Renault se v prvních závodech sezóny bude držet při zemi - u svých pohonných jednotek se chce soustředit zejména na spolehlivost, výkonnost přidá později v jejím průběhu. S jakým výkonem začne?
Loni měl francouzský výrobce několik problémů se spolehlivostí, proto se v zimě zaměřuje hlavně na ně, aby jeho tovární tým a dva zákazníci (McLaren a Red Bull) nemuseli v závodech končit předčasně. Před začátkem sezóny tedy raději volí konzervativní přístup a začne s výkonem na úrovni své loňské specifikace.
"Dobrovolně jsme se rozhodli učinit určité kompromisy u našeho motoru číslo 1, abychom zajistili, že budeme mít tu správnou platformu. Když dorazíte k prvnímu závodu a začnete mít potíže se spolehlivostí, pak nejde jen o ten závod - naruší vám to celou sezónu. To si nemůžete dovolit," uvědomuje si Cyril Abiteboul.
"Je to o nastavení správného základu, mít tu správnou platformu a vypracovat plán pro sezónu - zejména se snažit synchronizovat vývoj v továrně s nasazením nového motoru, protože jsme velmi omezeni. Čím méně motorů máte, tím musíte být přísnější v nasazování výkonnosti. Proto se tedy tak moc soustředíme na spolehlivost," pokračuje pro Autosport šéf Renaultu.
Výsledky dosahovaná v továrně ve Viry jsou podle něj povzbuzující, pokud jde o životnost komponent. S aktuálním motorem toho ujel mnohem více, než kdykoliv předtím v hybridní turbo éře. Před odesíláním dílů do výroby je však před nadcházejícími testy stále opatrný.
"Na dynamometru jsme urazili 11krát delší vzdálenost, než ve stejný okamžik loni. Na stolici máme za cíl do prvního závodu zvládnout 70 000 km, což je strašně moc. Tolik se nám jich od zavedení V6 ještě nikdy nepovedlo," prozrazuje Abiteboul.
"Upřímně si myslím, že jsme odvedli to nejlepší, čeho jsme schopni. Náš projektový management, charakter a disciplína jsou výjimečné. Ale jak říkám, až budeme na dráze, budeme muset odsouhlasit několik věcí," prohlašuje před testováním v Barceloně, které začíná dnes.
"Takový je zkrátka plán pro první test - zajistit, že mezi tratí a stolicí bude všechno sedět. Nebude přitom tedy sledovat časy, protože v prvním testu bude vše ze zřejmých důvodů hodně utlumeno, ale v tom druhém testu chceme jezdit v reprezentativnějším módu."
S jakým výkonem začne a kolik navíc ho bude mít pro kvalifikaci?S jakým výkonem tedy v Austrálii vstoupí do sezóny? "Naším cílem je začít v Melbourne se stejnou výkonností, s jakou jsme končili v Abú Zabí, což je celkem slušný výkonnostní základ," domnívá se Abiteboul.
"A pak chceme být spolehliví takovým způsobem, kdy bychom mohli dostávat další výkon konzistentním a udržitelným způsobem, ne tlumit motor kvůli obavám o spolehlivost či teploty - to je základ. Pohonná jednotka číslo 2 bude samozřejmě představovat pokrok a pohonná jednotka 3 další," vysvětluje Francouz.
Na otázku, jak to letos bude s kvalifikačními módy Renaultu, které loni neměl ani zdaleka tak silné jako Mercedes či Ferrari, Abiteboul odpovídá: "Jsem opravdu zvědavý na to, kolik toho teď bude v kvalifikačních módech, protože vyšlo několik omezení týkající se paliva a oleje. "Uvidíme. My výkonnostní mód pro kvalifikaci navíc máme. Nechci o tom v tuto chvíli moc mluvit."
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.