Toro Rosso se s Renaultem pustilo do veřejné války slov poté, co Cyril Abiteboul naznačil, že si za selhání motorů může italský tým sám. Podle jeho zástupců jsou obětí špinavé války, které vede dodavatel nespolehlivých motorů kvůli tomu, aby je v šampionátu konstruktérů porazil.
"Kvůli posledním obviněním v médiích od dodavatele motorů chce Toro Rosso objasnit situaci kolem pohonných jednotek," začíná své oficiální prohlášení před sobotními jízdami stáj z Faenzy.
Po problémech v USA musela i včera vyměnit Pierrovi Gaslymu turbo a hned dvakrát motorgenerátor tepelné energie (MGU-H), tento díl pak měnila i Brendonovi Hartleymu poté, co se mu z vozu zakouřilo na dráze.
Oba budou v neděli proto kvůli penalizacím startovat z konce startovního roštu. Šéf Renaultu, od kterého pohonné jednotky odebírají, totiž před novináři uvedl, že jde o problém Toro Rosso daný tím, jak motory provozují a jaký způsob chlazení volí.
Proti tomu se ale italská stáj ostře ohradila: "Je velkým překvapením, že Cyril Abiteboul v médiích naznačil, že problémy, které Toro Rosso postihly v oblasti pohonných jednotek, se týkají zejména týmu a způsobu, jakým jsou pohonné jednotky provozovány v šasi STR12."
"Rádi bychom objasnili, že všechna selhání MGU-H a hřídelí, která Toro Rosso v poslední době postihly, se netýkají toho, jak tým provozuje pohonné jednotky či toho, jak jsou integrovány do šasi. Nic jsme během sezóny 2017 na této instalaci neměnili, uprostřed ní jsme jen vylepšili chlazení," upozorňuje Toro Rosso.
"Po letní přestávce Toro Rosso zažívá neustálá selhání pohonných jednotek a následné penalizace tým stojí body a relativní pozice v šampionátu konstruktérů. Jednu z hlavních příčin problémů vidíme v nedostatku dostupných nových dílů pro pohonné jednotky. V případě Toro Rosso musí tým během víkendu neustále měnit součástky z jedné pohonné jednotky pro druhou a často je nuceno používat starší specifikace dílů.
V posledním závodě v Mexiku jsme viděli, že do cíle dojela jen dvě auta ze šesti, což zvýrazňuje mizernou spolehlivost [Renaultu]. Nesmíme zapomínat, že s Toro Rosso bojují v šampionátu konstruktérů o lepší umístění.
Jak naznačil pan Abiteboul, tak situace nemusí být náhodná, rozhodně se ale netýká vozu Toro Rosso," obviňuje italský tým přímo svého dodavatele motorů - Renault, který je v šampionátu na sedmém místě o pět bodů za ním.
A angry moment between Cyril Abiteboul and Helmut Marko, and perhaps a seminal moment in the Red-Bull/Renault relationship... pic.twitter.com/ODbiWme3Mo
— F1i (@F1icom) November 11, 2017Video: Cyril Abiteboul v ostré výměně názorů s odborným poradcem Red Bullu Helmutem Markem
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.