaslyho ztráta na osmé příčce v této statistice odpovídala 4,9 km/h, což je pro Hondu poměrně příznivé.
Propadly ale Renaulty - všechny vozy obsadili poslední příčky. Nejlepší zástupce s francouzským motorem - Verstappen, zaostával o 7,8 km/h, Hülkenberg potýkající se s problémy s tlakem paliva dokonce o 16,2 km/h.
Pneumatiky a strategieDnes nebyl moc velký rozdíl mezi super-měkkou a měkkou směsí, Ricciardo na té druhé dokonce vyjel i v Q3 - podle jeho šéfa Christiana Hornera byla v tu chvíli rychlejší. Teploty byly nižší než včera: 20 °C vzduch, 25 °C asfalt. Předpověď na dnešní večer v Barceloně hlásí déšť, což může narušit dosavadní evoluci dráhy.
Všichni zástupci top týmů zítra budou startovat na měkkých pneumatikách, což jim otevírá větší prostor v oblasti strategií. V závodě počítáme s jednou či dvěma zastávkami, podle Pirelli je navzdory energetické náročnosti okruhu možná i první varianta, bude záležet na degradaci.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.