Williams letos bojuje o udržení páté příčky mezi konstruktéry, což není pozice, kterou si přáli vzhledem k tomu, jak silný motor jeho vozy pohání. Jeho jezdec Felipe Massa rozebírá příčiny současného neutěšeného stavu a naznačuje, že během zimy na voze dojde k velkým změnám.
Do hybridní éry vstoupila stáj z Grove výborně: v roce 2014 skončila třetí a tuto pozici v následující sezóně také obhájila. Pak přišel pád na páté místo, na kterém je i letos - je však otázkou, jestli závěrečný nápor soupeřů dokáže odrazit - Toro Rosso je o 14, Haas o 23 a Renault o 24 bodů zpět.
Týmu se nedaří během sezóny držet tempo vývoje, v tomto ohledu byl úspěšný snad jen v první ze zmiňovaných 4 ročníků. "Pak to bylo v dalších letech stejné jako teď, tedy žádné vylepšení v průběhu roku, jak jsme to očekávali. Letos je to stejné," uznává Massa.
Během roku bez zlepšení, teď už problémy chápeme"Nyní problémům rozumíme, protože minulý rok jsme nechápali nic. Nemohli jsme zkrátka během roku auto vylepšovat tak, jak to dělaly ostatní týmy. V roce 2015 platilo totéž. Letos jsme začali dobře, ale auto jsme nezlepšovali jako ostatní. Nyní je stahujeme, už je však příliš pozdě," říká pro motorsport.com Brazilec.
"Jako jsme v šampionátu stále pátí, jelikož jsme začali před některými jinými týmy, s nimiž bojujeme. Není příliš pozdě, ale vypadá to, že je příliš pozdě, protože se blížíme ke konci sezóny," pokračuje pilot, o jehož nahrazení stáj před sezónou 2018 silně uvažuje.
"Měli jsme díly, ale nefungovaly. Hodně dílů. Tým musel pochopit, proč tomu tak bylo, nějaké věci změnit. Stále máme stejné díly, ale věci nyní fungují mnohem lépe. Od Barcelony až po závod před Monzou jsme jezdili s autem, které bylo možná stejné jako na počátku sezóny.
Uprostřed ní jsme neměli žádná vylepšení. Do Suzuky jsme přivezli nové zadní křídlo, nové věci na brzdových kanálcích, na podlaze a některé upravené nápady, které byli na voze lepší. Určitě se týkaly více přítlaku," objasňuje Massa.
Promarněná příležitostSituace se podle něj v posledních závodech zlepšila, jelikož byli schopní zvýšit generovaný přítlak, i tak však promrhali velkou šanci, kterou díky nejsilnějšímu motoru dodávanému Mercedesem měli. Vždyť před nimi letos často končil i McLaren s Hondou, která měla o 90 koní méně.
"Myslím, že rozumíme tomu, jak vyvíjet auto, které máme. Práce, kterou jsme na něm zhruba v posledním měsíci odváděli, je rozhodně tím, co jsme měli dělat od začátku roku. Je trochu pozdě, protože jsme promeškali mnoho příležitostí," lituje 36letý jezdec.
"Jde o pozitivní znamení. Víte totiž, že můžete bojovat s týmy, s nimiž si to rozdáváte o pátou příčku v šampionátu. Rozhodně jde o něco, co si přejeme. A víme, že musíme vynaložit nějaké úsilí, abychom auto i nadále zlepšovali."
Vyhlídky na rok 2018 a velká změnaWilliams se nyní při nasazování novinek zaměřuje na věci, které by měly fungovat po velké změně na novém autě. "Zadní křídlo je dobrým příkladem. Jde o poměrně obecný díl. Neznamená to, že doslova tohle zadní křídlo přeneseme, ale to, co se při něm učíme, půjde hned do toho příštího," zdůrazňuje technický ředitel Paddy Lowe. "Veškerá vylepšení, jež jsme od září nasadili, mají tuto vlastnost."
Massa sice neví, zda bude závodit i příští rok, je si ale jistý, že jeho současný tým udělá dostatečný pokrok, aby se vyrovnal silným soupeřům, jmenovitě Force Indii.
"Myslím, že příští rok to tak bude. Letos na to zapomeňte. Ale myslím, že v příštím roce Williams může bojovat s Force Indií, možná i s Renaultem. Ten je určitě velký a čekáte, že ještě poroste. U McLarenu můžete očekávat, že se zlepší.
Ale příští rok dojde k velké změně na voze. Bylo by hezké, kdyby k ní došlo před 2 či 3 lety. Já se nicméně musím soustředit na tento ročník. Rozhodně si myslím, že mentalita věcí, které se odehrávají, může být dobrá pro budoucnost," konstatuje Massa.
A Lowe dodává: "Máme samozřejmě Mercedes, Ferrari a Red Bullu, kteří neztratí směr. A pak zbytek z nás - Renault, McLaren, Force India a my - budeme všichni o ta místa v Q3 také bojovat. Teoreticky tam jsou tři další, jde o velmi soutěživý sport. Ale tyto týmy by nám měly dělat největší starosti."
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.