Williams letos bojuje o udržení páté příčky mezi konstruktéry, což není pozice, kterou si přáli vzhledem k tomu, jak silný motor jeho vozy pohání. Jeho jezdec Felipe Massa rozebírá příčiny současného neutěšeného stavu a naznačuje, že během zimy na voze dojde k velkým změnám.
Do hybridní éry vstoupila stáj z Grove výborně: v roce 2014 skončila třetí a tuto pozici v následující sezóně také obhájila. Pak přišel pád na páté místo, na kterém je i letos - je však otázkou, jestli závěrečný nápor soupeřů dokáže odrazit - Toro Rosso je o 14, Haas o 23 a Renault o 24 bodů zpět.
Týmu se nedaří během sezóny držet tempo vývoje, v tomto ohledu byl úspěšný snad jen v první ze zmiňovaných 4 ročníků. "Pak to bylo v dalších letech stejné jako teď, tedy žádné vylepšení v průběhu roku, jak jsme to očekávali. Letos je to stejné," uznává Massa.
Během roku bez zlepšení, teď už problémy chápeme"Nyní problémům rozumíme, protože minulý rok jsme nechápali nic. Nemohli jsme zkrátka během roku auto vylepšovat tak, jak to dělaly ostatní týmy. V roce 2015 platilo totéž. Letos jsme začali dobře, ale auto jsme nezlepšovali jako ostatní. Nyní je stahujeme, už je však příliš pozdě," říká pro motorsport.com Brazilec.
"Jako jsme v šampionátu stále pátí, jelikož jsme začali před některými jinými týmy, s nimiž bojujeme. Není příliš pozdě, ale vypadá to, že je příliš pozdě, protože se blížíme ke konci sezóny," pokračuje pilot, o jehož nahrazení stáj před sezónou 2018 silně uvažuje.
"Měli jsme díly, ale nefungovaly. Hodně dílů. Tým musel pochopit, proč tomu tak bylo, nějaké věci změnit. Stále máme stejné díly, ale věci nyní fungují mnohem lépe. Od Barcelony až po závod před Monzou jsme jezdili s autem, které bylo možná stejné jako na počátku sezóny.
Uprostřed ní jsme neměli žádná vylepšení. Do Suzuky jsme přivezli nové zadní křídlo, nové věci na brzdových kanálcích, na podlaze a některé upravené nápady, které byli na voze lepší. Určitě se týkaly více přítlaku," objasňuje Massa.
Promarněná příležitostSituace se podle něj v posledních závodech zlepšila, jelikož byli schopní zvýšit generovaný přítlak, i tak však promrhali velkou šanci, kterou díky nejsilnějšímu motoru dodávanému Mercedesem měli. Vždyť před nimi letos často končil i McLaren s Hondou, která měla o 90 koní méně.
"Myslím, že rozumíme tomu, jak vyvíjet auto, které máme. Práce, kterou jsme na něm zhruba v posledním měsíci odváděli, je rozhodně tím, co jsme měli dělat od začátku roku. Je trochu pozdě, protože jsme promeškali mnoho příležitostí," lituje 36letý jezdec.
"Jde o pozitivní znamení. Víte totiž, že můžete bojovat s týmy, s nimiž si to rozdáváte o pátou příčku v šampionátu. Rozhodně jde o něco, co si přejeme. A víme, že musíme vynaložit nějaké úsilí, abychom auto i nadále zlepšovali."
Vyhlídky na rok 2018 a velká změnaWilliams se nyní při nasazování novinek zaměřuje na věci, které by měly fungovat po velké změně na novém autě. "Zadní křídlo je dobrým příkladem. Jde o poměrně obecný díl. Neznamená to, že doslova tohle zadní křídlo přeneseme, ale to, co se při něm učíme, půjde hned do toho příštího," zdůrazňuje technický ředitel Paddy Lowe. "Veškerá vylepšení, jež jsme od září nasadili, mají tuto vlastnost."
Massa sice neví, zda bude závodit i příští rok, je si ale jistý, že jeho současný tým udělá dostatečný pokrok, aby se vyrovnal silným soupeřům, jmenovitě Force Indii.
"Myslím, že příští rok to tak bude. Letos na to zapomeňte. Ale myslím, že v příštím roce Williams může bojovat s Force Indií, možná i s Renaultem. Ten je určitě velký a čekáte, že ještě poroste. U McLarenu můžete očekávat, že se zlepší.
Ale příští rok dojde k velké změně na voze. Bylo by hezké, kdyby k ní došlo před 2 či 3 lety. Já se nicméně musím soustředit na tento ročník. Rozhodně si myslím, že mentalita věcí, které se odehrávají, může být dobrá pro budoucnost," konstatuje Massa.
A Lowe dodává: "Máme samozřejmě Mercedes, Ferrari a Red Bullu, kteří neztratí směr. A pak zbytek z nás - Renault, McLaren, Force India a my - budeme všichni o ta místa v Q3 také bojovat. Teoreticky tam jsou tři další, jde o velmi soutěživý sport. Ale tyto týmy by nám měly dělat největší starosti."
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.