Sebastian Vettel získal v Šakiru pole position. Jak hodnotí dnešní výkony jednotliví piloti a představitelé týmů?
Sebastian Vettel, 1. místoDost intenzivní kvalifikace. První jízda v poslední části kvalifikaci a potom jsem to v poslední zatáčce pokazil. Podruhé už se to povedlo a bylo to čisté. Věděl jsem, že v poslední zatáčce musím zůstat mimo obrubník. Auto bylo celý víkend výborné. Odpovídá na to, co od něj chcete a to je vždy příjemné. V Austrálii to byl spíše boj, navíc jsme se zlepšili od včerejška a auto reagovalo perfektně, takže jsem moc spokojen. Cítím se teď dobře, ale bude to dlouhý závod a je těžké tu šetřit pneumatiky. Auto je rychlé, to obvykle pomáhá. Teď jsem moc rád za tým, že jsme ranní potíže překonali.
Kimi Räikkönen, 2. místoVůbec ne ideální poslední výjezd, dostal jsem se do provozu, ale co mohu dělat. Zítra je závod, to je to důležité. Tam získáváme bod nebo ne. Uvidíme, co se nám zítra podaří.
MERCEDESValtteri Bottas, 3. místoByly to ok kola a ke konci se to ještě zlepšovalo. Víceméně se to podařilo. Ale ti kluci v rudé byli dnes trošku moc rychlí. S tímto nemůžeme být spokojeni, takže se těšíme na zítřek. Myslím, že to bude těsné, i když Red Bull a Lewis a Max pojedou zezadu.
Lewis Hamilton, 4. místo (penalizace 5 míst na startu)Nebude to zítra lehké, to je jisté. Dám do toho vše. Cílem bylo dnes získat pole position, ale u Ferrari byli příliš rychlí. Valtteri zajel dobrý čas, ale já nedokázal na konci plně využít nové pneumatiky. Tak to je a zítra pokusíme získat maximum. Mám měkčí sadu, takže bych měl být schopen jet déle. Je tu pár různých strategií a já se pokusím získat z auta maximum z jeho síly a rychlosti.
Toto Wolff, šéf týmuBylo to těžké, ale podle očekávání po bahrajnských trénincích. Ferrari v horku prostě je rychlé a potvrdili to, měli rychlost, kterou Lewis ani Valtteri nemohli stíhat. Během zimy jsme říkali, že výkony předních týmu jsou těsné a dnešek to potvrdil. Jsme nohama na zemi, jako vždy, budeme dál skromní a zamakáme. Závodní rychlost mezi Ferrari, Red Bully a námi byla těsná, takže je o co usilovat. Ale dnešek ukázal, že Ferrari odstartují jako favorité.
RED BULLDaniel Ricciardo, 5. místo (po penalizacích 4. místo)Vlastně je to těsnější, než se čekalo, protože na pole to bylo jen čtyři desetiny. To je povzbudivé, ale zároveň frustrující být na chvostu těch nejrychlejších. Mé kolo bylo rozkouskované a asi jsem mohl získat o desetinu víc. A myslím, že Lewis měl na mě pár desetin. Frustrující jak těsné, ale první pětka je v rozpětí čtyř či pěti desetin, což je pro F1 dobré. Na závod se vždy moc těším. Včera naše závodní rychlost nevypadala špatně, ale auto nebylo tak dobré jako nyní a myslím, že to bude ještě lepší. Doufám, že dostanu Ferrari. Není to daleko a máme to na dosah.
Max Verstappen, 15. místoJe to smůla. Studoval jsem data a najednou jsme měli 150 koňských sil nárůst a to je divné, protože ta zatáčka není na plný plyn, takže na něm nestojíte. Bylo to jako kdyby se zapnulo a vypnulo tlačítko a já najednou dostal hodiny dost agresivně na zadní pneumatiky. Vůbec jsem to nečekal. 150 koňských sil, když si myslíte, že už jedete na limitu, to je dost. Zítra by to mělo být v pohodě, do pátého místa bychom měli být ok. A hodilo by se štěstí se safety carem.
