Jak hodnotí dnešní závod v Číně jednotliví jezdci a představitelé týmů?
Daniel Ricciardo, 1. místoNevyhrávám nudné závody. Tohle bylo neočekávané. Před 24 hodinami jsem si myslel, že budu startovat z chvostu pole. Díky klukům a dnes to je odměna za tu práci. Mechanici si opravdu zamakali.
"I haven't had a boring win yet!"Ricciardo reflects on his sixth and perhaps most sensational victory 🏆#ChineseGP 🇨🇳 #F1 pic.twitter.com/JtwgfUJr6T
— Formula 1 (@F1) April 15, 2018Tým mi řekl, že se objeví safety car a ve čtrnácté zatáčce mi řekli ať zajedu do boxů. To bylo velmi rychlé rozhodnutí, které rozhodlo v tomto případě o výhře. Někdy prostě musíte olíznout známku a poslat dopis. Dnes jsem si to hodně užil, věděl jsem, že na měkké sadě jsem mohl při brzdění získat čas. Často máte jen jednu příležitost to zkusit a já využil každou příležitost.
Max Verstappen, 5. místoViděl jsem, že se Vettel na těch pneumatikách trápí a zkusil brzdit pozdě. Zablokoval jsem kola a narazil do něj. Byla to samozřejmě moje chyba. Nechtěl jsem to a to se později lehce říká. Měl jsem počkat. To by asi byl nejlepší nápad, ale bohužel stala se kolize. Je to životní lekce.
"It's a life lesson" - Max Verstappen reflects after a clash with Vettel earned him a 10s penalty#ChineseGP #F1 pic.twitter.com/ffH7tMgZtJ
— Formula 1 (@F1) April 15, 2018Christian Horner, šéf týmuTohle letošní vítězství v Číně je výsledek fantastického úsilí týmu. Mechanici odváděli úžasnou práci a Daniel jel skvěle a zasloužil si výhru. Jeho předjíždění bylo ukázkové a strategie nám i díky safety caru vyšla perfektně. Skvělá práce. Max měl dobrou první část, bohužel ztratil čas za Lewisem a propadl se za Daniela a při snaze o předjetí Sebastiana došlo ke kolizi a ta vedla k penalizaci. Za manévr se Max už omluvil. I tak ale dojel pátý a jsem si jistý, že je frustrovaný, ale dnešní výkon ukazuje na dobrou sezónu.
MERCEDESValtteri Bottas, 2. místoZávod šel dobře a vypadalo to slibně než všichni během safaty caru zajeli do boxů. Potom jsme byli v potížích ze strany Daniela a skoro i Kimiho. Je to zklamání, dali jsme do toho vše a cítili, že si zasloužíme výhru. Měli jsme to pod kontrolou a bez nějakých problémů, takže si myslím, že bych za sebou bez safety caru Sebastiana udržel.
Lewis Hamilton, 4. místoJá jsem se dnes nacházel v území nikoho. Neměl jsem rychlost a jen jsem se snažil držet čehokoliv to šlo. Nejsem si jistý svou pozicí v závodě. Měli jsme před sebou těžkou bitvu, obzvlášť na mé straně. Náš výkon byl horší. Včera a dnes to byla z mé strany katastrofa. Musíme to napravit a dostat se zpět do módu běžné výkonnosti, jinak přijdeme o více bodů. Můžeme vděčit několika incidentům před námi, které nás udržely v boji.
"I was in a different race...didn't have the pace" - Lewis Hamilton after a P4 in Shanghai#ChineseGP #F1 pic.twitter.com/6vgg69r0iU
— Formula 1 (@F1) April 15, 2018Toto Wolff, šéf týmuRed Bull byl odvážný a zajel do boxů, my si mysleli, že pozice na trati je důležitější. Zvolili jsme špatně a oni správně, pravděpodobně si výhru zasloužili. Po boji jste vždycky chytřejší a tak nyní říkám, že jsme měli také Lewise zavolat do boxů. Po boji je každý generál. Ale celý víkend jsme prostě nebyli dostatečně dobrý, nikde. Byli jsme asi třetí a čtvrtí za Ferrari a tak musíme dát hlavy dohromady.
