Třetí trénink na VC Japonska v režii Mercedesu. Drama nabídly dvojité červené vlajky po dvou po sobě jdoucích nehodách finských pilotů. U Räikkönena hrozí výměna převodovky.
V pět hodin našeho času začíná poslední generálka před kvalifikací na VC Japonska. Po propršeném druhém tréninku, kdy měřený čas zajelo pouze pět pilotů, se dá očekávat, že piloti budou chtít odjet co největší objem. Trať se jeví jako suchá, což potvrzuje i Vettel během svého instalačního kola. "Trať je suchá," slyšíme v rádiové komunikaci.
První čas zajíždí pár minut po startu Pierre Gasly na super-měkké směsi - s hodnotou 1:33,030. Dlouho se ale na špici nedrží, jelikož jej překonává o více jak tři vteřiny Lewis Hamilton na měkké směsi.
Do svého prvního měřeného kola najíždí i nejrychlejší muž včerejšího FP1 Sebastian Vettel. V každém sektoru ale na Hamiltona hmatatelně ztrácí a v cíli je z toho čas o zhruba 4,5 vteřiny pomalejší.
A své první měřené kolo rozjíždí i Fernando Alonso na super-měkké směsi, který bude pro zítřejší závod měnit motor a čeká ho penalizace 35 míst na startu. V prvním sektoru jedna ztrácí 4 desetiny. V druhém sektoru to jej již 1,215 vteřiny. Do cíle Alonso dojíždí se ztrátou 1,857 vteřiny a je z toho třetí místo.
10/60 MINS GONE IN FP3 @MercedesAMGF1 ?TOP 5HAM 1:29.069s ?BOT +0.460sMAS +2.564sGAS +3.365sSTR +3.873s #JapaneseGP ?? #F1 pic.twitter.com/Wb5oV4GUxv
— Formula 1 (@F1) 7. října 2017Dění na špici nyní narušuje Bottas na žluté (měkké) směsi, který svého kolegu překonává o 14 tisícin. Fin se stejně jako Alonso nevyhne penalizaci na startu. Na jeho voze se předčasně měnila převodovka, což znamená posun 5 míst.
Na trať vyjíždějí i piloti Red Bullu a svými časy se řadí hned za Mercedesy, ale se značnou ztrátou. V případě Verstappena je to 1,334 vteřiny. Ricciardo je na tom ještě o nějakých 450 tisícin hůře než jeho mladší kolega.
Režie nám nyní nabízí záběry na Verstappena a Vettela, jak chybují a ochutnávají japonský kačírek. Do stejných problémů se dostává i Bottas, který se na výjezdu ze zatáčky Spoon projíždí několik desítek metrů po trávě a nakonec škrtá i svodidla - je z toho uražený kus křídla a defekt pravé zadní pneumatiky. Komisaři se nakonec rozhodují pro vyvěšení červených vlajek.
? RED FLAG ? Debris on track after BOT hits the barriers exiting Spoon #JapaneseGP ?? #F1 pic.twitter.com/wDnN3lSo6t
— Formula 1 (@F1) 7. října 2017Japonští traťoví maršálové si dávají na čas a červené vlajky visí zhruba 10 minut, týmy jsou tak připraveny o další čas a data, což po včerejším druhém tréninku, kdy se moc nejezdilo, může opět zamíchat kvalifikací.
28 minut před koncem FP3 se ale začíná znovu jezdit a dá se předpokládat, že týmy nasadí rychlejší směsi a budou zkoušet optimální nastavení pro kvalifikaci, která začíná v 8 hodin našeho času.
A situace se komplikuje ještě víc, jelikož v bariéře končí Kimi Räikkönen a máme tu další červené vlajky. Finovo Ferrari schytává ránu do levého boku. Hrozí tak výměna převodovky a případná penalizace.
? (ANOTHER) RED FLAG ?Moments after the restart RAI crashes coming out of Turn 9 #JapaneseGP ?? #F1 pic.twitter.com/D4xgO7sAiZ
— Formula 1 (@F1) 7. října 2017Odstraňování vozu je ale rychlé a jezdce tak čeká ještě dobrých 20 minut kroužení na trati v japonské Suzuce. Do svého rychlého kola najíždí Sebastian Vettel. V prvním sektoru ale ztrácí necelé tři desetiny. V druhém sektoru se zhoršuje o další desetinku a v konečném důsledku je z toho ztráta 662 tisícin na Bottase. Ani druhý Vettelův pokus nevychází, ale je z toho zlepšení o tři desetiny (+0,324).
V posledních deseti minutách se piloti marně snaží útočit na Bottasův čas 1:29,055, který Fin zajel na měkké směsi. Verstappen na červené směsi zaznamenává ztrátu 855 tisícin. Vettel opět ztrácí necelé čtyři desetiny. Ani Ricciardo není schopen Mercedesu konkurovat. V prvním sektoru ztrácí necelou půl vteřinu. V cíli je z toho +0,963.
Třetí trénink je u konce a vypadá to, že Mercedes nalezl ztracenou formu a svými časy je daleko před konkurencí. Navíc oba piloti Mercedesu jeli na tvrdší směsi než zbytek pole.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.
Red Bull Racing se v roce 2026 chystá představit vlastní pohonné jednotky, které vyvinul ve spolupráci s Fordem. Šéf týmu Christian Horner je nadšený z tohoto kroku, i když si je vědom rizika, které s ním souvisí.