Mezinárodní automobilová federace dokončuje plány pro rok 2019 na zavedení minimální hmotnosti pro jezdce, aby ti těžší nebyli zbytečně penalizováni. Dojde také k menším úpravám karosérie kvůli lepší viditelnosti sponzorů na monopostech v F1.
Minimální hmotnost vozu i jezdcePilot se svou sedačkou bude muset vážit 80 kg, jinak pod ní bude přidáno speciální závaží, které tuto hmotnost vyrovná. 75kg jezdec tedy bude potřebovat 5kg závaží apod. Kromě toho minimální hmotnost vozu stoupne o dalších 6 kg na 740 kg - bez jezdce tedy 660 kg.
Nápad vzešel minulý týden na zasedání Strategické skupiny F1, bez problému prošel jednáním Technické pracovní skupiny, které poskytla FIA detailní návrh.
Váha jezdce kdysi nebyla součástí minimální hmotnosti vozů - k tomu došlo až v roce 1995, kdy vzrostla na 595 kg včetně pilota. Pak se v éře V8 stala palčivým tématem, protože vozy byly již na svém hmotnostním limitu, a těžší piloti byli týmy nuceni k dietám, což některé vedlo k obavám o jejich zdraví a celkovou kondici. Deset kg navíc se totiž v časech na kolo odrážejí přibližně o 0,3 sekundy pomalejšími časy.
Hmotnost monopostů také neustále stoupá, minulý rok kvůli širším vozům a pneumatikám vzrostla ze 702 na 728 kg. Pro letošní sezónu byla kvůli ochraně kokpitu Halo zvýšena dále na 734 kg. Úpravy vozů však byly náročnější, podle některých vyžadovaly až 15 kg navíc, proto dojde příští rok k další změně.
Úpravy aerodynamikyTýmy se také po návrhu McLarenu dohodly na úpravě bočnicových panelů, které jsou hodně složité a často překrývají nápisy sponzorů - budou muset být nižší, což umožní lepší viditelnost z úhlu zepředu (zhruba od nohou jezdce).
Zjednodušeny budou i bočnice zadních křídel, které v horní části nebudou moci obsahovat výřezy vylepšující aerodynamiku (snižují indukovaný aerodynamický odpor). Návrh na zjednodušení předních křídel narazil na odpor ze strany Ferrari. To dokonce pohrozilo vetem: aerodynamický dopad by byl podle něj příliš velký na to, aby se dal ospravedlnit z netechnických důvodů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.