Williams se tvrdě snažil, aby jeho auto mělo větší přítlak. Jenomže tato snaha eliminovala jeho předchozí silné stránky aniž by přinesla očekávaný výsledek. Alespoň si to myslí jezdci. Britská stáj se rozhodla pro agresivní přístup před sezonou 2018, jenže po třech závodech má na svém kontě 0 bodů.
V kvalifikaci na GP Číny byly Williamsy dokonce úplně nejpomalejší ze všech. Pokles maximální rychlosti je ještě více vidět při porovnání s loňským rokem. "Letos došlo ke změně filozofie. Nikdo samozřejmě nechtěl rozhodit celý balanc, ale chtěli jsme ho posunout zhruba k úrovni 50:50.
Neřekl bych, že jsme plánovali ztratit rychlost na rovinkách. Ale řekl bych, že jsme tušili, že už nebude nejrychlejší. Ale na druhou stranu jsme očekávali, že získáme něco, co nám doposud chybělo," říká Sergej Sirotkin. Obecně všechny maximální rychlosti klesly díky Halo ochraně kokpitu, kvůli které jsou auta těžší.
Jenomže Williams byl vloni průměrně po třech Grand Prix v Austrálii, Bahrajnu a Číně o 5,98 km/h nad průměrem nejrychlejších rychlostí v kvalifikacích, letos je o 2,4 km/h pod tímto průměrem. V závodech je pak situace následující: letos je o 1,84 km/h pod průměrem maximálních rychlostí, vloni byl o 8,64 km/h nad průměrem.
Lance Stroll dodává: "Ztratili jsme hodně v naší silné stránce a nezískali dost ve slabé stránce. Také ovladatelnost se nezlepšila tak, jak jsme v důsledku změny čekali. Rychlost v přímce byla vloni velmi dobrá - to se hodilo při předjíždění nebo bránění pozice. Rychlost v zatáčkách není taková, jakou bychom chtěli."
Podle jezdců je hlavním problémem stabilita auta. O víkendu na Williams čeká těžký závod s dlouhými rovinami, vloni zde Stroll získal první stupně vítězů. Dle Sirotkina však "tým ví, co dělat. Je třeba zlepšit pár věci, které udělají auto zase konkurenceschopné".
Rus dále prozradil, že se Williams potýká s chlazením auta. Chlazení zatím nefungovalo dostatečně efektivně. Tým totiž zvolil agresivní cestu i zde - proudící vzduch použil namísto chlazení více k vytváření přítlaku. Ale "z toho, kde teď jsme, nevidíme žádný výsledek tohoto přístupu," přiznal Sirotkin.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.