Když se Renault naplno vrátil do Formule 1, tak podle svého ředitele Cyrila Abiteboula za konkurencí zaostával o 10 let. Nyní je vše na dobré cestě, aby manko smazal a dostal se znovu dopředu.
Bývalou stáj Benneton a Lotus Renault vlastnil od roku 2001 do 2009, kdy ji prodal finanční společnosti Genii. Továrna v Enstone ale začala zaostávat již v roce 2008, krátce po zisku dvou mistrovských titulů (2005 a 2006).
"Byl tam patrný jasný nedostatek investic za předchozích majitelů. Ale také na konci vlastnictví Renaultu, v předchozím cyklu, jsme opravdu promeškali příležitosti na modernizaci toho místa," vzpomíná Abiteboul na dobu před 10 lety.
"Když se vrátíte zpět do let 2007 - 2009, tak zdaleka nebylo skvělé. Šlo o počátek nedostatku investic v Enstone. Musíme téměř dohnat dobu od roku 2007/2008, což je téměř 10 let, za které se F1 naprosto změnila," uznává pro Autosport ředitel Renaultu.
K úspěšnému stažení konkurence ale nemá daleko: "Musíme dokončit velkou práci, což se nám daří, jak pozoruji. Infrastruktura se zlepšuje, přicházejí další lidé, a komerční stránka - vím, že není super vzrušující, je však také důležité to dokázat financovat. Máme za sebou velmi úspěšnou kampaň, při které jsme získali nové partnery. A oni projektu věří, pozorují zlepšení v továrně i na dráze."
Renault začal s náborem zaměstnanců v roce 2016, kdy opět převzal kontrolu nad Enstone. Z 400 lidí se jejich řady rozšířili na 500 a do konce letošního roku číslo naroste na 700. "Musíte to dobře sledovat, aby spolu oddělení dobře komunikovala. Ale od konce roku 2015 probíhá růst velmi dobře," pochvaluje si technické ředitel Nick Chester.
"Něco z toho slouží pro zajištění vyrovnaných úrovní v odděleních, takže kreslírna dokáže držet krok s aerodynamiky a výroba s kreslírnou. Dosáhnout správného rozdělení zdrojů je trochu náročné, ale vzhledem k množství lidí, o které jsme se rozrostli, to bylo vcelku bezbolestné," pokračuje Chester.
Továrna Renaultu ale zatím stále není na úrovni konkurence: "Ještě ne, ale dobře to pokračuje. Spousta stavebních prací se dokončuje, hotovo by mělo být v únoru. Mnoho dalších prací na infrastruktuře je již hotovo, takže tam máme tak 70 %," dodává.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.