V dnešním článku se ohlédneme za uplynulými dvěma týdny předsezónních testů v Barceloně. Kdy byl z jezdců nejrychlejší, který tým byl nejspolehlivější a jak na tom byli s počty kilometrů výrobci motorů? O kolik proti loňsku zrychlily a jak vypadaly nejvyšší rychlosti. Jaké závěry můžeme z testů vyvodit před závodní sezónou 2018?
Nejrychlejšího času za 8 dní testů dosáhl ve čtvrtek tento týden Sebastian Vettel s Ferrari: 1:17,182 min na hyper-měkké směsi během krátkého stintu, z čehož usuzujeme, že moc benzínu v nádrži neměl. Druhý nejlepší pokus patří jeho týmovému kolegovi Kimimu Räikkönenovi, jenž byl dnes jen o 39 tisícin vteřiny pomalejší.
Třetí nejrychlejší kolo si připsal Fernando Alonso z McLarenu, kterého v Katalánsku provázely různé technické potíže. I dnes museli mechanici Španělovi měnit po závadě turba motor, takže stál 4 hodiny v garáži. Na stejné směsi jako soupeři z Ferrari ztrácel jen šest desetin sekundy, což svědčí o solidní rychlosti týmu.
Veškeré potíže byly podle závodního ředitele Erica Boulliera jen drobného charakteru a v Melbourne budou připraveni. Pro úvodní velkou cenu chystají další úpravy a inženýři věří, že je posunou ještě dále. Stáj z Wokingu si po rozchodu s Hondou zvyká na novou pohonnou jednotku Renault, která má jiné rozmístění komponent i odlišné nároky na chlazení. Kvůli tomu museli přepracovat celou záď včetně převodovky či zavěšení, které je inovativní - ramena jsou spojena do jednoho aerodynamického profilu s výstupky, pull-rod není ukotven k těhlici, ale zhruba někde v třetině horního ramena kvůli zlepšení proudění vzduchu (co nejmenší blokaci).
"Měli jsme velmi ambiciózní návrh, proto jsme museli pracovat s časem na dráze a ne v garáži, abychom se pokusili pochopit chlazení. Včera jsme bez problému zvládli závodní simulaci. Dnes odpoledne jsme bez potíží jezdili, proto si myslím, že jsme upravili naše chlazení auta a potřeby vozu. Když chcete být konkurenceschopní, pak musíte být agresivní a ambiciózní... Poslední 3 roky byly těžké. Nyní se pokoušíme dostat McLaren tam, kde by měl být. Jako se vším to nezvládnete za den. Mohou se objevit potíže. Neztratili jsme naši schopnost konstruovat rychlá auta a doufám, že to brzy poznáte na trati," prohlásil dnes po testech Boullier.
Na souboj s třemi nejlepšími to nevypadá, ale tým by mohl být těsně za nimi a občas bojovat o pódia. Na čele je i přes rekord Ferrari situace poměrně jasná: Mercedes je nejrychlejší, což je patrné s použitých směsí, závodních simulací i hodnocení soupeřů. Lewis Hamilton sice zajel až osmý a Valtteri Bottas desátý čas, přesto v týmu panuje spokojenost. Do Barcelony si nenechali přivézt ani jednu hyper-měkkou směs a o super-rychlá kola s nízkým množstvím paliva se ani nepokoušeli.
Za Stříbrnými šípy by se měli seřadit Red Bull a Ferrari, které poslední dva dny excelovalo. Až v Melbourne se dozvíme, jak na tom týmy skutečně jsou - kolik jim schází na mistry světa a kdo bude mít navrch. Oba vypadají celkem vyrovnaně - ostatně se zdá, že celé pole výkonnostně dále konvergovalo oproti loňsku.
Red Bull byl nicméně dle GPS údajů během testů i přes pomalejší čas o 0,865 s ve všech 16 zatáčkách rychlejší než Scuderia a měl by mít podle mě navrch. Pořadí týmů se obtížně odhaduje kvůli různým směsím pneumatik, teplotám dráhy, módům motoru, množství paliva a programu týmů.
Rakouský tým rozhodně vypadl spokojeně a Ricciardo např. uvedl: "Jsem si jistý, že Mercedes je v tuto chvíli stále nejrychlejší, ale necítím, že bychom moc zaostávali. Pokud se nám bude dařit dále nalézat nějaké věci, pak na tom můžeme být velmi dobře." Pro Austrálii chystají také velký balík vylepšení.
