Prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA) Jean Todt vyslal ráznou odpověď některým týmům, které stále usilují o zvýšení počtu motorů na příští sezónu pro své jezdce ze tří na čtyři, jak tomu bylo doposud.
Například šéf Red Bullu Christian Horner se pokoušel několikrát změnit pravidla, protože podle něj je snížení počtu pohonných jednotek na pouhé tři kusy na jezdce a sezónu čítající 21 závodů "čisté bláznovství."
K prosazení této změny na poslední chvíli by ale bylo třeba souhlasu všech týmů i FIA. A proti byl Renault i Ferrari - jeho prezident Sergio Marchionne na poslední schůzce Strategické skupiny vzal všem naději na to, že by se mohlo něco změnit.
Jean Todta sice mrzí množství penalizací, které byly letos uděleny za využití nadlimitního množství komponent, do situace ale nehodlá zasáhnout: "Jde o něco, o čem bylo rozhodnuto. Někteří lidé stále přemýšlejí o tom, proč nemáme jeden motor pro celý šampionát. Nejde o nic nového. O roku 2018 se rozhodlo před několika lety."
"Měli jsme s týmy několik schůzek. Způsob, jakým jsou pravidla tvořena a jak se na ně dohlíží, znamená, že bychom potřebovali 100% souhlas [všech], abychom se vrátili ke čtyřem motorům. A ten my nemáme. Proto jsme na třech," vysvětluje Todt.
F1 podle něj neměla jinou možnost, než jejich počet snížit kvůli snižování nákladů, jinak by si podle něj menší týmy je nemohly dovolit od výrobců odebírat.
"Není to podle mě snadné najít to správné řešení. Pokud byste nic neudělali, pak by byl nákup motorů dražší. Pro FIA by nebyl problém rozhodnout, že nebudete omezeni počtem motorů, ale pro soutěžící by to problém byl. Musíte to tedy převést v penalizace na roštu," dodává prezident FIA.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.