Christian Horner, šéf týmuZatím jsem s Maxem nemluvil. Jeli jsme další kolo, abychom více pochopili motor a optimalizovali jeho nastavení a ujela mu zadní část. Poškození je poměrně povrchové. Není poškozeno šasi, ale naštve, když se tohle v kvalifikaci stane. Vypadal dnes ráno rychle a je to ztracená příležitost, ale zítra bude závodit tvrdě. A na tomto okruhu se dá předjíždět. Když se podíváte na data, ztrácíme pět či šest desetin na rovinkách, ale jsme rychlejší v každé zatáčce. Tady se velmi dobře předjíždí, takže Lewis si pojede svoje. A my máme dobré závodní auto, Daniel je ve druhé řadě a pokusíme se najít využít příležitostí v prvním kole.
TORO ROSSOPierre Gasly, 6. místoTohle jsem upřímně řečeno nečekali. Auto bylo fantastické od začátku víkendu a viděli jsme potenciál, ale šesté místo, to je prostě úžasné a jsem šťastný. Myslím, že musíme projít data a podívat se, proč jsme byli tak rychlí, protože jsme měli jen malé vylepšení auta, ale fungovalo mnohem lépe, než jsme čekali. Podle mého jsme na tom se závodní rychlostí velmi dobře co se opotřebení týče. Víme, že to je pro nás většinou v závodě náročnější šetřit motor a tak, ale auto teď fungovalo fantasticky, takže máme příležitost získat body a opravdu doufám, že se to stane. S Hondou jsme odvedli skvělou práci, nikdo nečekal, že budeme na začátku konkurenceschopní, ale spolupráce Italů a Japonců vypadá, že funguje dobře a to rád vidím.
Brendon Hartley, 11. místoTrošku déjá-vu z Melbourne. Q2 mi uniklo tam, v Bahrajnu jsem nepostoupil to Q3. Udělali jsme krok správným směrem, protože včera to nevypadalo dobře. Přivezli jsme novinky a získali rychlost a lepší časy. Skvělá práce, že díky aerodynamice jsme se tak zlepšili. Já si to vyzkoušel až dnes, ale i tak top 10 uniklo jen těsně. Ale měl bych být spokojen. Bohužel v první části kvalifikace jsem si rozbil přední křídlo, když jsem srazil ptáka. Nevím, jak je na tom on, ale moje křídlo bylo zničeno. Ale bylo to dnes těsné, je to škoda, protože jsem udělal chybku v poslední zatáčce.
James Key, technický ředitelOd posledního závodu jsme dost pracovali na šasi a aerodynamice a vypadá to, že obojí nám vyšlo a zlepšili jsme se, jak jsme doufali. Oproti prvnímu závodu je to pokrok a jsme blíž tomu, kde chceme být. Chci gratulovat Pierrovi k postupu do Q3. Odvedl dnes skvělou práci. Je to hodně těsné, ale on dokázal zajet perfektní kolo. I Brendon zajel velmi dobře, je jen škoda, že jen o kousek chybělo k postupu. Jsme pro zítřek v dobré pozici.
HAASKevin Magnussen, 7. místoŠlo to dobře a jsem spokojen. Pneumatiky bylo náročné zvládnout, buď je přehřejete nebo naopak nejsou dost zahřáté - hodně malé provozní okno. Ale to jsme zvládli a dostali se do rytmu - byl to dobrý pocit. Je trošku k vzteku, že jedno auto před námi je jen o jednu či dvě setiny, protože vždy můžete vymáčknout ještě víc, ale to mohou říci i ostatní. Myslím, že to šlo dobře a i pátek byl ok, takže jsme pozitivně naladěni. Ale jsme si vědomi, že s pneumatikami je to tu náročné, ale pokud budou fungovat, jsme v pohodě.
Romain Grosjean, 16. místoNevím, co se vlastně stalo. Měl jsem těžké nájezdové kolo a dostal do provozu a neměl přilnavost. Krom toho není moc co říci, nemohl jsem udělat o moc víc. Musíme se na to podívat, ale jsem zklamaný. Včera jsme udělali spoustu změn, takže doufám, že se nám zítra vyplatí.
Günther Steiner, šéf týmuNebyla to skvělá kvalifikace, ale i tak celkem dobrá. Prokázali jsme naši rychlost, opět. Bohužel, a to se může stát snad jen nám, jsme nepostoupili se stejným časem, jako jezdec před námi. Smůla jednou přejde. Ale nemůžeme to svádět jen na ni. Romain se dostal do provozu a jeho pneumatiky nefungovaly správě. Ale jsme v dobré pozici získat body s oběma vozy. I když to nebylo perfektní, jsme sedmí a startujeme šestí díky penalizaci, těším se na závod a body.
