Dnes již bývalý technický šéf FIA v oblasti Formule 1 Marcin Budkowski bude novým výkonným šéfem tovární stáje Renault. Rodák z Polska rezignoval před měsícem a dle smlouvy nesmí v F1 pracovat po dobu 3 měsíců.
Tato lhůta se jeví šéfům většiny stájí jako směšná, když přihlídneme k faktu, že Budkowski měl k dispozici velmi citlivé a exaktní materiály ohledně technických řešení jednotlivých stájí. Samotnou situací není nadšena ani samotná FIA a nyní s Renaultem jedná.
Dle konktraktu by Polák, který v letech 2002-2007 pracoval jako specialista na aerodynamiku u Ferrari a následně do roku 2014 zastával podobnou pozici u McLarenu, mohl nastoupit do Enstone již v lednu. Renault je ochoten tuto lhůtu prodloužit o další tři měsíce, tedy na dvojnásobek.
Je to sice milé gesto, kterým stáj dává najevo, že si je vědoma určitého střetu zájmů. Na druhou stranu se jedná jen o formalitu, jelikož do vývoje vozů pro příští Budkowski již moc nezasáhne. Do konce současného cyklu pravidel ale zbývají ještě další dvě sezóny - 2019 a 2020.
Pravdou ale jest, že Renault jedná naprosto legálně a případné pochybení o výši časové lhůty lze připsat na vrub pouze Mezinárodní automobilové federaci.
"Hodně se o tom mluví," řekl současný šéf Renaultu Abiteboul. "My ale nic neříkáme, dáváme jasně najevo, že se k této otázce nechceme stavět agresivně. Co se týče smlouvy, mohl by u nás nastoupit již začátkem roku. Nyní o tom ale vedeme konstruktivní diskuze s FIA. Myslím si, že se dostáváme do bodu, kdy se dohodneme na termínu, se kterým by byli všichni v pohodě. Například začátek dubna je dvojnásobek původní lhůty. Nic není zatím potvrzeno, ale intenzivně se na tom pracuje," pokračoval Francouz.
"Návrhy vozů jsou již dávno hotovy. Nyní jsme v procesu výroby. Zásadní rozhodnutí padly již před půl rokem. Není to nic, co by mohlo být ovlivněno. Nanovo se začne až v roce 2019. Navíc je dost omezeno to, co nám (Marcin) může přinést. Nebude to zásadní rozdíl," dodal Abiteboul.
Jak k celé dohodě vlastně došlo?
"Obě strany měly zájem. Nabídka a poptávka se pak někde potkají, tak nějak se to v posledních týdnech událo. Navazování kontaktů je bohužel součástí Formule 1, je to také jeden z důvodů, proč je tu taková soutěživost.
Často se mluví o nerovnoměrném rozdělování zdrojů, ale je to také o svobodě, kterou lidé v rámci organizací mají. Kvůli tomu je motorsport zajímavý. Marcin naznačoval, že by chtěl nějaký posun ve své kariéře. Chtěl se z ryze technické činnosti pustit do manažerské pozice a to jsme my mohli nabídnout.
Marcin bude pracovat na pozici, která není technického charakteru. Něco takového jsme zkoušeli s Fredericem Vasseurem, ale nevyšlo to. Fred se nyní angažuje v Sauberu. U nás tak stále bylo volné místo, jelikož nás čeká kopa práce. Já potřebuji nějakou pomoc a potřebuji někoho, komu mohu věřit a pracovat po jeho boku, abychom se jako tým posouvali," zakončil Abiteboul.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.