Třetí trénink na VC Japonska v režii Mercedesu. Drama nabídly dvojité červené vlajky po dvou po sobě jdoucích nehodách finských pilotů. U Räikkönena hrozí výměna převodovky.
V pět hodin našeho času začíná poslední generálka před kvalifikací na VC Japonska. Po propršeném druhém tréninku, kdy měřený čas zajelo pouze pět pilotů, se dá očekávat, že piloti budou chtít odjet co největší objem. Trať se jeví jako suchá, což potvrzuje i Vettel během svého instalačního kola. "Trať je suchá," slyšíme v rádiové komunikaci.
První čas zajíždí pár minut po startu Pierre Gasly na super-měkké směsi - s hodnotou 1:33,030. Dlouho se ale na špici nedrží, jelikož jej překonává o více jak tři vteřiny Lewis Hamilton na měkké směsi.
Do svého prvního měřeného kola najíždí i nejrychlejší muž včerejšího FP1 Sebastian Vettel. V každém sektoru ale na Hamiltona hmatatelně ztrácí a v cíli je z toho čas o zhruba 4,5 vteřiny pomalejší.
A své první měřené kolo rozjíždí i Fernando Alonso na super-měkké směsi, který bude pro zítřejší závod měnit motor a čeká ho penalizace 35 míst na startu. V prvním sektoru jedna ztrácí 4 desetiny. V druhém sektoru to jej již 1,215 vteřiny. Do cíle Alonso dojíždí se ztrátou 1,857 vteřiny a je z toho třetí místo.
10/60 MINS GONE IN FP3 @MercedesAMGF1 ?TOP 5HAM 1:29.069s ?BOT +0.460sMAS +2.564sGAS +3.365sSTR +3.873s #JapaneseGP ?? #F1 pic.twitter.com/Wb5oV4GUxv
— Formula 1 (@F1) 7. října 2017Dění na špici nyní narušuje Bottas na žluté (měkké) směsi, který svého kolegu překonává o 14 tisícin. Fin se stejně jako Alonso nevyhne penalizaci na startu. Na jeho voze se předčasně měnila převodovka, což znamená posun 5 míst.
Na trať vyjíždějí i piloti Red Bullu a svými časy se řadí hned za Mercedesy, ale se značnou ztrátou. V případě Verstappena je to 1,334 vteřiny. Ricciardo je na tom ještě o nějakých 450 tisícin hůře než jeho mladší kolega.
Režie nám nyní nabízí záběry na Verstappena a Vettela, jak chybují a ochutnávají japonský kačírek. Do stejných problémů se dostává i Bottas, který se na výjezdu ze zatáčky Spoon projíždí několik desítek metrů po trávě a nakonec škrtá i svodidla - je z toho uražený kus křídla a defekt pravé zadní pneumatiky. Komisaři se nakonec rozhodují pro vyvěšení červených vlajek.
? RED FLAG ? Debris on track after BOT hits the barriers exiting Spoon #JapaneseGP ?? #F1 pic.twitter.com/wDnN3lSo6t
— Formula 1 (@F1) 7. října 2017Japonští traťoví maršálové si dávají na čas a červené vlajky visí zhruba 10 minut, týmy jsou tak připraveny o další čas a data, což po včerejším druhém tréninku, kdy se moc nejezdilo, může opět zamíchat kvalifikací.
28 minut před koncem FP3 se ale začíná znovu jezdit a dá se předpokládat, že týmy nasadí rychlejší směsi a budou zkoušet optimální nastavení pro kvalifikaci, která začíná v 8 hodin našeho času.
A situace se komplikuje ještě víc, jelikož v bariéře končí Kimi Räikkönen a máme tu další červené vlajky. Finovo Ferrari schytává ránu do levého boku. Hrozí tak výměna převodovky a případná penalizace.
? (ANOTHER) RED FLAG ?Moments after the restart RAI crashes coming out of Turn 9 #JapaneseGP ?? #F1 pic.twitter.com/D4xgO7sAiZ
— Formula 1 (@F1) 7. října 2017Odstraňování vozu je ale rychlé a jezdce tak čeká ještě dobrých 20 minut kroužení na trati v japonské Suzuce. Do svého rychlého kola najíždí Sebastian Vettel. V prvním sektoru ale ztrácí necelé tři desetiny. V druhém sektoru se zhoršuje o další desetinku a v konečném důsledku je z toho ztráta 662 tisícin na Bottase. Ani druhý Vettelův pokus nevychází, ale je z toho zlepšení o tři desetiny (+0,324).
V posledních deseti minutách se piloti marně snaží útočit na Bottasův čas 1:29,055, který Fin zajel na měkké směsi. Verstappen na červené směsi zaznamenává ztrátu 855 tisícin. Vettel opět ztrácí necelé čtyři desetiny. Ani Ricciardo není schopen Mercedesu konkurovat. V prvním sektoru ztrácí necelou půl vteřinu. V cíli je z toho +0,963.
Třetí trénink je u konce a vypadá to, že Mercedes nalezl ztracenou formu a svými časy je daleko před konkurencí. Navíc oba piloti Mercedesu jeli na tvrdší směsi než zbytek pole.
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.