RENAULTNico Hülkenberg, 8. místoVíce by se mi líbilo být pátý, ale v Q3 se to moc nepovedlo. Kolo v Q2 bylo úžasné, nejlepší jaké mohlo být, ale potom už se to tak nedařilo. Nezopakoval jsem časy, jinak bych byl pátý a myslím, že start ze sedmého díky penalizaci znamená šanci na dobrý výsledek. Závodní rychlost máme podobnou jako soupeři, ale cílem je je porazit.
Carlos Sainz jr, 10. místoSnažil jsem se najít správné vyvážení, ale stále to není ono, bylo těžké zajet stoprocentní kolo. Včera jsem se cítil lépe při simulaci závodu, takže věřím, že postoupíme vpřed. Tréninky byly také tak těsné jako kvalifikace a tak si musíme dávat pozor a snažit se získat pozice. Hádám, že téměř všichni pojedou na dvě zastávky v boxech, pneumatiky se tu rychleji opotřebují a během závodu se tak může stát cokoliv.
Alan Permane, sportovní ředitelByla to celkem přímá kvalifikace až do poslední části, ale tam jsme nedokázali zlepšit čas podle očekávání a na to se musíme podívat. Celkově je vůz dobrý a neustále se něco učíme. S naší závodní rychlostí jsme spokojeni a bude to jiný závod než Melbourne co se opotřebení pneumatik týče - zde je mnohem vyšší. Zvažujeme strategické možnosti.
FORCE INDIAEsteban Ocon, 9. místoJsem s naším výkonem spokojen. Jsme zpět v první desítce a za tím je úsilí týmu během posledních dvou týdnu. Odvedli jsme kus práce i včera - testy a pochopení vozu, a vidíme jasné zlepšení proti Melbourne, což je dobré znamení do budoucna a ukazuje to sílu našeho týmu i když jsme pod tlakem. Auto bylo dobré a myslím, že pro zítřek to vypadá slibně. Cílem jsou body a máme dobrou rychlost na rovinkách a i simulace závodu byla ok.
Sergio Pérez, 12. místoJsem spokojen. Udělali jsme pokrok a jsme blíž čelu středu pole než jsem předpokládal. Jen těsně jsem nepostoupil to Q3, ale dvanácté místo není špatné. Startovní pozice tu není tak důležitá jako na jiných okruzích a tak je oč bojovat. Myslím, že můžeme získat body a je to rozhodně příležitost pro nás. Bude to dlouhý závod a myslím, že zvládání pneumatik bude důležité, takže to snad bude hrát v náš prospěch.
Otmar Szafnauer, šéf inženýrBylo to náročných pár týdnu a dnešní výsledek naznačuje, že jsme pochopili vůz a děláme pokroky - jdeme správným směrem. Oba jezdci ukázali slibnou rychlost v těsném souboji ve středu pole. V závodě jsme obyčejně rychlejší a díky osmému a dvanáctému místu máme dobrou příležitost získat body.
MCLARENFernando Alonso, 13. místoNebylo to v žádném případě skvělá kvalifikace a je to nepříjemné překvapení, nečekali jsme, že budeme tak vzadu. Bylo těžké se vůbec dostat do druhé části a potom třinácté a čtrnácté místo. Není to to, co jsme chtěli. Včera jsme se cítili silně v závodní simulaci, takže jsme doufali, ale není nám to startovní umístění trošku pokazilo, ale snad tu situaci zítra budeme moci zlepšit. Myslím, že víme a je jasné, v čem jsou naše slabiny a i naše silné stránky. Snad je to jen otázka času, budeme mít na voze novinky a ty snad pomohou. V Austrálii jsme také nebyli v první desítce a oba vozy dojely na bodech, takže uvidíme zítra. Opotřebení pneumatik je velké a otázkou je i spolehlivost. Viděli jsme Hamiltona a jeho převodovku. Hodně náročný okruh pro auto. Musíme být soustředění a snad využijeme strategie. Nejsme v Q3, takže si můžeme vybrat sadu pneumatik, nám doufejme pomůže.
