Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff tvrdí, že byli ochotni poskytovat své pohonné jednotku McLarenu, který se v průběhu sezóny 2017 rozhodl rozejít s Hondou.
Když na začátku letošního roku začalo být jasné, že Honda opět nedokázala postavit konkurenceschopný motor, McLaren začal hledat alternativy pro rok 2018. Jeho akcionář Mansour Ojjeh se dokonce sešel s předsedou představenstva Daimleru Dieterem Zetschem, aby projednal případnou dohodu a navázal na 25letou spolupráci z let 1995 - 2014.
Jenže když došlo na detaily, tak se nedařilo najít vhodné řešení. Mercedes vůbec proti, jen v té době neměl potřebnou infrastrukturu pro zásobování čtvrtého týmu (kromě svých vozů pohání také Force Indie a Williamsy) a kvůli průtahům Hondy, která se nechtěla s McLarenem rozejít, by ji nestihl v tak krátké době vybudovat.
"Chtěli jsme dát McLarenu náš motor. Problémem je to, že se to táhlo dlouho a my jsme zkrátka neměli zavedenou strukturu a kapacitu na to abychom jim dodávali motory pro rok 2018. Jednoduše bylo příliš pozdě," vysvětluje pro ESPN Wolff.
McLaren se nakonec dohodl na tříleté spolupráci s Renaultem, s Hondou bude příští rok jezdit Toro Rosso. Může se však stáj z Wokingu vrátit v budoucnosti k Mercedesu? "Nikdy nesmíte vylučovat dodávky pro nikoho, a proto se McLaren či kdokoliv jiný může v budoucnu stát našim partnerem."
O Mercedes se hodně zajímal před pár lety Red Bullu, tomu ale své motory dát nechtěli, protože neustále obviňují ze své nekonkurenceschopnosti Renault.
"Je to přesně tak, jelikož to tak podávají a podkopávají svého současného partnera, že ho [dostatečně silný motor] nemají. V F1 stejně jako ve všech oblastech života - v soukromé či v té obchodní - to je o kompromisech, o uznání toho, že váš partner má silné a slabé stránky, a o vzájemné pomoci," pokračuje Wolff.
"To je kultura, kterou v podstatě máme v Mercedesu a která nás učinila v posledních letech velmi úspěšnými. Respekt je super důležitou součástí našich hodnot, a proto jsme si vybrali ty partnery, které máme," dodává sportovní ředitel Mercedesu.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.