Mysleli jsme, že výhodou bude zůstat na trati, ráno jsme o tom mluvili, protože v prvním stintu se nepředjíždělo a Räikkönen také nejel do boxů. Myslím, že Valtteri si zasloužil vyhrát, měl dobrý den a jel skvěle. Ale nepřálo nám štěstí a myslím, že safety car vyjel ve špatnou chvíli.
Máte rádi F1? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@f1news.cz a staňte se našim redaktorem.
FERRARIKimi Räikkönen, 3. místoMěli jsme dobrý start, ale potom jsem trošku zablokoval kola během prvních zatáček. Měli jsme dlouhý stint a měl jsem i štěstí se safety carem. Nakonec jsme potřebovali měkké pneumatiky, abych na to mohl opravdu šlápnout. Dostal jsem se Valtterimu blízko, ale je těžké být v závěsu za jiným autem. Tohle beru, protože to vypadalo, že z toho nebude nic.
Sebastian Vettel, 8. místoMaxe jsem neviděl až do poslední chvíle. Také jsem mu tam nechal místo. Čekal jsem, že to zkusí dřív a neměl jsem v úmyslu odolávat, protože to s Danielem bylo jasné a nemělo to smysl - byli na nových pneumatikách prostě příliš rychlí. Nechtěl jsem si pokazit závod, ale udělal chybu, zablokoval kola, což se stává při tomto větru na té rovince a podle mě to špatně odhadl a pokazil závod nám oběma. Není už nováček a mladíček, ale tohle se prostě může stát, když máte najeto 300 závodů, v autě se rozhodnutí dělají obtížně. Ale tyhle věci musíte mít na paměti a ujistit se, že nehavarujete. Měli jsme štěstí.
"To some degree you can factor in others' mistakes - not always"Seb reacts to THAT incident 👀#ChineseGP 🇨🇳 #F1 pic.twitter.com/UATDlngOsn
— Formula 1 (@F1) April 15, 2018Maurizio Arrivabene, šéf týmuDnes to není výsledek, který jsme chtěli, když jsme startovali z první řady. Rychlost nebyla špatná, ale byl to závod s mnoha proměnnými a to rozhodlo. Kimi to zvládl na pódium a Sebastian s poškozeným vozem po kolizi nemohl moc bojovat. Musíme si udržet soustředěnost a odhodlání a už přemýšlet nad závodem v Baku.
RENAULTNico Hülkenberg, 6. místoVšichni měli malou přilnavost na startu a klouzalo to. Jeli jsme na dvě zastávky a museli jsme pneumatiky šetřit a držet si rychlost. Vyplatilo se to, safety car nám vyšel a ulehčil nám to. Ale i bez něj si myslím, že by to vyšlo. Rychlost byla dobrá a byli jsme v čele středu pole, takže nebyl to vůbec špatný den. Osm bodů, to si vezeme. Byla to zábava, to je jisté.
Carlos Sainz jr. 9. místoOba vozy zase na bodech. Dobrá práce! Měl jsem dobrý start, ale jeden z Red Bullů mě v prvním kole vytlačil a tak jsem se propadl pár míst za Nica. Od té doby to bylo o udržení strategie a zvládnout safety car. V posledním stintu jsem se zasekl v provozu ve vláčku za Alonsem a Mangussenem a to mi pokazilo pneumatiky a musel jsem je šetřit, abych na konci ještě mohl bojovat. Bylo to s Vettelem hodně těsné. Ještě kolo a dostal bych ho. Celkově jsem rád za body, ale musíme dál s inženýry pracovat na voze.
