Force India varuje představitele F1 před zjednodušováním pohonných jednotek

Motor Renault Gordini typ EF1 (V6 1500 Turbo)
Motor Renault Gordini typ EF1 (V6 1500 Turbo), foto: Renault
Petr Hlawiczka 23. listopadu 2017 6:30
Sdílej:

Provozní ředitel Force Indie Otmar Szafnauer zpochybňuje plány Liberty a FIA na zjednodušování a větší míru standardizace pohonných jednotek od roku 2021 ve snaze přilákat do F1 další zájemce.

Podle něj by výrobci měli stále mít možnost získávat konkurenční výhodu prostřednictvím motoru, tak jak se to například v roce 2014 po zavedení současných 1,6litrových přeplňovaných hybridů s vyspělým systémem pro rekuperaci energie (ERS) podařilo Mercedesu.

"Musíme zajistit, aby měly formule různá hlediska výkonnosti. Nemůžeme si dovolit to, aby pohonné ústrojí bylo celé stejné, nebo téměř stejné. Proč z F1 odstraňovat tu výzvu, které pohonné ústrojí představuje? Nechápu to," uvádí provozní ředitel Force Indie, která jinak podporuje plány na snižování nákladů.

"Můžeme utratit miliardy, nebo ať už je ta částka jakákoliv, za jezdce na tři roky. Proč bychom za něj měli utrácet miliardy? Jediným důvodem je to, že tak získáváte výhodu. Takže jde o formuli jezdců. A proč utrácíte stamiliony, ne-li miliardy, na aerodynamické programy. Protože získáváte výhodu," pokračuje Szafnauer.

"Tak proč zjednodušovat motor? Mělo by jít také o formuli motorů. Mělo by jít o jezdce, o aerodynamiku i o motor. Tým s nejlepším balíkem vyhrává. Pokud odstraníte motor jako prvek, který působí rozdíly, pak se ty dva zbylé stanou cennější - a to je podle mě špatně. Jsme v F1," upozorňuje zkušený inženýr, jenž kdysi šéfoval vývoji u Hondy.

Podle něj stále existuje prostor pro diskusi o tom, jak by měly pohonné jednotky v roce 2021 vypadat: "Nejde o hotovou věc. Šlo jen o první rozhovor a prezentaci. Myslím, že dostaneme další vstupní informace. Podle mě zbývá ještě celý rok, než budeme muset dokončit pravidla pro motory. Získejme tedy informace od všech a uvidíme, kam se dostaneme."

Současná jednání podle něj nezahrnovala potenciální náklady na budoucí motory pro zákaznické týmy: "Nevím, jaká je cena. To je ta hlavní věc, kterou si přejeme - nižší cenu. A nevíme, jaká bude. Pro nás jde o to nejdůležitější."

Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.