Třetí trénink na VC Japonska v režii Mercedesu. Drama nabídly dvojité červené vlajky po dvou po sobě jdoucích nehodách finských pilotů. U Räikkönena hrozí výměna převodovky.
V pět hodin našeho času začíná poslední generálka před kvalifikací na VC Japonska. Po propršeném druhém tréninku, kdy měřený čas zajelo pouze pět pilotů, se dá očekávat, že piloti budou chtít odjet co největší objem. Trať se jeví jako suchá, což potvrzuje i Vettel během svého instalačního kola. "Trať je suchá," slyšíme v rádiové komunikaci.
První čas zajíždí pár minut po startu Pierre Gasly na super-měkké směsi - s hodnotou 1:33,030. Dlouho se ale na špici nedrží, jelikož jej překonává o více jak tři vteřiny Lewis Hamilton na měkké směsi.
Do svého prvního měřeného kola najíždí i nejrychlejší muž včerejšího FP1 Sebastian Vettel. V každém sektoru ale na Hamiltona hmatatelně ztrácí a v cíli je z toho čas o zhruba 4,5 vteřiny pomalejší.
A své první měřené kolo rozjíždí i Fernando Alonso na super-měkké směsi, který bude pro zítřejší závod měnit motor a čeká ho penalizace 35 míst na startu. V prvním sektoru jedna ztrácí 4 desetiny. V druhém sektoru to jej již 1,215 vteřiny. Do cíle Alonso dojíždí se ztrátou 1,857 vteřiny a je z toho třetí místo.
10/60 MINS GONE IN FP3 @MercedesAMGF1 ?TOP 5HAM 1:29.069s ?BOT +0.460sMAS +2.564sGAS +3.365sSTR +3.873s #JapaneseGP ?? #F1 pic.twitter.com/Wb5oV4GUxv
— Formula 1 (@F1) 7. října 2017Dění na špici nyní narušuje Bottas na žluté (měkké) směsi, který svého kolegu překonává o 14 tisícin. Fin se stejně jako Alonso nevyhne penalizaci na startu. Na jeho voze se předčasně měnila převodovka, což znamená posun 5 míst.
Na trať vyjíždějí i piloti Red Bullu a svými časy se řadí hned za Mercedesy, ale se značnou ztrátou. V případě Verstappena je to 1,334 vteřiny. Ricciardo je na tom ještě o nějakých 450 tisícin hůře než jeho mladší kolega.
Režie nám nyní nabízí záběry na Verstappena a Vettela, jak chybují a ochutnávají japonský kačírek. Do stejných problémů se dostává i Bottas, který se na výjezdu ze zatáčky Spoon projíždí několik desítek metrů po trávě a nakonec škrtá i svodidla - je z toho uražený kus křídla a defekt pravé zadní pneumatiky. Komisaři se nakonec rozhodují pro vyvěšení červených vlajek.
? RED FLAG ? Debris on track after BOT hits the barriers exiting Spoon #JapaneseGP ?? #F1 pic.twitter.com/wDnN3lSo6t
— Formula 1 (@F1) 7. října 2017Japonští traťoví maršálové si dávají na čas a červené vlajky visí zhruba 10 minut, týmy jsou tak připraveny o další čas a data, což po včerejším druhém tréninku, kdy se moc nejezdilo, může opět zamíchat kvalifikací.
28 minut před koncem FP3 se ale začíná znovu jezdit a dá se předpokládat, že týmy nasadí rychlejší směsi a budou zkoušet optimální nastavení pro kvalifikaci, která začíná v 8 hodin našeho času.
A situace se komplikuje ještě víc, jelikož v bariéře končí Kimi Räikkönen a máme tu další červené vlajky. Finovo Ferrari schytává ránu do levého boku. Hrozí tak výměna převodovky a případná penalizace.
? (ANOTHER) RED FLAG ?Moments after the restart RAI crashes coming out of Turn 9 #JapaneseGP ?? #F1 pic.twitter.com/D4xgO7sAiZ
— Formula 1 (@F1) 7. října 2017Odstraňování vozu je ale rychlé a jezdce tak čeká ještě dobrých 20 minut kroužení na trati v japonské Suzuce. Do svého rychlého kola najíždí Sebastian Vettel. V prvním sektoru ale ztrácí necelé tři desetiny. V druhém sektoru se zhoršuje o další desetinku a v konečném důsledku je z toho ztráta 662 tisícin na Bottase. Ani druhý Vettelův pokus nevychází, ale je z toho zlepšení o tři desetiny (+0,324).
V posledních deseti minutách se piloti marně snaží útočit na Bottasův čas 1:29,055, který Fin zajel na měkké směsi. Verstappen na červené směsi zaznamenává ztrátu 855 tisícin. Vettel opět ztrácí necelé čtyři desetiny. Ani Ricciardo není schopen Mercedesu konkurovat. V prvním sektoru ztrácí necelou půl vteřinu. V cíli je z toho +0,963.
Třetí trénink je u konce a vypadá to, že Mercedes nalezl ztracenou formu a svými časy je daleko před konkurencí. Navíc oba piloti Mercedesu jeli na tvrdší směsi než zbytek pole.
Max Verstappen naznačil, že Red Bull nehodlá v závěru sezony polevit. Svým prohlášením směrem k Mercedesu dal jasně najevo, že tým zůstává plně odhodlaný pokračovat v boji.
Carlos Sainz po událostech v Singapuru promluvil o svých pocitech po nepříjemné diskvalifikaci a o aktuálním vztahu k týmu.
George Russell má za sebou úspěšnou sezónu v roli týmové jedničky Mercedesu, přesto stále nepodepsal novou smlouvu.
Během Velké ceny Singapuru došlo mezi Oscarem Piastrim a jeho týmovým kolegou Landem Norrisem k incidentu na prvním kole, který vyvolal napětí a diskusi o týmové férovosti. K situaci se vyjádřil také David Coulthard.
Fred Vasseur rychle uklidnil spekulace o bezpečnosti Hamiltonova vozu během závěru Velké ceny Singapuru. Zdůraznil, že vše bylo pod kontrolou a bez rizika.
Lewis Hamilton se po náročném týdnu a Velké ceně Singapuru obrátil na fanoušky s emotivním vzkazem.
Toto Wolff naznačil, že by rád viděl návrat Formule 1 do země, kde se naposledy závodilo v roce 2013. Podle šéfa Mercedesu by taková zastávka mohla být zajímavým zpestřením kalendáře a přinést nové výzvy pro týmy i jezdce.
Martin Brundle po závodě v Singapuru vyslal McLarenu varovný signál. Podle něj je konec sezony stále otevřenou hrou.
Mercedes se od začátku éry ground effect potýká s nevyzpytatelnou formou a vítězství George Russella v Singapuru otázky ohledně konzistence týmu jen prohloubilo.
Oscar Piastri označil „papaya rules“ McLarenu za jednoduchou zásadu pro bezpečnost jezdců, ale po Singapuru se jejich význam opět stal diskutovaným tématem.
Ferrari čelí náročnému období a výsledky posledních závodů naznačují, že tým z Maranella ztrácí tempo. Charles Leclerc se k aktuální situaci vyjádřil otevřeně.
Jenson Button byl po závodě v Singapuru překvapen rozhodnutím komisařů ohledně Lewise Hamiltona. Podle něj bylo neobvyklé, jak se situace vyřešila.