V dnešním článku se ohlédneme za uplynulými dvěma týdny předsezónních testů v Barceloně. Kdy byl z jezdců nejrychlejší, který tým byl nejspolehlivější a jak na tom byli s počty kilometrů výrobci motorů? O kolik proti loňsku zrychlily a jak vypadaly nejvyšší rychlosti. Jaké závěry můžeme z testů vyvodit před závodní sezónou 2018?
Nejrychlejšího času za 8 dní testů dosáhl ve čtvrtek tento týden Sebastian Vettel s Ferrari: 1:17,182 min na hyper-měkké směsi během krátkého stintu, z čehož usuzujeme, že moc benzínu v nádrži neměl. Druhý nejlepší pokus patří jeho týmovému kolegovi Kimimu Räikkönenovi, jenž byl dnes jen o 39 tisícin vteřiny pomalejší.
Třetí nejrychlejší kolo si připsal Fernando Alonso z McLarenu, kterého v Katalánsku provázely různé technické potíže. I dnes museli mechanici Španělovi měnit po závadě turba motor, takže stál 4 hodiny v garáži. Na stejné směsi jako soupeři z Ferrari ztrácel jen šest desetin sekundy, což svědčí o solidní rychlosti týmu.
Veškeré potíže byly podle závodního ředitele Erica Boulliera jen drobného charakteru a v Melbourne budou připraveni. Pro úvodní velkou cenu chystají další úpravy a inženýři věří, že je posunou ještě dále. Stáj z Wokingu si po rozchodu s Hondou zvyká na novou pohonnou jednotku Renault, která má jiné rozmístění komponent i odlišné nároky na chlazení. Kvůli tomu museli přepracovat celou záď včetně převodovky či zavěšení, které je inovativní - ramena jsou spojena do jednoho aerodynamického profilu s výstupky, pull-rod není ukotven k těhlici, ale zhruba někde v třetině horního ramena kvůli zlepšení proudění vzduchu (co nejmenší blokaci).
"Měli jsme velmi ambiciózní návrh, proto jsme museli pracovat s časem na dráze a ne v garáži, abychom se pokusili pochopit chlazení. Včera jsme bez problému zvládli závodní simulaci. Dnes odpoledne jsme bez potíží jezdili, proto si myslím, že jsme upravili naše chlazení auta a potřeby vozu. Když chcete být konkurenceschopní, pak musíte být agresivní a ambiciózní... Poslední 3 roky byly těžké. Nyní se pokoušíme dostat McLaren tam, kde by měl být. Jako se vším to nezvládnete za den. Mohou se objevit potíže. Neztratili jsme naši schopnost konstruovat rychlá auta a doufám, že to brzy poznáte na trati," prohlásil dnes po testech Boullier.
Na souboj s třemi nejlepšími to nevypadá, ale tým by mohl být těsně za nimi a občas bojovat o pódia. Na čele je i přes rekord Ferrari situace poměrně jasná: Mercedes je nejrychlejší, což je patrné s použitých směsí, závodních simulací i hodnocení soupeřů. Lewis Hamilton sice zajel až osmý a Valtteri Bottas desátý čas, přesto v týmu panuje spokojenost. Do Barcelony si nenechali přivézt ani jednu hyper-měkkou směs a o super-rychlá kola s nízkým množstvím paliva se ani nepokoušeli.
Za Stříbrnými šípy by se měli seřadit Red Bull a Ferrari, které poslední dva dny excelovalo. Až v Melbourne se dozvíme, jak na tom týmy skutečně jsou - kolik jim schází na mistry světa a kdo bude mít navrch. Oba vypadají celkem vyrovnaně - ostatně se zdá, že celé pole výkonnostně dále konvergovalo oproti loňsku.
Red Bull byl nicméně dle GPS údajů během testů i přes pomalejší čas o 0,865 s ve všech 16 zatáčkách rychlejší než Scuderia a měl by mít podle mě navrch. Pořadí týmů se obtížně odhaduje kvůli různým směsím pneumatik, teplotám dráhy, módům motoru, množství paliva a programu týmů.
Rakouský tým rozhodně vypadl spokojeně a Ricciardo např. uvedl: "Jsem si jistý, že Mercedes je v tuto chvíli stále nejrychlejší, ale necítím, že bychom moc zaostávali. Pokud se nám bude dařit dále nalézat nějaké věci, pak na tom můžeme být velmi dobře." Pro Austrálii chystají také velký balík vylepšení.
