Renault prožil dobrou zimu, kdy se mu podařilo navýšit výkon své pohonné jednotky i zlepšit její spolehlivost. To je povzbuzením i pro jeho zákazníky, kteří by si to letos rádi rozdávali o vítězství s Ferrari a Mercedesy.
Výkon i spolehlivostLoni potíže s MGU-K zastínily pokrok Renaultu, před novou sezónou je však jeho zákazník McLaren optimistický: "Nezvoní žádné budíčky. Zdá se, že si pevně věří... pokud jde o výkon a spolehlivost, jsou spokojeni s tím, jak na tom jsou a co se děje na dynamometru," komentuje Zak Brown.
"A obzvlášť spolehlivost - myslí si, že ji vyřešili. Minulý rok měli výkon, ale když ho navýšili, tak se objevily potíže se spolehlivostí. Prožili si své problémy v Mexiku, závodu ale také dominovali, proto se my cítíme dobře," pokračuje šéf McLarenu.
Jeho technický ředitel Tim Goss přidává: "Rozvinuli motor. Zlepšili ho a bude výkonnější. Jednou z velkých výzev, které čelili - všichni čtyři výrobci pohonných jednotek - je změna sportovních pravidel. Na sezónu jsou povoleny jen tři spalovací motory, tři MGU-H a dvě sady baterií a dva MGU-K."
"Jde o obrovský úkol prodloužit životnost pohonných jednotek, zabírá to hodně pozornosti všem čtyřem výrobcům pohonných jednotek, aby zajistili, že dokážou ujet tu vzdálenost navíc a nehonili se jen za výkonností," vysvětluje Goss.
Kvalifikační módyPodle Browna to ale Renault zvládl, a dokonce by mohl využívat u zvláštní výkonnostní módy pro nevýšení výkonnosti v kvalifikacích, jak se to v posledních sezónách dařilo Mercedesu: "Doufám a myslím si, že je budou mít."
Renault je lepší než HondaHlavní inženýr McLarenu Matt Morris uvádí další důvod k optimismu: "Dalším velkým rozdílem poté, co jsem hovořil se všemi kluky u Renaultu, je podle mě to, že mají více zkušeností. Tito kluci se tomu věnují mnohem déle než Honda, to je zkrátka fakt. Umožnilo nám to tak rychle vyřešit zapracování do vozu."
"Jde jednoduše o jejich zkušenosti a totéž platí u nich ve Viry. Je to tam vyspělejší než u Hondy. Možná nemají tolik parádních dynamometrů, ale mají zkrátka více zkušenosti. Momentálně tam u nich provádíme na testovací stolici nějakou práci, a vše jde hladce," pochvaluje si Morris.
Změny dle požadavků McLarenu nakonec už příští rok?Renault sice uvedl, že McLaren na konstrukci jejich motoru nebude mít až do roku 2020 žádný vliv, ale Tim Goss věří, že před sezónou už k nějakým úpravám pro lepší integraci do jejich šasi dojde.
Na otázku, zda existují u francouzské pohonné jednotky nějaké oblasti, které by chtěl změnit, odpovídá: "Určitě. A oni naslouchají. Udělali jsme určité úpravy. Museli jsme se pokusit dostat motor do auta ve velmi krátkém čase, nebyl čas na překonfigurováni příliš mnoha věcí."
"Určitě jde o odlišný motor, s jiným rozvržením, a my jsme museli opět promyslet způsob, jakým budeme určité věci dělat. Ale před rokem 2019 vedeme s Renaultem - Viry rozhovor, abychom zjistili, co dokážou přizpůsobit," dodává technický ředitel McLarenu.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.