Prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA) Jean Todt potvrzuje, že rozhovory s Ferrari o jeho budoucnosti ve Formuli 1 budou zahrnovat kontroverzní právo vetovat změny pravidel.
"Ferrari již celá desetiletí vlastní to, co je nazýváno právo veta. Když budeme jednat o prodloužení smlouvy, tvoří součást věci, které budeme projednávat," potvrdil odhodlaně Todt na tiskové konferenci s médii v Abú Zabí.
Stáj z Maranella se z této jedinečné výhody těší již od 80. let minulého století. Naposledy právo veta využilo v roce 2015, kdy zablokovalo pravidlo, které výrobcům motorů ukládalo snížit cenu za dodávky zákazníkům.
O setrvání Ferrari v F1 po roce 2020 někteří začínají trochu pochybovat poté, co jeho prezident Sergio Marchionne pohrozil odchodem, pokud se jim nebudou zamlouvat plánované změny, se kterými přišli noví majitelé. Ty se týkají zjednodušení současných pohonných jednotek, jejich zlevnění i vyšší míry standardizace, a změny v rozdělování příjmu v F1.
Italský tým má kromě možnosti vetovat pravidla další velkou výhodu - jedinečný historický bonus ve výši 90 mil. dolarů (2 miliardy Kč), který je oproti konkurenci zvýhodňuje bez ohledu na dosahované výsledky.
Todt si uvědomuje, že F1 by odchodem Ferrari utrpěla, na druhou stranu nechce dělat velké kompromisy. "Mám obavy z odchodu Mercedesu nebo Ferrari? Je to jejich volba," odpovídá.
"Jisté je, že nechceme, aby kdokoliv odcházel. Ferrari je samozřejmě jednou z ikonických značek. Jde o společnost, tým, který se zúčastnil všech šampionátů Formule 1 od jejího založení. Proto nechci, aby Ferrari odešlo," vysvětluje prezident FIA.
"Nevím, jestli by to pro Ferrari byla dobrá věc, opustit F1, jelikož kombinace závodění a silničních vozů je to, co tvoří jedinečnost této značky. Myslím si, že by to bylo bolestivé i pro Ferrari, kdyby nebylo v F1. Ale to už není mou zodpovědností," dodává Todt, jenž ho v letech 1994 - 2007 vedl.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.