Renault si v honbě za vyšším výkonem zahrával s ohněm

Pohonná jednotka Renaultu
Pohonná jednotka Renaultu, foto: HaJ
Petr Hlawiczka 2. ledna 2018 06:20
Sdílej:

Renault připouští, že s v honbě za zvyšováním výkonnosti v sezóně 2017 zahrával s ohněm, když jí dosahoval na úkor spolehlivosti. Podle Cyrila Abiteboula kvůli tomu přišel o páté místo v poháru konstruktérů a utrpěla tím i jeho reputace.

Red Bull sice v loňském roce vyhrál tři velké ceny, všechny tři týmy poháněné motory z Viry se ale často trápily se spolehlivostí, což vyvrcholilo zejména v závěru roku, kdy si Toro Rosso francouzského výrobce otevřeně zkritizovalo a Christian Horner označil rok 2017 za jejich nejhorší rok poslední dekády.

Šéf Renaultu Cyril Abiteboul se sice za potíže omluvil, zároveň ale řekl, že museli být velmi agresivní, aby jim Ferrari a Mercedes neutekli. "Spolehlivost v roce 2017 byla samozřejmě velkým negativem, což vyšlo draho - náš tým, ale také zákaznické týmy. To mi je líto. Museli jsme však být velmi agresivním, abychom vytvořili platformu pro plnou konvergenci s dalšími výrobci pohonných jednotek."

"Šlo o kombinaci zcela nového motoru a nedostatku ujetých kilometrů během zimních testů - na některé problémy jsme přišli během nich, na jiné až na začátku sezóny, což bylo velmi pozdě pro reakci a nasazení vylepšení," pokračuje Francouz v rozhovoru pro Autosport.

"Později v sezóně jsme si při odemykání nových výkonnostních módů trochu zahrávali s ohněm, což mělo dopad i na spolehlivost, a taký jsme měli problém s tím, že některé týmy se nedržely určitého měřítka pro chlazení," vysvětluje Abiteboul.

Poukázal na Toro Rosso, které v závěru mělo více potíží než ostatní týmy, jelikož se nedrželo jejich doporučení pro chlazení pohonné jednotky. "Přišli jsme na nové způsoby provozování motoru s vyšší výkonností, což vytvořilo první dávku problémů. S další ujetou vzdáleností jsme začínali mít potíže, které se týkaly jednoduše životnosti součástek. Snažili jsme se to zvládnout snížením provozní teploty, což se některým týmům podařilo, ale ne všem."

Spolehlivost podle něj Renault stála páté místo v poháru konstruktérů, v němž jim právě na Williams před sebou nakonec scházelo 27 bodů. "Stála nás hodně - myslíme si, že něco kolem 45 bodů, což také odpovídá 5. příčce, která byla v šampionátu naším cílem."

To je velkým negativem, které nechci nikterak snižovat, protože odstupující auto - ať už jde o Renault nebo kterékoliv jiné Renaultem poháněné - je vždy ohromně frustrující. Poškodilo to nás, náš image a naši reputaci, takže jde určitě o něco, co pro příští ročník zlepšíme bez jakýchkoliv kompromisů, to je jisté," dodává Abiteboul.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.