Stoffel Vandoorne ve svém sloupku pro motorsport.com popisuje průběh náročného víkend v Austinu a povzbuzení, které čerpají z fungujících novinek. Radost má také z rozhodnutí svého týmového kolegy Fernanda Alonsa zůstat u McLarenu i příští rok.
Bez bodů, ale spokojenýVelká cena Spojených států McLarenu sice nepřinesla žádné body, já jsem ale měl spoustu důvodů, proč opustit Austin s velkou spokojeností. Nejprve se týkají mé vlastní závodní výkonnosti po velmi slušném dojezdu z konce startovního roštu na 12. místě, a pak povzbuzujícího vývoje vozu, s nímž vstoupíme do roku 2018 a dokážeme pokrok, který děláme.
Páteční trénink začal opět mým objevováním nového okruhu. Musím říct, že Okruh Amerik je skvělou tratí. První část kola s esíčky je velmi, velmi rychlá a při jízdě zábavná. Podmínky v pátek byly vzhledem k dešti trochu náročné. Testovali jsme některé odlišné přechodné pneumatiky, než trať oschla a my jsme se mohli pustit do pořádného ježdění.
Dorazil nám nový aerodynamický balík, a protože můj týmový kolega Fernando Alonso měl problém a seděl v garáži, tak jsem musel odvést veškerou aerodynamickou práci na něm já. Šlo o dobrou část. Auto se chovalo velmi dobře a vylepšení rozhodně bylo pokrokem. Měl jsem velmi dobrý pocit a v prvním tréninku jsme skončili pátí, což bylo velmi pozitivní.
Sobota - penalizace a vrácení nového předního křídla AlonsoviPřed sobotou, kdy jsme se rozhodli pro penalizaci za nasazení nového motoru a start více zezadu, mělo větší smysl, aby vylepšení dostal Fernando. Já jsem se vrátil ke starší specifikaci předního křídla a od té doby to bylo docela těžké najít po celý víkend to správné vyvážení.
Bylo to extrémně těžké se cítit pohodlně, a moc nám nepomáhal ani větrné silný vítr po celý víkend, takže se podmínky neustále měnily. Už jsem nikdy nezískal ten stejný dobrý pocit, který jsem zažíval v prvním tréninku, byť jsem zkoušel mnoho různých nastavení, a nakonec jsem nedal dohromady takové vyvážení, jako jsem měl v pátek dopoledne. Podle mě to nejspíše poukazuje na to, že nový balík, který jsme o víkendu nasadili, představoval velmi dobrý pokrok.
Slušné tempo v závoděDíky další změně motoru, kterou jsme před závodem museli provést, jsem musel startovat zezadu. Držel jsem se ale při zemi, soustředil se a odjel jeden ze svých nejlepších závodů sezóny.
Vzhledem ke startu zezadu v Austinu a s tím deficitem, který máme ve výkonu motoru, jsem opravdu nečekal, že budu moci předjet tolik aut. Byli jsme však velmi agresivní v kolech před zastávkou v boxech, abychom se znovu dostali do slušné bojové pozice.
I když jsem na to tlačil, tak jsem musel zároveň šetřit i pneumatiky, protože jsme se pokoušeli o to, aby nám vyšla jednozastávková strategie. Po zastávce jsem měl velmi, velmi dobré tempo. Předjeli jsme na dráze několik aut - všechna v zatáčkách, když jsme se snažili být velmi nápadití s různými stopami.
Vettelova manévru jsem si nevšimlVe skutečnosti jsem se tak soustředil na dobrou práci, že jsem si fakt nevšiml toho vzrušujícího okamžiku, kdy se Sebastian Vettel musel ponořit mezi mě a Valtteriho Bottase, když se mě chytali předjet o kolo. Soustředil jsem se jen na to, abych jim uhnul z cesty.
Dojet na 12. místě byl velmi dobrý výsledek. Ztratili jsme trochu času za Romainem Grosjeanem a nakonec se mi ho podařilo odvážným manévrem předjet. Myslím, že dostat se tak blízko bodům bylo zřejmě maximem, jehož jsme mohli dosáhnout.
Alonso zůstává - další dobrá zprávaDalší dobrou zprávou víkendu bylo to, že Fernando Alonso potvrdil své setrvání u McLarenu. Mám rozhodně radost, že zůstáváme týmovými kolegy.
Je jedním z nejlepších měřítek v F1. Stabilita je fajn obzvláště při všech těch změnách, k nimž příští rok v týmu dojde. V poslední době dosahujeme velmi dobré výkonnosti a na příští ročník jsme rozhodně připraveni.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.