Soupeřům z řad týmů Formule 1 se nezdají letošní výkony Haasu, který se najednou dostal za nejlepší trojici. Žádají proto Mezinárodní automobilovou federaci (FIA), aby si posvítila na jeho úzkou spolupráci s Ferrari.
Americký tým, který minulý víkend vstoupil do své třetí sezóny v F1, se svými vozy obsadil třetí řadu na roštu Velké ceny Austrálie, zatímco loni skončil v šampionátu až osmý. Magický skok ve výkonnosti vyvolává u týmu řadu otázek.
Pravidla definují seznam některých dílů, které si týmy musí vyrábět sami - o nich si nesmí ani vyměňovat informace, což brání rotaci zaměstnanců mezi projekty. Haas od Ferrari odebírá pohonné jednotky, převodovky, hydrauliku, elektroniku a některé další díly, týmy jej však podezřívají z toho, že pravidla při úzké spolupráci porušuje a že jim v Maranellu pomáhají i s aerodynamikou.
"Nevím, jak t dělají, to je magie. Ve Formuli 1 k tomu nikdy dříve nedošlo. Zkrátka nechápu, jak může být správné, že někdo, kdo se ve sportu pohybuje dva roky a je bez zdrojů, může postavit takové auto. Stává se to zázrakem?" ptá se například Otmar Szafnauer, provozní ředitel Force Indie.
Fernando Alonso označil v Melbourne letošní Haas jako loňskou "repliku Ferrari," podle jeho šéfa Zaka Browna jde o "něco, na co je se třeba blíže podívat." Ale nepředpokládá automaticky, že americký tým porušuje pravidla, protože "nemám žádné důkazy."
Pilot amerického týmu Romain Grosjean v Melbourne uvedl, že používají přední zavěšení Ferrari - což pravidla umožňují. To však přirozeně určuje hlavní rysy aerodynamiky kvůli tomu, jak vzduch proudí dál směrem k zadní části auta.
"Všichni víme, že mají velmi úzké vztahy s Ferrari a podle mě se jen potřebujeme ujistit, že nejsou příliš úzké. Může tam být nějaký vliv, nějaké díly se určitě velmi podobají loňskému autu. Ale to je na inženýrech a na FIA, aby se na to blíže podívala," pokračuje Brown.
Vysvětlení vztahů mezi Haasem a Ferrari by uvítaly i další týmy. Szafnauer proto po FIA chce, aby vysvětlila, jaké má v tomto případě procesy pro to, aby zajistila dodržování pravidel.
"Všechny aerodynamické povrchy musí být vlastní. Když ne, pak nevím, jak to můžete poznat, dokud je nezačnete prošetřovat. Předzávodní kontroly vám řeknou pouze to, zda zapadají do pravidel. Jsou ale vaším vlastním nápadem nebo s nimi přišel někdo jiný?
To je ta skutečná otázka. A já na ni neznám odpověď. Možná, že jsou jejich vlastní, jde jen o podezření - jak můžete získat takové poznání bez historie a těch správných nástrojů a lidí?" ptá se na závěr provozní ředitel Force Indie.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.