Cyril Abiteboul, šéf týmuDnes to byl dobrý den a získáváme jistotu. Měli jsme slibné startovní pozice a to znamenalo těžkou volbu se strategií, protože jsme museli jet na dvě zastávky, zatímco soupeři kolem jen na jednu. Ale díky silnému startu to fungovalo. Pomohl nám i safety car, ale moc toho nezměnil. Tým sílí. Rychlost byla povzbudivá a výhra Daniela Ricciarda ukazuje, že motor Renault se lepší a je schopen vítězství.
MCLARENFernando Alonso, 7. místoOpět jsme v neděli podali lepší výkon než během předchozích dní, což je dobré, protože tam se získávají body. Zvládli jsme to dobře, safety car nám moc nepomohl, protože jsme jeli na jednu zastávku a zrovna jsme přezuli na čerstvé pneumatiky a chtěli dojet do cíle. Ale ostatní získali čas a příležitost jet do boxů. Měli jsme dobré souboje s Haasem a Ferrari, i když to nebylo fér, protože Sebastian měl poškozený vůz a trápil se. Dojel jsem ho a viděl šanci a šel do toho. Sedmé místo je dobré, ale musíme se zlepšit. Něměli jsme rychlost během víkendu a ne dostatečnou v závodě. Rád jsem viděl mnohem plnější tribuny než v minulých letech, takže díky fanouškům!
Stoffel Vandoorne, 13. místoNeměl jsem dobrý start a ztratil pozice. Zvládl jsem pár slušných předjížděcích manévrů a získal pár pozic zpět. Otázkou bylo, zda jet jednu či dvě zastávky v boxech a bohužel nakonec naše volba moc nevyšla, protože ostatní těžili ze zastávky pod safety carem. Mysleli jsme, že bude více příležitostí, ale neměli jsme rychlost a cítil jsem vibrace, takže závěr byl náročný. Nebyl to den podle představ, ale i tak jsme ukázali, že závodní rychlost máme silnější než kvalifikační a pracujeme na zlepšení. Snad budeme mít lepší vůz už v Baku.
Eric Boullier, závodní ředitelPodle očekávání náročný závod, ale i tak jsme ukázali bojového ducha a získali body. Fernando měl dobrý start a udržel si dobrou rychlost v porovnání se soupeři kolem i před safety car, předvedl pár dobrých předjetí a dojel sedmý. Stoffel takové štěstí neměl. Měl pomalý start a trápil se s posouváním vpřed. I tak na to ale šlápl a získal pozice díky předjetí a dobré práci s pneumatikami. Bojoval tvrdě i ke konci, kdy soupeři byli na novějších pneumatikách a cítil vibrace. Dal do toho vše. Snad bude příště mít více štěstí. Safety car nám nepřál, protože jsme volili strategii jedné zastávky, věděli jsme totiž, že tam máme potenciál. Ale bojovali jsme tvrdě a využili předností našeho balíku. Nyní nás čeká příprava na další závod.
HAASKevin Magnussen, 10. místoMěl jsem na safety car smůlu. Naše strategie se začala vyplácet, ale potom safety car vyjel ve špatnou chvíli. Proto jsme strategii nevyužili tak, jak jsme mohli. Nevěděl jsem, jestli máme do boxů a bylo to těžké rozhodnutí. Myslím, že to byla smůla a nezískali jsme tak více bodů. Ale je to ok, ale doufali jsme ve víc. Je to dlouhá sezóna a snad budeme dál získávat body. Jsem pyšný na to, jak jako tým fungujeme a to si musíme udržet.
Romain Grosjean, 17. místoMěli jsme odvážnou strategii a bohužel nás štěstí nepřálo, protože už od poloviny závodu, kdy vyjel safety car, jsme věděli, že už do boxů nepojedeme. Věděl jsem, že to bude náročné a bylo. Snažil jsem se držet jedenáctého místa jako klíště, ale potom mě Force Indie předjely a tak jsme jeli pro další sadu a to bylo povzbudivé, protože ultra měkké se neopotřebovávaly a bylo to dobré. Kvůli safety caru jsem věděl, že to bude náročné.
