Podle poradce Renaultu a bývalého mistra světa F1 Alaina Prosta smlouva na dodávky pohonných jednotek vytváří na francouzský tým pozitivní tlak. Jeho ztráta na špici je stále velká, zároveň si velmi pochvalují příchod Carlose Sainze a postup na šestou příčku v posledním závodě sezóny.
McLaren se po třech letech rozešel s Hondou a v příštím roce bude spolupracovat s Renaultem. Někteří zpochybňují jeho schopnost zásobovat kromě svého týmu také další velký tým kromě Red Bullu, Prost v tom však problém nevidí.
"Určitě to vytvoří tlak, protože budeme mít v našem poli o jednoho soupeře více. My to ale víme a doufáme, že to bude pozitivní tlak. A skutečností je, že musíme porazit kohokoliv," popisuje pro Autosport 62letý Francouz.
Problémy se spolehlivostí v závěru sezóny, stále velká ztráta na špiciPodle Prosta letos dosáhli dobrého pokroku a postup ze sedmého na šesté místo mezi konstruktéry v posledním závodě bylo jen odměnou: "Když sezónu shrnete, tak šestá pozice není zas tak špatná. Ke konci její druhé části jsme byli v oblasti výkonnosti většinou velmi těsně čtvrtým nejrychlejším týmem."
"Měli jsme problémy se spolehlivostí, a když máte takové potíže, musíte s výkonností dolů. Není to výmluva, ale v Abú Zabí jsme ukázali, že když to všechno dáme i přes ten tlak dohromady, že to dokážeme zvládnout. Kdybychom byli bývali chtěli, tak jsme moli být ještě rychlejší, jenže jsme také chtěli být opatrní," přibližuje Prost poslední závod sezóny.
"Odstup od špičky je stále velký, alespoň však takto začínáte všechno trochu zlepšovat, což je pozitivní. Také zlepšíme výkonnost motoru, ale s tím je vždy spojeno riziko, pro nás jde vždycky o výzvu," pokračuje poradce Renaultu.
Důležitý finanční bonus a jezdecká posilaTým změnou pozice v Abú Zabí vydělal navíc 142 milionu korun (6,5 mil. dolarů), což mu může pomoci: "Peníze jsou důležité, protože když jich získáte více, tak jich ostatní dostanou méně. A faktem je i to, že poslední závod je velmi důležitý - poskytuje to lidem během zimy motivaci, cítí o něco menší tlak, jsou při práci spokojenější."
Klíčové podle něj bylo, že se jim pro závěr sezóny podařilo získat jezdeckou posilu - Carlose Sainze, jenž nahradil Jolyona Palmera: "Pro nás to bylo velmi důležité. Samozřejmě nevíme, jestli si ho udržíme až do konce roku 2018, museli jsme však učinit tuto volbu, protože zatím nejsme v pozici, abychom se stali mistry světa.
Musíme pokračovat krok za krokem. Uvidíme, k čemu příští rok na trhu dojde, je to hodně otevřené. Musíme se soustředit na naši práci s Carlosem a Nicem [Hülkenbergem], a pak uvidíme, co se přihodí," dodává Prost.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.