Po první kvalifikaci sezóny 2018 jsme konečně mohli porovnat vzájemnou výkonnost týmů Formule 1. Jak se zlepšily proti minulému roku? Kdo udělal největší a kdo naopak nejmenší pokrok?
Největší pokrok jsme zaznamenali u McLarenu, který se v součtu nejlepších sektorů proti loňsku zlepšil o více než 2 sekundy. To je dáno zejména výměnou pohonné jednotky Honda, která je stále nejméně výkonnou ze všech.
S Renaultem si britská stáj polepšila, musela však za velmi krátkou dobu kompletně přepracovat záď svého vozu, což se dotklo systému chlazení, zadního zavěšení i převodovky. Svou práci zvládla, nyní svůj balík (zejména chlazení) bude muset zoptimalizovat. Proti Red Bullu, na jehož úrovni měla loni své šasi, pochopitelně ztratila.
Po náročných předsezónních testech byl první závod, ve kterém dojel Fernando Alonso na pátém místě, velkým povzbuzením. Ve vývoji má výrazná vylepšení, která ji v průběhu roku posunou blíže ke špici.
Druhým největším skokanem je právě Red Bull využívající stejnou pohonnou jednotku. Ten loni sezónu začal velmi špatně. Auto dokončil na poslední chvíli, měl problémy se svými simulačními nástroji a aerodynamickým tunelem. Jakmile je však vyřešil, šel v polovině sezóny výrazně nahoru, což si přenesl i do letošního ročníku. V sobotu byl v Melbourne dle svých nejlepších sektorů zhruba o 1,8 sekundy rychlejší.
Třetího nejvýraznějšího pokroku dosáhl Renault zejména díky zlepšení svého šasi a aerodynamiky, jak dokládá zlepšení o 3,2 % pouze v posledním sektoru se středně-rychlými zatáčkami. Záblesky na lepší časy se u něj objevily poprvé v Silverstone po nasazení nového aerodynamického balíku.
Sauber je čtvrtým největším skokanem roku. K tomu mu pomohl kromě zlepšení aerodynamiky přechod na novou pohonnou jednotku Ferrari - minulý rok totiž nastupoval pouze se specifikací 2016 bez jakéhokoliv vývoje. V polovině sezóny se jeho bývalá šéfka Moniša Kaltenbornová dohodla s Hondou, novou smlouvu ale Frederic Vasseur po pár hodinách ihned zrušil.
Pátá příčka patří Force Indii, která sice zrychlila o 1,003 sekundy, to však moc neznamená (viz pořadí dle relativní výkonnosti výše), když průměrný pokrok týmů dosáhl 1,092 s . I mistrovský Mercedes dosáhl teoreticky o 0,982 vteřiny lepšího kola než minulý rok.
Nejhůře je na tom Toro Rosso, které se jako jediné proti loňsku nezlepšilo, což je dáno zejména nekonkurenceschopnou Hondou, které ještě bude nějakou chvíli trvat, než se dotáhne na Renault, jak jsem předvídal loni po špatných zprávách z vývojové centrály ze Sakury.
Japonský výrobce se sice v testech prezentoval mnohem lepší spolehlivostí a ambiciózními prohlášeními, ve skutečnosti ale přišel jen s upravenou loňskou pohonnou jednotkou. Gasly se v závodě poroučel kvůli závadě MGU-H již po 13. kolech poté, co byl o den dříve ze všech nejpomalejší - v kvalifikaci v první části vypadl i jeho týmový kolega Hartley.
Z maximálních rychlostí je vidět, že se týmům během zimy podařilo navýšit přítlak svých monopostů, což nárůst výkonu motorů nekompenzoval: čísla na speed-trapu byla průměrně o 7,4 km/h nižší. V úvahu braly i nasazení nové 3. DRS zóny za 12. zatáčkou, což je v nastavení při hledání optima vedlo k přidávání přítlaku, jelikož se ho mohly v kvalifikaci na většině významnějších rovinek zbavit.
V tomto místě nebyl nikdo rychlejší než loni. Sauberu například scházelo 0,9 km/h, Ferrari 1,5 km/h a Williams s Renaultem zde byli dokonce téměř o 16 km/h pomalejší (francouzský tým volil podobně jako McLaren velmi vysoký přítlak).
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.
Andrea Stella přiznává, že pokud by chtěl, aby souboj o titul mezi Norrisem a Piastrem byl pohodlný, neplnil by svou roli správně. Intenzita a napětí v boji podle něj znamenají správné vedení a motivaci jezdců.
Gabriel Bortoleto byl po belgickém závodě přesvědčen, že odvedl maximum navzdory nepříznivému výsledku. Jeho týmový kolega Nico Hülkenberg se mezitím upíná k Maďarsku, kde očekává silnější výkon od celého týmu Kick Sauber.
Fintech společnost Revolut se stane klíčovým partnerem týmu Audi F1, který v roce 2026 převezme současný tým Sauber. Audi tak vstoupí do Formule 1 s výraznou podporou ze světa digitálních financí.
Martin Brundle nastínil, co bude klíčové pro Landa Norrise, má-li v letošní sezóně porazit týmového kolegu Oscara Piastriho. Podle bývalého pilota F1 musí Norris ve zbytku šampionátu potvrdit svou zkušenost, jezdeckou vyzrálost a pravidelně přivážet silné výsledky, pokud si chce udržet pozici jedničky v týmu McLaren.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.