Newey o tom, proč odmítl pohádkové nabídky Ferrari i Mercedesu

Adrian Newey měl nabídky opustit Red Bull, cítí se ale u něj jako doma
Adrian Newey měl nabídky opustit Red Bull, cítí se ale u něj jako doma, foto: Red Bull Content Pool
-haj 13. ledna 2018 23:48
Sdílej:

Technický šéf Red Bullu, Adrian Newey, poodhalil několik zajímavostí o tom, jak se jej Ferrari v minulosti pokoušelo hned třikrát získat pro svůj tým.

Ačkoliv je proslavený jako v rámci F1 nejlepší a několik rekordů držící návrhář monopostů, tak Adrian Newey nikdy nepracoval pro nejúspěšnější tým sportu. Místo toho svoje úspěchy a tituly mistrů světa sbíral s Williamsem, McLarenem a Red Bullem.

Není to ale dáno tím, že by Scuderia Ferrari o Neweyho nestála, jak Adrian Newey poodhalil pro Sky Sports F1. "Bylo tomu blízko třikrát. Původně za mé kariéry v IndyCar, když se Ferrari rozhodlo postavit monopost pro IndyCar. Bylo mi navrhnuto, abych se připojil jako hlavní návrhář k jejich projektu, ale cítil jsem, že by to nebylo to správné, takže jsem to odmítl. Pak už to bylo vážnější, Jean Todt mi nabídl, abych se k nim připojil jako technický ředitel v roce 1996. Tou dobou jsem měl nabídky, abych zůstal u Williams, připojil se k McLarenu nebo Ferrari."

"Dlouze a tvrdě jsem o tom přemýšlel, ale měl jsem tou dobou mladou rodinu, a tak jsem se rozhodl, že chci zůstat v UK." Kdyby se býval Newey rozhodl přijmout třetí zmiňovanou nabídku, tak by možná zablokoval cestu k Ferrari pro Rosse Brawna. Ten se k týmu připojil jako technický šéf v roce 1997. Jeho vozy pak vyhrály během devíti let šest titulů mezi konstruktéry. Nejzajímavější nabídka ze strany Ferrari pro Neweyho však přišla v roce 2014. Tou dobou právě vyhrál čtvrtý titul v řadě s Red Bullem. Tým ale bojoval s novou pohonnou jednotkou na začátku nové hybridní doby. 

Newey ve své nové knize s názvem 'How To Build A Car' vysvětluje, jak mu Ferrari nabízelo "životní styl hvězdy" a "komicky velkou" finanční podporu, když mělo být prý připraveno více než zdvojnásobit jeho plat u Red Bullu - zatímco Newey byl v kontaktu také s Mercedesem. "Začalo být evidentní, že Renault je dlouhou cestu zvláště za Mercedesem a do určité míry i za Ferrari - bez nějakého jasného světla na konci tunelu. Renault se nezdál být ochoten zafinancovat věc tak, aby se problém opravdu vyřešil, což bylo depresivní a znepokojující," pokračuje Newey.

"Byl jsem tak v těžké pozici. Nechtěl jsem odejít od Red Bullu, protože jsem se tam cítil jako doma a od začátku s Christianem [Hornerem] jsem byl v projektu hluboce zapojen, vystavěli jsme tým z popela Jaguaru až tam, kde je dnes. Nechtěl jsem z něčeho takového odejít, ale zároveň jsem nechtěl být v pozici, ve které bychom operovali s jednou rukou přivázanou za zády našim motorářským oddělením. Bylo to velmi náročné rozhodnutí. Ferrari přišlo s neuvěřitelnou nabídkou, velmi atraktivní, zažil jsem hodně bezesných nocí, ve kterých jsem se rozhodoval, co budu dělat a pro koho se rozhodnout. Nakonec jsem se rozhodl, že by bylo špatné odejít z Red Bullu."

Ve své knize 'How To Build A Car' pak Newey odhaluje také svoje kontakty s Mercedesem. "Na jaře 2014 to byl depresující čas, bez nějakého jasného světla na konci titulu. Zvažoval jsem tedy svoje možnosti a kdo mě neoslovil - Niki Lauda z Mercedesu. Měli jsme sérii rozhovorů o mém možném připojení se k Mercedesu, Niki mi zaplatil několik návštěv doma, abychom to mohli probrat.

Byl jsem v pokušení, ale ne tak moc. V Mercedesu, u kterého bylo zcela jasné, že vyhraje šampionát 2014, bych nahradil Rosse Brawna. Nebylo to podle mě ale správné a cítil bych se jako sběratel trofejí. Takže jsem Nikimu poděkoval a odmítl." Newey pak dodává, že měl nabídky také od týmů z LMP1 kategorie vytrvalostních závodů šampionátu WEC.

Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.