Williams letos bojuje o udržení páté příčky mezi konstruktéry, což není pozice, kterou si přáli vzhledem k tomu, jak silný motor jeho vozy pohání. Jeho jezdec Felipe Massa rozebírá příčiny současného neutěšeného stavu a naznačuje, že během zimy na voze dojde k velkým změnám.
Do hybridní éry vstoupila stáj z Grove výborně: v roce 2014 skončila třetí a tuto pozici v následující sezóně také obhájila. Pak přišel pád na páté místo, na kterém je i letos - je však otázkou, jestli závěrečný nápor soupeřů dokáže odrazit - Toro Rosso je o 14, Haas o 23 a Renault o 24 bodů zpět.
Týmu se nedaří během sezóny držet tempo vývoje, v tomto ohledu byl úspěšný snad jen v první ze zmiňovaných 4 ročníků. "Pak to bylo v dalších letech stejné jako teď, tedy žádné vylepšení v průběhu roku, jak jsme to očekávali. Letos je to stejné," uznává Massa.
Během roku bez zlepšení, teď už problémy chápeme"Nyní problémům rozumíme, protože minulý rok jsme nechápali nic. Nemohli jsme zkrátka během roku auto vylepšovat tak, jak to dělaly ostatní týmy. V roce 2015 platilo totéž. Letos jsme začali dobře, ale auto jsme nezlepšovali jako ostatní. Nyní je stahujeme, už je však příliš pozdě," říká pro motorsport.com Brazilec.
"Jako jsme v šampionátu stále pátí, jelikož jsme začali před některými jinými týmy, s nimiž bojujeme. Není příliš pozdě, ale vypadá to, že je příliš pozdě, protože se blížíme ke konci sezóny," pokračuje pilot, o jehož nahrazení stáj před sezónou 2018 silně uvažuje.
"Měli jsme díly, ale nefungovaly. Hodně dílů. Tým musel pochopit, proč tomu tak bylo, nějaké věci změnit. Stále máme stejné díly, ale věci nyní fungují mnohem lépe. Od Barcelony až po závod před Monzou jsme jezdili s autem, které bylo možná stejné jako na počátku sezóny.
Uprostřed ní jsme neměli žádná vylepšení. Do Suzuky jsme přivezli nové zadní křídlo, nové věci na brzdových kanálcích, na podlaze a některé upravené nápady, které byli na voze lepší. Určitě se týkaly více přítlaku," objasňuje Massa.
Promarněná příležitostSituace se podle něj v posledních závodech zlepšila, jelikož byli schopní zvýšit generovaný přítlak, i tak však promrhali velkou šanci, kterou díky nejsilnějšímu motoru dodávanému Mercedesem měli. Vždyť před nimi letos často končil i McLaren s Hondou, která měla o 90 koní méně.
"Myslím, že rozumíme tomu, jak vyvíjet auto, které máme. Práce, kterou jsme na něm zhruba v posledním měsíci odváděli, je rozhodně tím, co jsme měli dělat od začátku roku. Je trochu pozdě, protože jsme promeškali mnoho příležitostí," lituje 36letý jezdec.
"Jde o pozitivní znamení. Víte totiž, že můžete bojovat s týmy, s nimiž si to rozdáváte o pátou příčku v šampionátu. Rozhodně jde o něco, co si přejeme. A víme, že musíme vynaložit nějaké úsilí, abychom auto i nadále zlepšovali."
Vyhlídky na rok 2018 a velká změnaWilliams se nyní při nasazování novinek zaměřuje na věci, které by měly fungovat po velké změně na novém autě. "Zadní křídlo je dobrým příkladem. Jde o poměrně obecný díl. Neznamená to, že doslova tohle zadní křídlo přeneseme, ale to, co se při něm učíme, půjde hned do toho příštího," zdůrazňuje technický ředitel Paddy Lowe. "Veškerá vylepšení, jež jsme od září nasadili, mají tuto vlastnost."
Massa sice neví, zda bude závodit i příští rok, je si ale jistý, že jeho současný tým udělá dostatečný pokrok, aby se vyrovnal silným soupeřům, jmenovitě Force Indii.
"Myslím, že příští rok to tak bude. Letos na to zapomeňte. Ale myslím, že v příštím roce Williams může bojovat s Force Indií, možná i s Renaultem. Ten je určitě velký a čekáte, že ještě poroste. U McLarenu můžete očekávat, že se zlepší.
Ale příští rok dojde k velké změně na voze. Bylo by hezké, kdyby k ní došlo před 2 či 3 lety. Já se nicméně musím soustředit na tento ročník. Rozhodně si myslím, že mentalita věcí, které se odehrávají, může být dobrá pro budoucnost," konstatuje Massa.
A Lowe dodává: "Máme samozřejmě Mercedes, Ferrari a Red Bullu, kteří neztratí směr. A pak zbytek z nás - Renault, McLaren, Force India a my - budeme všichni o ta místa v Q3 také bojovat. Teoreticky tam jsou tři další, jde o velmi soutěživý sport. Ale tyto týmy by nám měly dělat největší starosti."
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.