Soupeřům z řad týmů Formule 1 se nezdají letošní výkony Haasu, který se najednou dostal za nejlepší trojici. Žádají proto Mezinárodní automobilovou federaci (FIA), aby si posvítila na jeho úzkou spolupráci s Ferrari.
Americký tým, který minulý víkend vstoupil do své třetí sezóny v F1, se svými vozy obsadil třetí řadu na roštu Velké ceny Austrálie, zatímco loni skončil v šampionátu až osmý. Magický skok ve výkonnosti vyvolává u týmu řadu otázek.
Pravidla definují seznam některých dílů, které si týmy musí vyrábět sami - o nich si nesmí ani vyměňovat informace, což brání rotaci zaměstnanců mezi projekty. Haas od Ferrari odebírá pohonné jednotky, převodovky, hydrauliku, elektroniku a některé další díly, týmy jej však podezřívají z toho, že pravidla při úzké spolupráci porušuje a že jim v Maranellu pomáhají i s aerodynamikou.
"Nevím, jak t dělají, to je magie. Ve Formuli 1 k tomu nikdy dříve nedošlo. Zkrátka nechápu, jak může být správné, že někdo, kdo se ve sportu pohybuje dva roky a je bez zdrojů, může postavit takové auto. Stává se to zázrakem?" ptá se například Otmar Szafnauer, provozní ředitel Force Indie.
Fernando Alonso označil v Melbourne letošní Haas jako loňskou "repliku Ferrari," podle jeho šéfa Zaka Browna jde o "něco, na co je se třeba blíže podívat." Ale nepředpokládá automaticky, že americký tým porušuje pravidla, protože "nemám žádné důkazy."
Pilot amerického týmu Romain Grosjean v Melbourne uvedl, že používají přední zavěšení Ferrari - což pravidla umožňují. To však přirozeně určuje hlavní rysy aerodynamiky kvůli tomu, jak vzduch proudí dál směrem k zadní části auta.
"Všichni víme, že mají velmi úzké vztahy s Ferrari a podle mě se jen potřebujeme ujistit, že nejsou příliš úzké. Může tam být nějaký vliv, nějaké díly se určitě velmi podobají loňskému autu. Ale to je na inženýrech a na FIA, aby se na to blíže podívala," pokračuje Brown.
Vysvětlení vztahů mezi Haasem a Ferrari by uvítaly i další týmy. Szafnauer proto po FIA chce, aby vysvětlila, jaké má v tomto případě procesy pro to, aby zajistila dodržování pravidel.
"Všechny aerodynamické povrchy musí být vlastní. Když ne, pak nevím, jak to můžete poznat, dokud je nezačnete prošetřovat. Předzávodní kontroly vám řeknou pouze to, zda zapadají do pravidel. Jsou ale vaším vlastním nápadem nebo s nimi přišel někdo jiný?
To je ta skutečná otázka. A já na ni neznám odpověď. Možná, že jsou jejich vlastní, jde jen o podezření - jak můžete získat takové poznání bez historie a těch správných nástrojů a lidí?" ptá se na závěr provozní ředitel Force Indie.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.