Sebastian Vettel s Ferrari včera utrpěl v Japonsku další ránu, když musel na začátku velké ceny odstoupit kvůli vadné svíčce. Jeho ztráta v šampionátu na lídra Lewise Hamiltona narostla 4 závody před koncem už na 59 bodů.
Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff označil pokračující problémy Ferrari se spolehlivostí za neuvěřitelné. To si sice všimlo vadné svíčky při výjezdu z garáže na rošt, nedokázalo ji však vyřešit a jejich pilot brzy skončil. A protože Valtteri Bottas dojel čtvrtý a Kimi Räikkönen až pátý, může se již v příštím závodě ve Spojených státech rozhodnout o obou titulech.
"Smůla Ferrari je neuvěřitelná, mají za sebou třetí špatný závod po sobě. Nicméně Lewis zajel skvěle. Jakmile věděl, že je Sebastian mimo hru, tak to až do konce řídil i přes vystrašení v posledním kole. Nakonec k žádným potížím nedošlo, jen nezprovoznil pneumatik pro koncovku závodu po virtuálním safety-caru," vysvětluje Wolff.
"Vzpomínám si, když měl závadu Nico Rosberg v Singapuru v roce 2014, což pro jeho šampionát bylo velkou ranou. Můžeme to vztáhnout na kluky Ferrari, kteří se teď budou cítit hrozně. Vycházíme s nimi velmi dobře a Maurizio [Arrivabene] a my víme, že nejsou v situaci, ve které by chtěli být," pokračuje šéf Mercedesu.
Čím si vysvětluje to, že se u Ferrari začínají věci kazit? "Možná jde o úpadek vývoje poté, co tým udělal obrovský krok vpřed mezi roky 2016 a 2017. Jsou super rychlí, akorát jim schází spolehlivost, což by bylo dalším krokem."
Mercedes si může zajistit konstruktérský titul, pokud oba jeho piloti skončí 22. října v Austinu do čtvrtého místa, zatímco Hamilton ovládne šampionát, jestliže vyhraje závod a Vettel skončí mimo první pětici.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.