Prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA) Jean Todt potvrzuje, že rozhovory s Ferrari o jeho budoucnosti ve Formuli 1 budou zahrnovat kontroverzní právo vetovat změny pravidel.
"Ferrari již celá desetiletí vlastní to, co je nazýváno právo veta. Když budeme jednat o prodloužení smlouvy, tvoří součást věci, které budeme projednávat," potvrdil odhodlaně Todt na tiskové konferenci s médii v Abú Zabí.
Stáj z Maranella se z této jedinečné výhody těší již od 80. let minulého století. Naposledy právo veta využilo v roce 2015, kdy zablokovalo pravidlo, které výrobcům motorů ukládalo snížit cenu za dodávky zákazníkům.
O setrvání Ferrari v F1 po roce 2020 někteří začínají trochu pochybovat poté, co jeho prezident Sergio Marchionne pohrozil odchodem, pokud se jim nebudou zamlouvat plánované změny, se kterými přišli noví majitelé. Ty se týkají zjednodušení současných pohonných jednotek, jejich zlevnění i vyšší míry standardizace, a změny v rozdělování příjmu v F1.
Italský tým má kromě možnosti vetovat pravidla další velkou výhodu - jedinečný historický bonus ve výši 90 mil. dolarů (2 miliardy Kč), který je oproti konkurenci zvýhodňuje bez ohledu na dosahované výsledky.
Todt si uvědomuje, že F1 by odchodem Ferrari utrpěla, na druhou stranu nechce dělat velké kompromisy. "Mám obavy z odchodu Mercedesu nebo Ferrari? Je to jejich volba," odpovídá.
"Jisté je, že nechceme, aby kdokoliv odcházel. Ferrari je samozřejmě jednou z ikonických značek. Jde o společnost, tým, který se zúčastnil všech šampionátů Formule 1 od jejího založení. Proto nechci, aby Ferrari odešlo," vysvětluje prezident FIA.
"Nevím, jestli by to pro Ferrari byla dobrá věc, opustit F1, jelikož kombinace závodění a silničních vozů je to, co tvoří jedinečnost této značky. Myslím si, že by to bylo bolestivé i pro Ferrari, kdyby nebylo v F1. Ale to už není mou zodpovědností," dodává Todt, jenž ho v letech 1994 - 2007 vedl.
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.