Toro Rosso se kvůli nespolehlivosti motoru Renault a nedostatku náhradních dílů dostalo o víkendu v Brazílii do křížku se svým francouzským dodavatelem. Jeho šéf Franz Tost se k tomu s odstupem času vrací, k neuspokojivé situaci se vyjadřuje také odborný poradce Red Bullu Helmut Marko.
Šéf výrobce pohonných jednotek z Viry, Cyril Abiteboul, v pátek novinářům řekl, že za problémy s motory u Toro Rosso stojí způsob, jakým je provozují, a jakým je mají integrovány do vozu, a "v tomto sportu nic není náhodou." Italská stáj na to zareagovala ostrým prohlášením, ve kterém Renault obvinila z nedostatku náhradních dílů a záměrného poškozování, protože spolu v šampionátu konstruktérů přímo bojují o pozici, a tudíž i o velké peníze. Spor musel v sobotu večer mírnit Helmut Marko.
"Měl jsem pocit, že jsme něco říct museli. Víte, když je tým kritizován a my jsme cítili, že to není 100% správné, pak musíte vydat prohlášení. A tak jsme udělali to, co jsme udělali. Jestli to bylo korektní či ne, to je jiná otázka. Zkrátka jsme objasnili náš pohled na věc," popisuje pro motorsport.com Tost.
Spor vyřešen, v pozadí jde o velké penízeJe po závodním víkendu v Brazílii už spor vyřešen? "Myslím, že jo. Už jsem nic dalšího neslyšel, takže jo," pokračuje šéf Toro Rosso, které má v šampionátu na šestém místě před Renaultem náskok pouhých čtyř bodů, když v jejich souboji skóroval pouze desátý Hülkenberg se žlutým vozem.
Renault je frustrovaný, protože si po velkém zlepšení v polovině sezóny dělal zálusk dokonce na pátou příčku. Za Renaultem je o dva body zpět ještě Haas, proto nás ve středu pole čeká v Abú Zabí dramatické finále. Posun z 6. na 8. místo by pro stáj z Faenzy znamenal ztrátu 141 mil. Kč (6,5 mil. dolarů) na odměnách.
Renault má Toro Rosso v hrsti, to se už moc těší na Hondu"Je to velmi stresující. Pokud jde o Toro Rosso, tak se snažíme co nejlépe připravit s co nejvíce spolehlivými díly. Pokud jde o dodavatele našich pohonných jednotek, tak to nemáme pod svou kontrolou, jde o jejich rozhodnutí," krčí Tost rameny.
Hodně se již proto těší na příští rok s Hondou, obzvlášť po výborném závodě, který v Brazílii odjel s McLarenem Fernando Alonso: "Šlo o fantastický výsledek, právě jsem gratuloval panu Hasegawovi, protože odvedli dobrou práci. Doufám, že totéž dokážou i v Abú Zabí."
Marko: Renault problém nevyřešil, a už mu docházejí dílyHelmut Marko, který za Red Bull krotil spor, přiznává, že jde o frustrující situaci pro oba jejich F1 týmy: "Samozřejmě, že to není uspokojující. Problém ještě nevyřešili, a už jim docházejí díly. A pak dojde k takové situaci."
A angry moment between Cyril Abiteboul and Helmut Marko, and perhaps a seminal moment in the Red-Bull/Renault relationship... pic.twitter.com/ODbiWme3Mo
— F1i (@F1icom) November 11, 2017Video: Cyril Abiteboul v ostré výměně názorů s odborným poradcem Red Bullu Helmutem Markem
"Žel Toro Rosso je postiženo více než kterýkoliv jiný tým, proto vzplály emoce. Hovořili jsme o tom, vydali jsme prohlášení a všechno je OK. S Renaultem jsme v úzkém boji o pozici, ale stále jsme před nimi," hodnotí odborný poradce Dietricha Mateschitze.
Obavy měli také u Red Bullu v případě Maxe Verstappena, jenž měl ve voze od soboty motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H) s vysokým počtem ujetých kilometrů. I přesto doufají, že se v Abú Zabí vyhnou penalizacím.
"O Maxe jsme si dělali starosti, proto jsme si hlídali teploty a otáčky MGU-H. Ale pět motorů Renault závod dokončilo. Alespoň všechny ty motory vydržely pohromadě. Z tohoto pohledu bychom měli začít v Abú Zabí bez penalizací, ale ještě to není jasné," dodává Marko.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.