Fernando Alonso minulý rok během další strastiplné sezóny s Hondou vážně přemýšlel o tom, že by z F1 odešel. Nakonec si to ale rozmyslel, jeho čas ještě neskončil, chce uspět. Oceňuje umění Lewise Hamiltona, který mezitím získal čtvrtý mistrovský titul.
"Cítil jsem, že nenastal ten čas, abych odešel - ne po těchto výsledcích, ne s tímto pocitem. Věděl jsem, že bych toho po zbytek svého života litoval a že bych po celý zbytek své závodní kariéry pociťoval tuto hořkou pachuť," vzpomíná španělský jezdec na pocity, které zažíval minulý rok - ve třetí sezóně vzájemného partnerství McLarenu s Hondou.
Jenže ani tehdy japonský výrobce nedokázal připravit konkurenceschopný motor, a tak byl britský tým odsouzen k paběrkování a boji na konci startovního roštu, zejména na okruzích, kde hrál výkon pohonné jednotky velkou roli. Letos ale McLaren odešel k Renaultu a zdá se, že se blýská na lepší časy.
"Rozhodně si stále přeji uspět. Já a McLaren jsme společně něco nedokončili," pokračuje pro F1 Racing Alonso, který zajel minulý týden v předsezónních testech třetí nejrychlejší čas z 22 pilotů.
Klíčovým pro něj loni byla účast v Indy 500, kdy mu v posledních kolech selhal motor, opět značky Honda. To "probudilo všechny mé závodní smysly," uvedl. Dostal novou chuť k soutěžení, což potvrzuje také svou letošní účastí ve vytrvalostním šampionátu WEC s Toyotou.
"Nějakou dobu jsem to necítil, nyní ale cítím, že můžu odjet velmi dobrou sezónu, pokud budeme mít letos dobrý balík, protože jsem si jistý tím, že do toho budu moci dát něco 'extra,' co jsem do toho dával po celou svou kariéru. Nejtěžší v posledních třech letech bylo týmu dávat svou oddanost, práci, zpětnou vazbu na simulátoru," přiznává Alonso.
"To je něco, co se v jezdci rodí přirozeně, ale dát do toho něco navíc, když jste v Mexiku, obdržíte penalizaci za pohonnou jednotku a startujete poslední kvůli odsunu o 35 míst - věci jako extra dvě desetiny nebo manévry v závodě, nebo možná magický start, to zkrátka nejde. Není to vědomé. Je to jednoduše o tom, jak se ten den cítíte," popisuje pilot McLarenu.
"Moc ho" nefrustrovalo to, že se od roku 2006 zasekl na dvou mistrovských titulech, i když je považován za jednoho z nejlepších jezdců své éry. Třikrát měl další triumf na dosah - v letech 2007, 2010 a 2012.
"Když bojujete o vítězství v šampionátu s někým a on získá titul, tak to je frustrující. Začínáte přemýšlet: 'Já jsem si ho zasloužil víc.' Ale když o šampionát nebojuji, tak ten pocit nemám.
Vlastně si Lewis [Hamilton] tituly, které nyní má, zaslouží. Je talentovanější, než výsledky na počátku ukazovaly. Nyní to je pro něj o něco snazší, protože má dominantní auto, ale má jich stejně jako Sebastian [Vettel], a to je fér."
Video: 360° záběry z testování Fernanda Alonsa a McLarenu v Barceloně
Na závěr se vrací ke svému McLarenu: "Vím, že čísla jsou vůči nám trochu nefér. Možná se nám tento rok trochu toho štěstí vrátí," přeje si Alonso na prahu nové sezóny, která začíná již příští týden v australském Melbourne.
Max Verstappen se dostal zpět do hry o vítězství a jeho dalším cílem je dohnat 69bodovou ztrátu, aby získal svůj pátý titul mistra světa jezdců.
Lewis Hamilton po náročném víkendu v Baku varoval, že zbytek sezóny 2025 bude pro Ferrari složitý. Sedminásobný mistr světa upozornil, že tým bude mít problémy udržet krok s nejrychlejšími soupeři.
Cesta Charlese Leclerca a Carlose Sainze zpět do Monaka po Velké ceně Ázerbájdžánu nabrala nečekaný směr. Let, který měl oba piloty Ferrari dopravit domů, byl z provozních důvodů odkloněn do Itálie, čímž se jejich návrat poněkud zkomplikoval.
Australan Oscar Piastri sice drží vedení v šampionátu Formule 1, ale na okruhu v Baku na něj čekal tvrdý pád z výsluní. Jeho naděje na další body skončily hned v úvodním kole, kdy po nešťastné nehodě musel ze závodu odstoupit.
Christian Horner a Red Bull formálně uzavřeli kapitolu své spolupráce po dohodě o vyrovnání, která přišla více než dva měsíce po jeho odvolání z operativních funkcí. Tímto krokem se definitivně uzavírá dlouhá éra Hornera u týmu.
Lewis Hamilton se po závodě v Baku omluvil Charlesi Leclercovi za to, že mu nevrátil osmé místo v posledním kole.
Charles Leclerc v Baku obsadil deváté místo, přičemž jeho závod zkomplikoval problém s pohonnou jednotkou, který ho zpomalil hned v úvodu.
Mclaren v Baku zažil katastrofální víkend. Lando Norris se v Baku propadl na sedmou pozici kvůli pomalé výměně pravého předního kola v boxech.
Lídr šampionátu Oscar Piastri zažil v Baku katastrofální start do závodu, když už v prvním kole havaroval. Tento incident navíc navázal na řadu chyb, které Australan během víkendu v Ázerbájdžánu udělal, a výrazně mu zkomplikoval boj o body i vedení v šampionátu.
Carlos Sainz vybojoval své první pódium s Williamsem, když v Baku dojel třetí. Jeho výkon potvrdil, že tým se postupně zlepšuje, což jsou dobré vyhlídky do budoucna.
Max Verstappen suverénně vyhrál Velkou cenu Ázerbájdžánu před Georgem Russellem a Carlosem Sainzem, který slavil první pódium s Williamsem. Mclaren prožil jeden z nejhorších víkendů sezony.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.