Ve středu pole nás čeká zajímavá bitva: Renault se totiž hodně zlepšil, což potvrdil šestým časem Carlos Sainz. Velmi slušné časy dokázal zajíždět i na středně-tvrdé směsi, které se ostatní s výjimkou Mercedesu spíše vyhýbali.
Hned za ním skončil Kevin Magnussen z Haasu, který se chce držet do půl sekundy za továrním Ferrari a mohl by být letošním černým koněm. A Force India, jež do Melbourne přiveze podle Sergia Péreze nové auto, očekává udržení 4. místa mezi konstruktéry, její výsledky tomu ovšem neodpovídaly.
Toro Rosso se sice občas blýsklo rychlým časem a Honda příjemně překvapila svou spolehlivostí (první týden vystřídala tři motory, s tou nejlepší specifikací poté odjela celý druhý týden, než se v samotném závěru objevila v datech zneklidňující anomálii), atakovat pódia podle mě nebudou, spíše je vidím někde uprostřed pole. Japonský výrobce pohonných jednotek zlepšil ovladatelnost, ale na úrovni Renaultu, třetího nejlepšího motoru, ještě není.
Otázkou je, o kolik klesne Williams, který dosáhl se Sergejem Sirotkinem až 16. nejrychlejšího času. To by samo o sobě nebyl až takový problém jako slova Paddyho Lowea, jenž prozradil, že během týdne ztratili cestu v nastavování nového monopostu FW41. Nejsilnější motor za jeho zády je zřejmě nespasí.
Zbývá nám Sauber, jenž se po oznámení nového titulárního sponzora v podobě Alfy Romeo konečně těší na aktuální specifikaci motoru Ferrari. Očekávají velké pokroky a na novou sezónu se těší, proto jsme zvědavi, o kolik dokážou stáhnout své velké manko z loňska, kdy jezdili s rok starou pohonnou jednotkou. Na tu ale nelze vše házet, protože slabá byla i aerodynamika vozu C36.
Vozy letos, kdy jsme si už skoro zvykli na ochranu kokpitu Halo, podstatně zrychlily - průměrně o 1,7 vteřiny. Největší progres pozorujeme u McLarenu, jenž se po změně motorového partnera meziročně v předsezónních testech zlepšil o více než 3,5 sekundy. Následuje Sauber nastupující s aktuálním specifikací Ferrari, nejmenší pokrok je naproti tomu patrný u Williamsu - pouze 0,231 s. Ovšem na rozdíl od loňského pokusu na ultra-měkkých pneumatikách svůj letošní rekord dosáhl na měkké směsi, což dělá kolem 0,4 s (o tom dále).
Okruh má zcela jiné vlastnosti než loni, kdy byl drsnější a pneumatiky rychleji degradovaly a odcházely (byl tedy vhodnější pro tvrdší směsi). Nový asfalt je mnohem jemnější a poskytuje velmi dobrou úroveň přilnavosti, proto je opotřebení pneumatik nižší. Znovu se objevovaly puchýře, s čímž týmy loni vůbec nebojovaly.
Pirelli nám dnes prozradilo, jaké rozdíly naměřili v Katalánsku mezi svými pneumatikami - letos své portfolio rozšířili o hyper-měkkou (růžové barvy) a super-tvrdou pneumatiku (oranžová, modrou má předchozí tvrdá). Změnilo konstrukce i směsi, zůstala zachována pouze loňská měkká, která letos plní roli středně-tvrdé směsi. Italský výrobce se snaží zvýšit degradaci, aby byli piloti nuceni zajet do boxů v každém závodě alespoň dvakrát.
Jaké rozdíly tedy zaznamenali v uplynulých dvou týdnech mezi letošními pneumatikami? Hyper-měkká je o 0,7 - 0,8 s rychlejší než ultra-měkká směs. Ta má nad super-měkkou navrch o 0,6 s, za ní je o 0,4 s měkká a o 0,8 s pomalejší je středně-tvrdá směs.
Podrobný průběh testů najdete zde: 1. den, 2. den, 3. den, 4. den, 5. den, 6. den, 7. den, 8. den.
Bohatá fotogalerie z testů zde: 1. týden, 2. týden.
Testování je za námi, pojďme závodit!
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.