Stoffel Vandoorne, 14. místoČekali jsme dnes víc. Včera to šlo dobře a cítil jsem se ve voze jistě. Víme, že je to ve středu pole těsné a každá desetina je důležitá a rozhoduje, takže se musíme dál zlepšovat. S tím krokem před bychom dnes mohli bojovat o Q3, ale věděli jsme, že to bude těžké. V těchto náročných podmínkách se věci rychle mění a je smůla, že se nám nepodařilo postoupit. Nezlepšili jsme se dost a musíme dál tvrdě pracovat. Ale měli jsme dobrou závodní rychlost a vyvážení bylo ok. Na tomto okruhu je důležitá strategie a pneumatiky, takže jsou tu nějaké možnosti. Musíme těžit, stejně jako v Melbourne, z chyb ostatních. Máme volnou volbu pneumatik a myslím, že to může být zajímavé. Opotřebení zde bývá klíčové a viděli jsme tu dobré závody a o tom nám zítra půjde.
Eric Boullier, závodní ředitelI když to bylo náročné a čekali jsme hodně těsné souboje, náš výkon byl pod očekávání. Oba jezdci se necítili tak dobře jako včera a musíme se na to přes noc podívat. Vidíme, že týmy kolem často v sobotu udělají skok vpřed a na to se musíme zaměřit. Víme, že naše závodní rychlost je lepší než kvalifikační a věříme, že můžeme bojovat o body. Nyní budeme tvrdě pracovat a analyzovat data pro nastavení vozů a snad se posuneme polem vpřed.
SAUBERMarcus Ericsson, 17. místoDnes jsme se zaměřili na závodní přípravu a trénink byl dobrý, byli jsme konkurenceschopní. To samé v kvalifikaci, bojovali jsme ve středu pole. Bohužel jsme nebyli schopni udělat ten krok navíc, který se podařil na konci Q1 soupeřům a je to zklamání. Věřili jsme, že postup je možný. Ale vlastně je moc dobré vidět pokrok. Pracovali jsme na nastavení do závodu a čekám, že budeme bojovat ve středu pole, tak uvidíme.
Charles Leclerc, 19. místoDobrý pátek, ale dnešek byl náročnější. Vyvážení nebylo úplně podle mých představ a myslím, že stále musím zapracovat na přizpůsobení se vozu formule 1. Konkrétně se musím naučit jezdit s takovou nedotáčivostí, s čímž nyní bojuji. Je to frustrující, ale rozhodně se poučím z tohoto zážitku a budu silnější. Včerejší rychlost byla slibná, takže bude důležitý dobrý start a získat pár pozic.
WILLIAMSSergej Sirotkin, 18. místoMyslím, že jsme mohli doufat v lepší výsledek. Mé první kolo bylo hodně dobré, nemyslím, že jsem mohl zajel lepší. Další kolo na druhé sadě pneumatik bylo ovlivněno hodně pokaženým nájezdovým kolem, kde jsem bojoval se třemi nebo čtyřmi vozy o pozici. To bylo hodně divoká příprava a vyjel jsem za Sauberem, hned jsem věděl, že pneumatiky a brzdy na tom nejsou nejlépe. Málem jsem zlepšil svůj čas, takže to ukazuje, že tam potenciál nějakých tří či čtyř desetin byl. Ale nevím, jestli by nás to o něco posunulo vpřed. Oproti Melbourne jsme odvedli lepší práci a maximalizovali výkon auta. Posouváme se vpřed v jedné oblasti, ale stále nám něco chybí. Jsem rád, že děláme pokroky a neopakujeme chyby z Melbourne. Ve výsledku se to neodrazilo, ale rozhodně jsme pracovali lépe a osobně jsem za to moc rád.
Lance Stroll, 20. místoByl to zatím těžký víkend. Pro tým je do zklamání vypadnout v Q1 a není to ideální. Hodně věcí je špatně, chybí vyvážení, přilnavost není dost vysoká a potřebujeme vyšší rychlost. Takže vše musí být rychlejší. Loni v kvalifikaci bylo mé kolo o čtyři desetiny lepší než to dnešní. Doufám, že se v závodě posunu vpřed, ale dnes jsme neměli vůz na to soupeřit tam, kde bychom chtěli.
Paddy Lowe, technický ředitelNení to pozice, ze které chceme startovat do závodu. Dnes jsme však nebyli dost rychlí a to z několika důvodů, o některých víme, o některých ne. Musíme na všem zapracovat. Závod bude náročný, ale jako vždy uděláme maximum a uvidíme, co dokážeme.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.