Günther Steiner, šéf týmuNáročný konec dne. Safety car nám zničil závod. Kevin mohl být jinak sedmý a Romain osmý či devátý. Renaulty získaly bonusovou zastávku v boxech a tak jsme skončili tam, kde jsme dojeli. Pneumatiky se dostatečně nezahřáli a bylo to těžké. Ale bojovali jsme v pozicích, kde jsme jeli v posledních dvou závodech. Buďme pozitivní a pokusíme se v Baku udělat to, co se nepodařilo v prvních třech závodech.
FORCE INDIAEsteban Ocon, 11. místoByli jsme tak blízko bodům, ale okolnosti nám nepomohli. Byl to zmatený start a ztratili jsme čas a nedokázali se posunout. Potom se to zlepšilo, když jsme do boxů zajeli brzy a vypadalo to, že strategie dvou zastávek bude fungovat. Byli jsme na bodech, když vyjel safety car. Potom jsme na to šlapali až do konce, ale zasekl jsem se za Grosjeanem příliš dlouho, protože dobře bránil. To mě stálo šanci předjet Magnussena a dostat se na body. Nevyšlo nám to, nicméně rychlost byla dobrá, takže se budeme soustředit na pozitiva.
Sergio Pérez, 12. místoDalší závod, kdy bylo po všem v prvním kole. Bylo to chaotické a dostal jsem se do problémů. Vytlačil mě Renault v zatáčce číslo čtyři ztratil jsem tam dost míst. A bylo po víkendu. Byli jsme na slabší sadě pneumatik a nemohli jsme toho moc udělat. Byli jsme blízko bodům, tým zvolil strategii, která mi dala šanci předjet Magnussena, ale nebylo dost času. Můžeme se soustředit na pozitiva, dostali jsme se blíž soupeřům. Včera jsme se zlepšili a jsem si jistý, že jakmile se dostaneme do Evropy, budeme získávat silnější výsledky.
Robert Fernley, zástupce šéfa týmuNáročné první kolo znamenalo, že musíme dohánět. I přes rychlost jsme se zasekli v provozu a to znamenalo, že jsme jeli do boxů dříve, abychom s tím něco udělali. Oba jeli na dvě zastávky a po výjezdu safety caru jsme se snažili získat ztracené pozice a dostat se na body. Skoro se to podařilo. Dnes nám štěstěna nepřála, ale rychlost byla slušná a to je pozitivní.
WILLIAMSLance Stroll, 14. místoByl to dobrý start a jako v Bahrajnu jsme získali na startu pět nebo šest míst. Potom věřím, že jsme získali maximum. Neměli jsme štěstí se safety carem, protože ti se dvěma zastávkami v boxech získali volný vstup to boxové uličky. Myslím, že jsme dnes mohli porazit Force Indie. Nejen rychlostí, ale také díky startu a tak. Je to škoda, ale jsem spokojen. Získali jsme podle mě z auta maximum.
Sergej Sirotkin, 15. místoByl to náročný závod. Neměl jsem co ztratit, takže jsem musel bojovat a snažil se získat pozice. Ale když jste ve středu pole, je to těžké a myslím, že jsem to mohl zvládnout lépe. Potom jsme se trápili s rychlostí. Bylo těžké zvládat pneumatiky a chvílemi v čistém vzduchu to bylo stabilizované, ale jinak náročné. Zajeli jsme pro nové pneumatiky a nevím, co se s tou sadou stalo, ale neměli přilnavost a ztratili jsme tam, potom už to bylo jen o dojezdu do cíle.
Paddy Lowe, technický ředitelI když to není skvělý výsledek a nezískali jsme body, oproti Bahrajnu je to fantastické. Byli jsme v boji, takže je to pozitivní pocit a můžeme na tom stavět. Obě auta měly dobrý start a chtěli jsme jet na jednu zastávku, drželi jsme se toho a vycházelo to. Safety car nám však nepomohl, ale využili jsme příležitost a Sergejovi jsme přezuli pneumatiky. Rychlostí jsme porazili Sauber, ale strategií jsme bojovali s Toro Rosso a Grosjeanem v Haasu.
