Toro Rosso se kvůli nespolehlivosti motoru Renault a nedostatku náhradních dílů dostalo o víkendu v Brazílii do křížku se svým francouzským dodavatelem. Jeho šéf Franz Tost se k tomu s odstupem času vrací, k neuspokojivé situaci se vyjadřuje také odborný poradce Red Bullu Helmut Marko.
Šéf výrobce pohonných jednotek z Viry, Cyril Abiteboul, v pátek novinářům řekl, že za problémy s motory u Toro Rosso stojí způsob, jakým je provozují, a jakým je mají integrovány do vozu, a "v tomto sportu nic není náhodou." Italská stáj na to zareagovala ostrým prohlášením, ve kterém Renault obvinila z nedostatku náhradních dílů a záměrného poškozování, protože spolu v šampionátu konstruktérů přímo bojují o pozici, a tudíž i o velké peníze. Spor musel v sobotu večer mírnit Helmut Marko.
"Měl jsem pocit, že jsme něco říct museli. Víte, když je tým kritizován a my jsme cítili, že to není 100% správné, pak musíte vydat prohlášení. A tak jsme udělali to, co jsme udělali. Jestli to bylo korektní či ne, to je jiná otázka. Zkrátka jsme objasnili náš pohled na věc," popisuje pro motorsport.com Tost.
Spor vyřešen, v pozadí jde o velké penízeJe po závodním víkendu v Brazílii už spor vyřešen? "Myslím, že jo. Už jsem nic dalšího neslyšel, takže jo," pokračuje šéf Toro Rosso, které má v šampionátu na šestém místě před Renaultem náskok pouhých čtyř bodů, když v jejich souboji skóroval pouze desátý Hülkenberg se žlutým vozem.
Renault je frustrovaný, protože si po velkém zlepšení v polovině sezóny dělal zálusk dokonce na pátou příčku. Za Renaultem je o dva body zpět ještě Haas, proto nás ve středu pole čeká v Abú Zabí dramatické finále. Posun z 6. na 8. místo by pro stáj z Faenzy znamenal ztrátu 141 mil. Kč (6,5 mil. dolarů) na odměnách.
Renault má Toro Rosso v hrsti, to se už moc těší na Hondu"Je to velmi stresující. Pokud jde o Toro Rosso, tak se snažíme co nejlépe připravit s co nejvíce spolehlivými díly. Pokud jde o dodavatele našich pohonných jednotek, tak to nemáme pod svou kontrolou, jde o jejich rozhodnutí," krčí Tost rameny.
Hodně se již proto těší na příští rok s Hondou, obzvlášť po výborném závodě, který v Brazílii odjel s McLarenem Fernando Alonso: "Šlo o fantastický výsledek, právě jsem gratuloval panu Hasegawovi, protože odvedli dobrou práci. Doufám, že totéž dokážou i v Abú Zabí."
Marko: Renault problém nevyřešil, a už mu docházejí dílyHelmut Marko, který za Red Bull krotil spor, přiznává, že jde o frustrující situaci pro oba jejich F1 týmy: "Samozřejmě, že to není uspokojující. Problém ještě nevyřešili, a už jim docházejí díly. A pak dojde k takové situaci."
A angry moment between Cyril Abiteboul and Helmut Marko, and perhaps a seminal moment in the Red-Bull/Renault relationship... pic.twitter.com/ODbiWme3Mo
— F1i (@F1icom) November 11, 2017Video: Cyril Abiteboul v ostré výměně názorů s odborným poradcem Red Bullu Helmutem Markem
"Žel Toro Rosso je postiženo více než kterýkoliv jiný tým, proto vzplály emoce. Hovořili jsme o tom, vydali jsme prohlášení a všechno je OK. S Renaultem jsme v úzkém boji o pozici, ale stále jsme před nimi," hodnotí odborný poradce Dietricha Mateschitze.
Obavy měli také u Red Bullu v případě Maxe Verstappena, jenž měl ve voze od soboty motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H) s vysokým počtem ujetých kilometrů. I přesto doufají, že se v Abú Zabí vyhnou penalizacím.
"O Maxe jsme si dělali starosti, proto jsme si hlídali teploty a otáčky MGU-H. Ale pět motorů Renault závod dokončilo. Alespoň všechny ty motory vydržely pohromadě. Z tohoto pohledu bychom měli začít v Abú Zabí bez penalizací, ale ještě to není jasné," dodává Marko.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.