F1 zavede minimální hmotnost i pro jezdce, aerodynamika bude mírně zjednodušena

Společná fotografie jezdců sezóny 2017 v Abú Zabí
Společná fotografie jezdců sezóny 2017 v Abú Zabí, foto: Sahara Force India
Petr Hlawiczka 22. ledna 2018 06:20
Sdílej:

Mezinárodní automobilová federace dokončuje plány pro rok 2019 na zavedení minimální hmotnosti pro jezdce, aby ti těžší nebyli zbytečně penalizováni. Dojde také k menším úpravám karosérie kvůli lepší viditelnosti sponzorů na monopostech v F1.

Minimální hmotnost vozu i jezdcePilot se svou sedačkou bude muset vážit 80 kg, jinak pod ní bude přidáno speciální závaží, které tuto hmotnost vyrovná. 75kg jezdec tedy bude potřebovat 5kg závaží apod. Kromě toho minimální hmotnost vozu stoupne o dalších 6 kg na 740 kg - bez jezdce tedy 660 kg.

Nápad vzešel minulý týden na zasedání Strategické skupiny F1, bez problému prošel jednáním Technické pracovní skupiny, které poskytla FIA detailní návrh.

Váha jezdce kdysi nebyla součástí minimální hmotnosti vozů - k tomu došlo až v roce 1995, kdy vzrostla na 595 kg včetně pilota. Pak se v éře V8 stala palčivým tématem, protože vozy byly již na svém hmotnostním limitu, a těžší piloti byli týmy nuceni k dietám, což některé vedlo k obavám o jejich zdraví a celkovou kondici. Deset kg navíc se totiž v časech na kolo odrážejí přibližně o 0,3 sekundy pomalejšími časy.

Hmotnost monopostů také neustále stoupá, minulý rok kvůli širším vozům a pneumatikám vzrostla ze 702 na 728 kg. Pro letošní sezónu byla kvůli ochraně kokpitu Halo zvýšena dále na 734 kg. Úpravy vozů však byly náročnější, podle některých vyžadovaly až 15 kg navíc, proto dojde příští rok k další změně.

Úpravy aerodynamikyTýmy se také po návrhu McLarenu dohodly na úpravě bočnicových panelů, které jsou hodně složité a často překrývají nápisy sponzorů - budou muset být nižší, což umožní lepší viditelnost z úhlu zepředu (zhruba od nohou jezdce).

Zjednodušeny budou i bočnice zadních křídel, které v horní části nebudou moci obsahovat výřezy vylepšující aerodynamiku (snižují indukovaný aerodynamický odpor). Návrh na zjednodušení předních křídel narazil na odpor ze strany Ferrari. To dokonce pohrozilo vetem: aerodynamický dopad by byl podle něj příliš velký na to, aby se dal ospravedlnit z netechnických důvodů.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.