Ve středu pole nás čeká zajímavá bitva: Renault se totiž hodně zlepšil, což potvrdil šestým časem Carlos Sainz. Velmi slušné časy dokázal zajíždět i na středně-tvrdé směsi, které se ostatní s výjimkou Mercedesu spíše vyhýbali.
Hned za ním skončil Kevin Magnussen z Haasu, který se chce držet do půl sekundy za továrním Ferrari a mohl by být letošním černým koněm. A Force India, jež do Melbourne přiveze podle Sergia Péreze nové auto, očekává udržení 4. místa mezi konstruktéry, její výsledky tomu ovšem neodpovídaly.
Toro Rosso se sice občas blýsklo rychlým časem a Honda příjemně překvapila svou spolehlivostí (první týden vystřídala tři motory, s tou nejlepší specifikací poté odjela celý druhý týden, než se v samotném závěru objevila v datech zneklidňující anomálii), atakovat pódia podle mě nebudou, spíše je vidím někde uprostřed pole. Japonský výrobce pohonných jednotek zlepšil ovladatelnost, ale na úrovni Renaultu, třetího nejlepšího motoru, ještě není.
Otázkou je, o kolik klesne Williams, který dosáhl se Sergejem Sirotkinem až 16. nejrychlejšího času. To by samo o sobě nebyl až takový problém jako slova Paddyho Lowea, jenž prozradil, že během týdne ztratili cestu v nastavování nového monopostu FW41. Nejsilnější motor za jeho zády je zřejmě nespasí.
Zbývá nám Sauber, jenž se po oznámení nového titulárního sponzora v podobě Alfy Romeo konečně těší na aktuální specifikaci motoru Ferrari. Očekávají velké pokroky a na novou sezónu se těší, proto jsme zvědavi, o kolik dokážou stáhnout své velké manko z loňska, kdy jezdili s rok starou pohonnou jednotkou. Na tu ale nelze vše házet, protože slabá byla i aerodynamika vozu C36.
Vozy letos, kdy jsme si už skoro zvykli na ochranu kokpitu Halo, podstatně zrychlily - průměrně o 1,7 vteřiny. Největší progres pozorujeme u McLarenu, jenž se po změně motorového partnera meziročně v předsezónních testech zlepšil o více než 3,5 sekundy. Následuje Sauber nastupující s aktuálním specifikací Ferrari, nejmenší pokrok je naproti tomu patrný u Williamsu - pouze 0,231 s. Ovšem na rozdíl od loňského pokusu na ultra-měkkých pneumatikách svůj letošní rekord dosáhl na měkké směsi, což dělá kolem 0,4 s (o tom dále).
Okruh má zcela jiné vlastnosti než loni, kdy byl drsnější a pneumatiky rychleji degradovaly a odcházely (byl tedy vhodnější pro tvrdší směsi). Nový asfalt je mnohem jemnější a poskytuje velmi dobrou úroveň přilnavosti, proto je opotřebení pneumatik nižší. Znovu se objevovaly puchýře, s čímž týmy loni vůbec nebojovaly.
Pirelli nám dnes prozradilo, jaké rozdíly naměřili v Katalánsku mezi svými pneumatikami - letos své portfolio rozšířili o hyper-měkkou (růžové barvy) a super-tvrdou pneumatiku (oranžová, modrou má předchozí tvrdá). Změnilo konstrukce i směsi, zůstala zachována pouze loňská měkká, která letos plní roli středně-tvrdé směsi. Italský výrobce se snaží zvýšit degradaci, aby byli piloti nuceni zajet do boxů v každém závodě alespoň dvakrát.
Jaké rozdíly tedy zaznamenali v uplynulých dvou týdnech mezi letošními pneumatikami? Hyper-měkká je o 0,7 - 0,8 s rychlejší než ultra-měkká směs. Ta má nad super-měkkou navrch o 0,6 s, za ní je o 0,4 s měkká a o 0,8 s pomalejší je středně-tvrdá směs.
Podrobný průběh testů najdete zde: 1. den, 2. den, 3. den, 4. den, 5. den, 6. den, 7. den, 8. den.
Bohatá fotogalerie z testů zde: 1. týden, 2. týden.
Testování je za námi, pojďme závodit!
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.
Třetí trénink v Baku ovládl Lando Norris, který i přes náročné větrné podmínky překonal Maxe Verstappena a Oscara Piastriho.
Juan Pablo Montoya věří, že Max Verstappen jednoho dne usedne do Ferrari, ale nejprve pravděpodobně zamíří do Mercedesu a cesta k italskému týmu potrvá nejméně pět let.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.