Felipe Massa ve svém sloupku pro motorsport.com popisuje pozadí svého rozhodnutí ukončit svou kariéru v F1. Co ho k tomu před domácím závodem v Brazílii vedlo a co chce dělat příští rok?
Williams Massovi na dotaz ohledně příštího roku odpovědělSlíbil jsem si, že do své domácí Velké ceny Brazílie půjdu s jasnou představou o své budoucnosti. Proto jsem se Williamsu před tímto víkendem zeptal na rok 2018.
A jak už asi víte, mé dobrodružství po této sezóně skončí. Po přijetí tohoto rozhodnutí přistupuji k posledním dvěma velkým cenám své kariéry uvolněně.
Na jednu stranu jsem chtěl pokračovat, protože si myslím, že jsem stále dostatečně konkurenceschopný na to, abych mohl závodit se špičkovým vozem F1, a také proto, že se u Williamsu cítím velmi dobře. Jenže každý příběh musí jednou skončit a já za sebe necítím žádnou lítost.
Přesně po roce jsem prožíval stejnou situaci, a pak mě tým najednou požádal, abych se vrátil. Pro mě to opravdu byla výsada, že jsem to mohl udělat, a hodně jsem si toho vážil. A o rok později jsem připravený na to, abych se vydal jinou cestou. Jsem spokojený s tím, co jsem udělal a co jsem v této sezóně dokázal.
Co bude Felipe dělat příští rok?Najdou se takoví, které bude zajímat, kde budu příští rok závodit. Na prohlášení je ale ještě příliš brzy. Nyní se soustředím na dokončení sezóny. Mám před sebou dvě další velké ceny, které budou pro mě a pro tým důležité. Pak uvidíte.
Zvážím všechny možnosti, které mi byly nabídnuty, a potom se rozhodnu bez rozpaků či stresu z toho, že bych zůstával za každou cenu na dráze. Závodím rád, cítím se být konkurenceschopný, a to je to, co chci dělat.
Rád bych přijal novou výzvu, pokud půjde o profesionální roli s dobými vyhlídkami na dosahování výborných výsledků. Zatímco si závodění užívám, tak v něm chci pokračovat - a dále zažívat to potěšení, které jsem v kariéře zažíval.
S F1 kariérou se chce rozloučit dobrými výsledkyJak jsem zmínil, teď mě čekají dvě důležité velké ceny. Chci udělat pro sebe a pro tým, což představuje závodění o páté místo v šampionátu konstruktérů.
Během doby, kterou jsem působil u Williamsu, se nám s vozem, který jsme měli, vždy dařilo dosahovat těch nejlepších možných výsledků. Proto doufám, že opět můžeme předvést to, v co doufáme.
Je férové přiznat, že v předvečer mého domácího závodu v Sao Paulu prožívám velké emoce. Minulý rok se mi dostalo tolik přízně, že na to nikdy nezapomenu. Ale v každé Velké ceně Brazílie mám vždy skvělou podporu od veřejnosti a došlo na mnoho jedinečných okamžiků, které se mnou zůstanou po celý zbytek mého života.
Splnil by se sen, kdybych mohl vrátit všechnu tu podporu fanouškům prostřednictvím dobrého výsledku, abychom mohli společně slavit. Vím, že to nebude snadné, ale já ze své strany udělám maximum pro to, aby k tomu došlo.
Fotogalerie - poslední rok Massy v F1:Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.