Třetí trénink na VC Japonska v režii Mercedesu. Drama nabídly dvojité červené vlajky po dvou po sobě jdoucích nehodách finských pilotů. U Räikkönena hrozí výměna převodovky.
V pět hodin našeho času začíná poslední generálka před kvalifikací na VC Japonska. Po propršeném druhém tréninku, kdy měřený čas zajelo pouze pět pilotů, se dá očekávat, že piloti budou chtít odjet co největší objem. Trať se jeví jako suchá, což potvrzuje i Vettel během svého instalačního kola. "Trať je suchá," slyšíme v rádiové komunikaci.
První čas zajíždí pár minut po startu Pierre Gasly na super-měkké směsi - s hodnotou 1:33,030. Dlouho se ale na špici nedrží, jelikož jej překonává o více jak tři vteřiny Lewis Hamilton na měkké směsi.
Do svého prvního měřeného kola najíždí i nejrychlejší muž včerejšího FP1 Sebastian Vettel. V každém sektoru ale na Hamiltona hmatatelně ztrácí a v cíli je z toho čas o zhruba 4,5 vteřiny pomalejší.
A své první měřené kolo rozjíždí i Fernando Alonso na super-měkké směsi, který bude pro zítřejší závod měnit motor a čeká ho penalizace 35 míst na startu. V prvním sektoru jedna ztrácí 4 desetiny. V druhém sektoru to jej již 1,215 vteřiny. Do cíle Alonso dojíždí se ztrátou 1,857 vteřiny a je z toho třetí místo.
10/60 MINS GONE IN FP3 @MercedesAMGF1 ?TOP 5HAM 1:29.069s ?BOT +0.460sMAS +2.564sGAS +3.365sSTR +3.873s #JapaneseGP ?? #F1 pic.twitter.com/Wb5oV4GUxv
— Formula 1 (@F1) 7. října 2017Dění na špici nyní narušuje Bottas na žluté (měkké) směsi, který svého kolegu překonává o 14 tisícin. Fin se stejně jako Alonso nevyhne penalizaci na startu. Na jeho voze se předčasně měnila převodovka, což znamená posun 5 míst.
Na trať vyjíždějí i piloti Red Bullu a svými časy se řadí hned za Mercedesy, ale se značnou ztrátou. V případě Verstappena je to 1,334 vteřiny. Ricciardo je na tom ještě o nějakých 450 tisícin hůře než jeho mladší kolega.
Režie nám nyní nabízí záběry na Verstappena a Vettela, jak chybují a ochutnávají japonský kačírek. Do stejných problémů se dostává i Bottas, který se na výjezdu ze zatáčky Spoon projíždí několik desítek metrů po trávě a nakonec škrtá i svodidla - je z toho uražený kus křídla a defekt pravé zadní pneumatiky. Komisaři se nakonec rozhodují pro vyvěšení červených vlajek.
? RED FLAG ? Debris on track after BOT hits the barriers exiting Spoon #JapaneseGP ?? #F1 pic.twitter.com/wDnN3lSo6t
— Formula 1 (@F1) 7. října 2017Japonští traťoví maršálové si dávají na čas a červené vlajky visí zhruba 10 minut, týmy jsou tak připraveny o další čas a data, což po včerejším druhém tréninku, kdy se moc nejezdilo, může opět zamíchat kvalifikací.
28 minut před koncem FP3 se ale začíná znovu jezdit a dá se předpokládat, že týmy nasadí rychlejší směsi a budou zkoušet optimální nastavení pro kvalifikaci, která začíná v 8 hodin našeho času.
A situace se komplikuje ještě víc, jelikož v bariéře končí Kimi Räikkönen a máme tu další červené vlajky. Finovo Ferrari schytává ránu do levého boku. Hrozí tak výměna převodovky a případná penalizace.
? (ANOTHER) RED FLAG ?Moments after the restart RAI crashes coming out of Turn 9 #JapaneseGP ?? #F1 pic.twitter.com/D4xgO7sAiZ
— Formula 1 (@F1) 7. října 2017Odstraňování vozu je ale rychlé a jezdce tak čeká ještě dobrých 20 minut kroužení na trati v japonské Suzuce. Do svého rychlého kola najíždí Sebastian Vettel. V prvním sektoru ale ztrácí necelé tři desetiny. V druhém sektoru se zhoršuje o další desetinku a v konečném důsledku je z toho ztráta 662 tisícin na Bottase. Ani druhý Vettelův pokus nevychází, ale je z toho zlepšení o tři desetiny (+0,324).
V posledních deseti minutách se piloti marně snaží útočit na Bottasův čas 1:29,055, který Fin zajel na měkké směsi. Verstappen na červené směsi zaznamenává ztrátu 855 tisícin. Vettel opět ztrácí necelé čtyři desetiny. Ani Ricciardo není schopen Mercedesu konkurovat. V prvním sektoru ztrácí necelou půl vteřinu. V cíli je z toho +0,963.
Třetí trénink je u konce a vypadá to, že Mercedes nalezl ztracenou formu a svými časy je daleko před konkurencí. Navíc oba piloti Mercedesu jeli na tvrdší směsi než zbytek pole.
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.