Dnes již bývalý technický šéf FIA v oblasti Formule 1 Marcin Budkowski bude novým výkonným šéfem tovární stáje Renault. Rodák z Polska rezignoval před měsícem a dle smlouvy nesmí v F1 pracovat po dobu 3 měsíců.
Tato lhůta se jeví šéfům většiny stájí jako směšná, když přihlídneme k faktu, že Budkowski měl k dispozici velmi citlivé a exaktní materiály ohledně technických řešení jednotlivých stájí. Samotnou situací není nadšena ani samotná FIA a nyní s Renaultem jedná.
Dle konktraktu by Polák, který v letech 2002-2007 pracoval jako specialista na aerodynamiku u Ferrari a následně do roku 2014 zastával podobnou pozici u McLarenu, mohl nastoupit do Enstone již v lednu. Renault je ochoten tuto lhůtu prodloužit o další tři měsíce, tedy na dvojnásobek.
Je to sice milé gesto, kterým stáj dává najevo, že si je vědoma určitého střetu zájmů. Na druhou stranu se jedná jen o formalitu, jelikož do vývoje vozů pro příští Budkowski již moc nezasáhne. Do konce současného cyklu pravidel ale zbývají ještě další dvě sezóny - 2019 a 2020.
Pravdou ale jest, že Renault jedná naprosto legálně a případné pochybení o výši časové lhůty lze připsat na vrub pouze Mezinárodní automobilové federaci.
"Hodně se o tom mluví," řekl současný šéf Renaultu Abiteboul. "My ale nic neříkáme, dáváme jasně najevo, že se k této otázce nechceme stavět agresivně. Co se týče smlouvy, mohl by u nás nastoupit již začátkem roku. Nyní o tom ale vedeme konstruktivní diskuze s FIA. Myslím si, že se dostáváme do bodu, kdy se dohodneme na termínu, se kterým by byli všichni v pohodě. Například začátek dubna je dvojnásobek původní lhůty. Nic není zatím potvrzeno, ale intenzivně se na tom pracuje," pokračoval Francouz.
"Návrhy vozů jsou již dávno hotovy. Nyní jsme v procesu výroby. Zásadní rozhodnutí padly již před půl rokem. Není to nic, co by mohlo být ovlivněno. Nanovo se začne až v roce 2019. Navíc je dost omezeno to, co nám (Marcin) může přinést. Nebude to zásadní rozdíl," dodal Abiteboul.
Jak k celé dohodě vlastně došlo?
"Obě strany měly zájem. Nabídka a poptávka se pak někde potkají, tak nějak se to v posledních týdnech událo. Navazování kontaktů je bohužel součástí Formule 1, je to také jeden z důvodů, proč je tu taková soutěživost.
Často se mluví o nerovnoměrném rozdělování zdrojů, ale je to také o svobodě, kterou lidé v rámci organizací mají. Kvůli tomu je motorsport zajímavý. Marcin naznačoval, že by chtěl nějaký posun ve své kariéře. Chtěl se z ryze technické činnosti pustit do manažerské pozice a to jsme my mohli nabídnout.
Marcin bude pracovat na pozici, která není technického charakteru. Něco takového jsme zkoušeli s Fredericem Vasseurem, ale nevyšlo to. Fred se nyní angažuje v Sauberu. U nás tak stále bylo volné místo, jelikož nás čeká kopa práce. Já potřebuji nějakou pomoc a potřebuji někoho, komu mohu věřit a pracovat po jeho boku, abychom se jako tým posouvali," zakončil Abiteboul.
Nasazení nového motoru pro Maxe Verstappena v Brazílii rozpoutalo spor o to, zda úpravy zaměřené spíše na výkon než na spolehlivost spadají do limitu rozpočtu.
Lando Norris byl nejrychlejší ve druhém tréninku v Las Vegas, ale připouští, že mnoho soupeřů nedokončilo své simulace kvalifikace.
Charles Leclerc se po druhém tréninku na Velké ceně Las Vegas ocitl pod drobnohledem komisařů FIA, kteří vyšetřili jednu událost. Po provedeném šetření nebyly proti němu přijaty žádné další kroky.
Lando Norris byl nejrychlejší ve druhém tréninku v Las Vegas, ale celkový trénink znovu ovlivnily poklopy kanálů.
Max Verstappen připouští, že boj o titul zůstává otevřený a k obratu je potřeba víc než jen rychlost na trati. Zároveň komentuje překvapivý vývoj situace uvnitř McLarenu.
Charles Leclerc se vyjádřil k nedávnému komentáři Johna Elkanna, který vyzval jezdce Ferrari, aby se více soustředili na závodění a méně mluvili.
Ještě během sezony to vypadalo, že Oscar Piastri má nad týmovým kolegou v McLarenu navrch. Před závěrečnými závody se však situace změnila a iniciativa v boji o úspěch nyní leží na straně Landa Norrise.
Šéf týmu Racing Bulls Alan Permane potvrdil, že oznámení jezdecké sestavy pro rok 2026 se odkládá a tým si dává čas na pečlivé vyhodnocení aktuální sezony a přípravu na novou éru Formule 1.
Sezona F1 2025 míří do závěrečné fáze a pozornost se soustředí na dramatický souboj uvnitř McLarenu mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim, zatímco Toto Wolff naznačil, jak vypadají šance Maxe Verstappena na titul.
Šéf týmu Audi pro Formuli 1 Mattia Binotto naznačil, že nadcházející změny pravidel otevřou dveře těm, kdo dokážou nejrychleji přizpůsobit svůj vůz
Po výzvě šéfa Ferrari Johna Elkanna, aby jeho jezdci „více jezdili a méně mluvili“, se Jenson Button na sociálních sítích ozval.
Lewis Hamilton sice na Charlese Leclerca v celkovém pořadí ztrácí 66 bodů, přesto je to právě britský jezdec, jehož hlas by měl mít ve Ferrari při formování budoucí strategie zásadní váhu, hlásá insider.