Renault se v prvních závodech sezóny bude držet při zemi - u svých pohonných jednotek se chce soustředit zejména na spolehlivost, výkonnost přidá později v jejím průběhu. S jakým výkonem začne?
Loni měl francouzský výrobce několik problémů se spolehlivostí, proto se v zimě zaměřuje hlavně na ně, aby jeho tovární tým a dva zákazníci (McLaren a Red Bull) nemuseli v závodech končit předčasně. Před začátkem sezóny tedy raději volí konzervativní přístup a začne s výkonem na úrovni své loňské specifikace.
"Dobrovolně jsme se rozhodli učinit určité kompromisy u našeho motoru číslo 1, abychom zajistili, že budeme mít tu správnou platformu. Když dorazíte k prvnímu závodu a začnete mít potíže se spolehlivostí, pak nejde jen o ten závod - naruší vám to celou sezónu. To si nemůžete dovolit," uvědomuje si Cyril Abiteboul.
"Je to o nastavení správného základu, mít tu správnou platformu a vypracovat plán pro sezónu - zejména se snažit synchronizovat vývoj v továrně s nasazením nového motoru, protože jsme velmi omezeni. Čím méně motorů máte, tím musíte být přísnější v nasazování výkonnosti. Proto se tedy tak moc soustředíme na spolehlivost," pokračuje pro Autosport šéf Renaultu.
Výsledky dosahovaná v továrně ve Viry jsou podle něj povzbuzující, pokud jde o životnost komponent. S aktuálním motorem toho ujel mnohem více, než kdykoliv předtím v hybridní turbo éře. Před odesíláním dílů do výroby je však před nadcházejícími testy stále opatrný.
"Na dynamometru jsme urazili 11krát delší vzdálenost, než ve stejný okamžik loni. Na stolici máme za cíl do prvního závodu zvládnout 70 000 km, což je strašně moc. Tolik se nám jich od zavedení V6 ještě nikdy nepovedlo," prozrazuje Abiteboul.
"Upřímně si myslím, že jsme odvedli to nejlepší, čeho jsme schopni. Náš projektový management, charakter a disciplína jsou výjimečné. Ale jak říkám, až budeme na dráze, budeme muset odsouhlasit několik věcí," prohlašuje před testováním v Barceloně, které začíná dnes.
"Takový je zkrátka plán pro první test - zajistit, že mezi tratí a stolicí bude všechno sedět. Nebude přitom tedy sledovat časy, protože v prvním testu bude vše ze zřejmých důvodů hodně utlumeno, ale v tom druhém testu chceme jezdit v reprezentativnějším módu."
S jakým výkonem začne a kolik navíc ho bude mít pro kvalifikaci?S jakým výkonem tedy v Austrálii vstoupí do sezóny? "Naším cílem je začít v Melbourne se stejnou výkonností, s jakou jsme končili v Abú Zabí, což je celkem slušný výkonnostní základ," domnívá se Abiteboul.
"A pak chceme být spolehliví takovým způsobem, kdy bychom mohli dostávat další výkon konzistentním a udržitelným způsobem, ne tlumit motor kvůli obavám o spolehlivost či teploty - to je základ. Pohonná jednotka číslo 2 bude samozřejmě představovat pokrok a pohonná jednotka 3 další," vysvětluje Francouz.
Na otázku, jak to letos bude s kvalifikačními módy Renaultu, které loni neměl ani zdaleka tak silné jako Mercedes či Ferrari, Abiteboul odpovídá: "Jsem opravdu zvědavý na to, kolik toho teď bude v kvalifikačních módech, protože vyšlo několik omezení týkající se paliva a oleje. "Uvidíme. My výkonnostní mód pro kvalifikaci navíc máme. Nechci o tom v tuto chvíli moc mluvit."
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.