SAUBERMarcus Ericsson, 16. místoMěl jsem dobrý start, ale potom jsem mírně vyjel mimo trať a ztratil pár pozic. Celkově měl závod dvě fáze. První na měkkých pneumatikách, tam jsem se trošku trápil v vyvážením a po změně na střední jsem dojel střed pole a držel si jejich rychlost. Podíváme se na data a začneme se připravovat na další závod.
Charles Leclerc, 19. místoNebylo to ideální, ze začátku jsem byl s rychlostí spokojen a po přezutí jsem dostal hodiny a zajel do štěrku. Měl jsem poškozenou podlahu a měl potíže s vyvážením vozu. Bohužel jsem ztratil pozice. Podíváme se na data, abychom se ujistili, že uděláme v dalším závodě maximum.
Frederic Vasseur, šéf týmuPro nás měl závod dvě fáze. Oba jezdci jeli na jedu zastávku a pro Charlese byl první stint dobrý. Držel se jezdců před ním a získal pár pozic. Po zastávkách se to začalo měnit. Vyjel safety car a načasování nebylo ideální, protože soupeři využili šance volné zastávky v boxech. Po přezutí Charles vyjel mimo trať a poškodil podlahu. Bohužel tam se toho moc udělat nedalo. Na druhou stranu Marcus měl druhou část dobrou a cítil se lépe. Získal pár pozic a jel dobře. Celkově jsme měli rychlost a bojovali jsme o střed pole. Stále máme co zlepšovat, především kvalifikaci. To je další krok a těšíme se na další závod.
TORO ROSSOPierre Gasly, 18. místoPřes rádio mi řekli: 'OK, Brendon tě pustí na konci rovinky.' Proto jsem očekával, že mě pustí, a šel jsem na vnitřek. Čekal jsem, že mi nechá trochu místa na zatáčení. Když jsem začal zatáčet jako obvykle a byl jsem na vnitřní straně, tak už bylo příliš pozdě a nemohl jsem s tím nic dělat.
Snažil jsem se brzdit a vyhnout se mu, bylo už moc pozdě, došlo ke kontaktu a bylo to. Byla to škoda, protože to je samozřejmě ta poslední věc, kterou si přejete - mít kontakt se svým týmovým kolegou. Je to zkrátka škoda, myslím si ale, že jsme se nepochopili. Očekával jsem, že něco udělá, a on zřejmě čekal něco jiného.
S penalizací jsme nic nemohli udělat. Určitě to v televizi vypadalo z mé strany špatně, ale z toho, co jsme si řekli, bylo jasné, že si tam vyměníme pozice. Nikdy bych nečekal, že takto zahne. Samozřejmě, že kdybychom spolu bojovali, tak bych to takto nezkoušel.
Brendon Hartley, 20. místoBylo to samozřejmě trochu nedorozumění. Vyměnili jsme si v prvním stintu pozice, protože jsem se na ultra-měkkých trápil. Nechal jsem ho předjet na výjezdu ze zatáčky č. 14 a podruhé, když jsem byl o to požádán, tak jsem plánoval totéž. Podle mě si musel myslet, že mu nechávám otevřený prostor při nájezdu, což tak nebylo.
Franz Tost, šéf týmuGratuluji Red Bullu, fantastická výhra. Strategické rozhodnutí bylo skvělé a Daniel využil příležitost. Měl to pod kontrolou a vyhrál. Bohužel Toro Rosso se nedařilo. Trápili jsme se od začátku víkendu a byli jsme téměř na chvostu startovního pole a během závodu jsme nenašli potřebnou rychlost.
Navíc proběhla kolize mezi našimi jezdci kvůli nedorozumění, což je velká škoda. A ke konci jsme zjistili problém s převodovkou v Brendonově autě a musel odstoupit. Snad najdeme důvody tohoto špatného výkonu a v Baku budeme konkurenceschopnější.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.