Mezinárodní automobilová federace dokončuje plány pro rok 2019 na zavedení minimální hmotnosti pro jezdce, aby ti těžší nebyli zbytečně penalizováni. Dojde také k menším úpravám karosérie kvůli lepší viditelnosti sponzorů na monopostech v F1.
Minimální hmotnost vozu i jezdcePilot se svou sedačkou bude muset vážit 80 kg, jinak pod ní bude přidáno speciální závaží, které tuto hmotnost vyrovná. 75kg jezdec tedy bude potřebovat 5kg závaží apod. Kromě toho minimální hmotnost vozu stoupne o dalších 6 kg na 740 kg - bez jezdce tedy 660 kg.
Nápad vzešel minulý týden na zasedání Strategické skupiny F1, bez problému prošel jednáním Technické pracovní skupiny, které poskytla FIA detailní návrh.
Váha jezdce kdysi nebyla součástí minimální hmotnosti vozů - k tomu došlo až v roce 1995, kdy vzrostla na 595 kg včetně pilota. Pak se v éře V8 stala palčivým tématem, protože vozy byly již na svém hmotnostním limitu, a těžší piloti byli týmy nuceni k dietám, což některé vedlo k obavám o jejich zdraví a celkovou kondici. Deset kg navíc se totiž v časech na kolo odrážejí přibližně o 0,3 sekundy pomalejšími časy.
Hmotnost monopostů také neustále stoupá, minulý rok kvůli širším vozům a pneumatikám vzrostla ze 702 na 728 kg. Pro letošní sezónu byla kvůli ochraně kokpitu Halo zvýšena dále na 734 kg. Úpravy vozů však byly náročnější, podle některých vyžadovaly až 15 kg navíc, proto dojde příští rok k další změně.
Úpravy aerodynamikyTýmy se také po návrhu McLarenu dohodly na úpravě bočnicových panelů, které jsou hodně složité a často překrývají nápisy sponzorů - budou muset být nižší, což umožní lepší viditelnost z úhlu zepředu (zhruba od nohou jezdce).
Zjednodušeny budou i bočnice zadních křídel, které v horní části nebudou moci obsahovat výřezy vylepšující aerodynamiku (snižují indukovaný aerodynamický odpor). Návrh na zjednodušení předních křídel narazil na odpor ze strany Ferrari. To dokonce pohrozilo vetem: aerodynamický dopad by byl podle něj příliš velký na to, aby se dal ospravedlnit z netechnických důvodů.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.