BARCELONA - 1. TRÉNINK; Valtteri Bottas dosáhl v úvodní části závodního víkendu ve Španělsku nejrychlejšího času a před Lewisem Hamiltonem i piloty Ferrari Ferrari měl výrazný náskok. Ricciardo s Red Bullem boural, Alonso s inovovaným McLarenem MCL33 zajel sedmý nejrychlejší čas. Jak trénink probíhal?
V 11:00 hod našeho času vyrazili na trať jako první McLareny, Saubery a Kubica, jenž vystřídal Sirotkina. Williams, který podobně jako ostatní soupeři přivezl k prvnímu evropskému závodu spoustu novinek, zajímá jeho zpětná vazba. V závodním víkendu se objevuje poprvé od Abú Zabí 2010. Zástupci týmu nám potvrdili, že se jim podařilo identifikovat problémy s jejich balíkem, jejich plného vyřešení se ale ještě tento víkend nedočkáme.
Počasí bylo slunečné a teploty vyšší než v předsezónních testech - vzduch 20 °C, trať 32 °C. Pirelli přivezlo super-měkkou, měkkou a středně-tvrdou směs, které mají poprvé o 0,4 mm tenčí běhoun ve snaze zabránit přehřívání pneumatik a zajistit jejich konzistentnější chování.
McLaren přivezl nový aerodynamický balík počínající unikátním nosem se třemi kanály, Alonso na to před svými domácími příznivci v instalačních kolech pěkně šlapal (nejrychlejší čas v 2. sektoru). Ferrari zaujalo novými zrcátky uchycenými k ochraně kokpitu Halo. FIA to poprvé umožnila v Baku a Scuderia je první stájí, které toto řešení nasazuje. Red Bull kompletně obměnil bočnicové panely, deflektory (kopíruje zuby Mercedesu) a podlahu.
#F1 #SpanishGP Teams bring significant upgrades. 📷: #McLaren's new nose, #Ferrari's mirrors, #RedBull bargeboards, #Mercedes' suspension pic.twitter.com/Jh3OWqtFwg
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) May 10, 2018Po čtvrthodině jsme se dočkali prvních měřených kol: Ocon 1:22,592, Vandoorne 1:22,529, Alonso 1:22,226 a Kubica 1:24,278 min. Piloti McLarenu mají zřejmě kvůli větru potíže v zatáčce č. 13, kde se dostávají mimo trať. Ve smyku tam po nich končí také Vettel či Bottas.
Bottas (1:18,703), Hamilton (1:18,997), Räikkönen (1:20,262) a Vettel (1:20,452) se po chvilce dostávají před pátého Alonsa (1:20,535), všichni na měkkých pneumatikách.
McLarenu se daří držet tempo Red Bullu - Ricciardo zajíždí 1:19,871, Alonso je o 0,119 s pomalejší, Verstappen je zatím na 1:20,140 - všichni na měkkých směsích. Australský pilot však po 35 min v zatáčce č. 4 bourá, přední část svého vozu poškozuje o zeď. Whiting sahá po virtuálním safety caru a dráha se vylidňuje. Podle Hornera poškozuje naštěstí jen staré díly.
Williams Kubicovi mění podlahu - měl sice nové díly, ale jezdil se starou verzí, nyní dostane novou. Stroll s druhým vozem jezdí spíše v konfiguraci, kterou měli v Ázerbájdžánu.
Traťoví komisaři po 15 min uklidili vůz, Bottas s Vettelem hned vyrazili na trať. Fin vylepšuje svůj rekord na 1:18,441 min, je o půl sekundy před druhým Hamiltonem. Už jsou o 3 sekundy rychlejší než loni v 1. tréninku, ale zítra se tito borci zřejmě dostanou až na 1:16 min.
Po hodině přezouvají někteří piloti na super-měkké pneumatiky. Stroll však končí mimo dráhu v zatáčce č. 5, takže se na 5 min podruhé dostává ke slovu virtuální safety-car. Kubica ve stejném okamžiku dostává smyk v zatáčce č. 13, pokračuje však dále.
Ferrari zrovna vyslalo obě své jezdce na super-měkké směsi z boxů, má smůlu. "Pneumatiky se chovají jako v zimních testech - nemají žádnou přilnavost," stěžuje si Hülkenberg. Renault zde má málo novinek, ty větší stihl přivézt již minule do Ázerbájdžánu.
Bottas se stále drží měkkých pneumatik a už je o sekundu rychlejší (1:18,148 min) než loňský čas pole-position. Mercedes se zdá být nejrychlejší, Ferrari zatím ztrácí kolem sekundy, Red Bull je třetím nejrychlejším týmem.
Ve středu pole si McLaren díky vylepšením pomohl. Alonso se dostal na šestou příčku a byl nejlepším ze zbytku světa, v patách mu byl těsně Grosjean. Vandoorne s druhým McLarenem pronikl do elitní desítky, ztráta na Mercedes je ale stále obrovská. Kubica nezklamal - sice skončil až 19., ale před závodním pilotem Williamsu Strollem.
#F1 #SpanishGP FP1 Best sectors: #Verstappen in front of Vettel, #Alonso 7th behind Ricciardo pic.twitter.com/HeCGKl8nep
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) May 11, 2018Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.
Andrea Stella přiznává, že pokud by chtěl, aby souboj o titul mezi Norrisem a Piastrem byl pohodlný, neplnil by svou roli správně. Intenzita a napětí v boji podle něj znamenají správné vedení a motivaci jezdců.
Gabriel Bortoleto byl po belgickém závodě přesvědčen, že odvedl maximum navzdory nepříznivému výsledku. Jeho týmový kolega Nico Hülkenberg se mezitím upíná k Maďarsku, kde očekává silnější výkon od celého týmu Kick Sauber.
Fintech společnost Revolut se stane klíčovým partnerem týmu Audi F1, který v roce 2026 převezme současný tým Sauber. Audi tak vstoupí do Formule 1 s výraznou podporou ze světa digitálních financí.
Martin Brundle nastínil, co bude klíčové pro Landa Norrise, má-li v letošní sezóně porazit týmového kolegu Oscara Piastriho. Podle bývalého pilota F1 musí Norris ve zbytku šampionátu potvrdit svou zkušenost, jezdeckou vyzrálost a pravidelně přivážet silné výsledky, pokud si chce udržet pozici jedničky v týmu McLaren.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.