 
            Po první kvalifikaci sezóny 2018 jsme konečně mohli porovnat vzájemnou výkonnost týmů Formule 1. Jak se zlepšily proti minulému roku? Kdo udělal největší a kdo naopak nejmenší pokrok?
Největší pokrok jsme zaznamenali u McLarenu, který se v součtu nejlepších sektorů proti loňsku zlepšil o více než 2 sekundy. To je dáno zejména výměnou pohonné jednotky Honda, která je stále nejméně výkonnou ze všech.
S Renaultem si britská stáj polepšila, musela však za velmi krátkou dobu kompletně přepracovat záď svého vozu, což se dotklo systému chlazení, zadního zavěšení i převodovky. Svou práci zvládla, nyní svůj balík (zejména chlazení) bude muset zoptimalizovat. Proti Red Bullu, na jehož úrovni měla loni své šasi, pochopitelně ztratila.
Po náročných předsezónních testech byl první závod, ve kterém dojel Fernando Alonso na pátém místě, velkým povzbuzením. Ve vývoji má výrazná vylepšení, která ji v průběhu roku posunou blíže ke špici.
Druhým největším skokanem je právě Red Bull využívající stejnou pohonnou jednotku. Ten loni sezónu začal velmi špatně. Auto dokončil na poslední chvíli, měl problémy se svými simulačními nástroji a aerodynamickým tunelem. Jakmile je však vyřešil, šel v polovině sezóny výrazně nahoru, což si přenesl i do letošního ročníku. V sobotu byl v Melbourne dle svých nejlepších sektorů zhruba o 1,8 sekundy rychlejší.
Třetího nejvýraznějšího pokroku dosáhl Renault zejména díky zlepšení svého šasi a aerodynamiky, jak dokládá zlepšení o 3,2 % pouze v posledním sektoru se středně-rychlými zatáčkami. Záblesky na lepší časy se u něj objevily poprvé v Silverstone po nasazení nového aerodynamického balíku.
Sauber je čtvrtým největším skokanem roku. K tomu mu pomohl kromě zlepšení aerodynamiky přechod na novou pohonnou jednotku Ferrari - minulý rok totiž nastupoval pouze se specifikací 2016 bez jakéhokoliv vývoje. V polovině sezóny se jeho bývalá šéfka Moniša Kaltenbornová dohodla s Hondou, novou smlouvu ale Frederic Vasseur po pár hodinách ihned zrušil.
Pátá příčka patří Force Indii, která sice zrychlila o 1,003 sekundy, to však moc neznamená (viz pořadí dle relativní výkonnosti výše), když průměrný pokrok týmů dosáhl 1,092 s . I mistrovský Mercedes dosáhl teoreticky o 0,982 vteřiny lepšího kola než minulý rok.
Nejhůře je na tom Toro Rosso, které se jako jediné proti loňsku nezlepšilo, což je dáno zejména nekonkurenceschopnou Hondou, které ještě bude nějakou chvíli trvat, než se dotáhne na Renault, jak jsem předvídal loni po špatných zprávách z vývojové centrály ze Sakury.
Japonský výrobce se sice v testech prezentoval mnohem lepší spolehlivostí a ambiciózními prohlášeními, ve skutečnosti ale přišel jen s upravenou loňskou pohonnou jednotkou. Gasly se v závodě poroučel kvůli závadě MGU-H již po 13. kolech poté, co byl o den dříve ze všech nejpomalejší - v kvalifikaci v první části vypadl i jeho týmový kolega Hartley.
Z maximálních rychlostí je vidět, že se týmům během zimy podařilo navýšit přítlak svých monopostů, což nárůst výkonu motorů nekompenzoval: čísla na speed-trapu byla průměrně o 7,4 km/h nižší. V úvahu braly i nasazení nové 3. DRS zóny za 12. zatáčkou, což je v nastavení při hledání optima vedlo k přidávání přítlaku, jelikož se ho mohly v kvalifikaci na většině významnějších rovinek zbavit.
V tomto místě nebyl nikdo rychlejší než loni. Sauberu například scházelo 0,9 km/h, Ferrari 1,5 km/h a Williams s Renaultem zde byli dokonce téměř o 16 km/h pomalejší (francouzský tým volil podobně jako McLaren velmi vysoký přítlak).
 
            Valtteri Bottas absolvoval 112 kol na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez při testovacím programu s týmem Mercedes. Pro finského závodníka šlo o důležitou příležitost znovu usednout do monopostu Formule 1 před novou sezonou s Cadillacem.
 
            Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
 
            Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.
 
            Lewis Hamilton byl po Velké ceně Mexika zklamaný z desetisekundové penalizace za souboj s Maxem Verstappenem. Podle něj bylo rozhodnutí komisařů zbytečně přísné.
 
            Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
 
            Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.
 
            Lando Norris z McLarenu prozradil, že v posledních závodech nepoužívá jeden z běžných nástrojů na svém palubním displeji během kvalifikace.
 
            Fernando Alonso kritizoval FIA za postup při startu Velké ceny Mexika. Podle něj nebyla reakce komisařů dostatečně rychlá ani konzistentní.
 
            Oscar Piastri po Grand Prix Mexika přiznal, že je potřeba zhodnotit změny jeho jízdního stylu, které ovlivnily výkon.
 
            Carlos Sainz čelil v Mexiku nečekaným potížím, které výrazně ovlivnily jeho závod. Problém se ukázal už po úvodním kole, kdy se na jeho voze objevila technická závada, jež vedla k sérii nepříjemných následků.
 
            George Russell po Grand Prix Mexika ostře kritizoval Mercedes za pomalé reakce, které ho připravily o lepší výsledek.
 
            Na Grand Prix Mexika měli dva maršálové velké štěstí, že vyvázli bez újmy. Rychlé reakce Liama Lawsona zabránily potenciálně vážnému neštěstí.