Mezinárodní automobilová federace (FIA) včera potvrdila několik změn, které se týkají příští sezóny Formule 1. Co se mění?
Od příštího ročníku může každý pilot beztrestně využít maximální tři spalovací motory (ICE) místo čtyř, jak tomu bylo letos. Pravidlo bylo některými osobnostmi v padoku kritizováno, protože nepřispívá k šetření financí a výrobci motorů musí více investovat do vývoje a testování svých produktů, na původním záměru se však nic nemění.
Stejný počet kusů na sezónu - tedy tři na jezdce - se týká také turbodmychadel (TC) a motorgenerátoru pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H). Protože počet závodů navíc vzroste, každý díl jich bude muset vydržet sedm - ale nikoliv v řadě za sebou, týmy si mohou dle nároků okruhů volně vybrat, kdy který díl nasadí.
U motorgenerátoru pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K), úložiště baterií (ES - energy store) a u řídicí elektroniky (CE) však jsou nová pravidla ještě přísnější - umožňují pilotům využít pouze dva kusy na rok! Obzvlášť Honda má před sebou obrovský úkol - po 14 závodech například Stoffel Vandoorne použil už 10 turbodmychadel a MGU-H.
Body pro zisk superlicencePiloti, kteří chtějí získat superlicenci umožňující závodění ve Formuli 1, musí během tří let získat nejméně 40 bodů. Dříve vítězové sérií Formule 2, Evropské Formule 3, Formule E, IndyCar a vytrvalostní třídy LMP1 ve WEC dostávali všichni nezbytných 40 bodů. To kromě F2 a IndyCar už ale platit nebude.
Po zasedání Světové rady motorsportu v Paříži se však bodování mění. Čtyřicet bodů si připíšou první tři piloti v F2, k dobru budou mít také body z posledních dvou sezón GP2 - 30 za třetí místo. IndyCar bude nabízet 40 - 30 - 20 bodů do superlicence pro první trojici, bodovaná jsou také další místa v první desítce. V eurosérii F3 dostane šampion jen 30 bodů místo 40, druhý 25 místo 30, zbytek se nemění. K obdobné redukci dochází ve Formuli 3.
Ke snižování bodů dochází také v dalších sériích: vítěz GP3 si místo 30 připíše jen 25 bodů, ve Formuli 3.5 dvacet místo třiceti bodů s tím, že došlo k redukci i pro zbylých 8 (nikoliv 9) jezdců. Redukce se týkají LMP1 i Super Formule. Nově do bodování ale přibývá na popud nových majitelů F1 - společnosti Liberty Media - NASCAR Cup, IMSA a Indy Lights.
Laťka pro získání dostatečného počtu bodů se zvyšuje kvůli tlaku Asociace jezdců F1, aby to pro mladíky bylo náročnější vstoupit do královské disciplíny motorsportu. Piloti jako je Esteban Ocon museli zvládnout F3 i GP3, než se do ní dostali, Leclerc či Norris F3 i F2 - a všichni tři jsou považováni za budoucí hvězdy F1.
Současný systém bodů pro udělení superlicence neumožní postup vzhůru Nihcolasovi Latifimu, jehož rodina je podobně bohatá jako Strollovi, a Nobuharovi Macušitovi, jehož kariéru sponzoruje Honda. Uvažovalo se o něm jako o možném jezdci Toro Rosso po přechodu na japonské pohonné jednotky příští rok.
Velký rozruch před pár lety způsobil Max Verstappen, jenž se do F1 dostal v 17 letech, aniž by vyhrál F3 - tak velkou měl Helmut Marko a Red Bull důvěru v jeho schopnosti. Talent letos potvrzuje, když v kvalifikacích desetkrát předčil svého týmového kolegu Daniela Ricciarda. Po zavedení bodů pro zisk superlicence FIA také zvedla minimální věkovou hranici na 18 let.
Zátěžové testy pro Halo definoványTýmy se konečně můžou pustit do výroby svých šasi pro rok 2018, protože FIA včera potvrdila detaily týkající se ochrany kokpitu Halo včetně očekávané zátěže vyvíjené na body jejího uchycení. Zpoždění týmy naštvalo - zejména ty menší s nižšími rozpočty, které musí konstrukční parametry pro výrobu zmrazit dříve.
Pro vykonání testů FIA požaduje podobnou strukturu místo Halo. Pro každý test musí být vyvinut špičkový tlak po dobu pěti sekund, všechny se musí provést do tří minut. Po těch pěti sekundách nesmí selhat žádná část buňky pro přežití či žádná příloha mezi ní a strukturou.
Povaha zátěžových testů a způsob, jakým budou aplikovány, jsou nyní podrobně popsány v technických pravidlech. Statické i dynamické zátěžové testy musí být provedeny s odstraněnou druhotnou strukturou proti převrácení vozu. Schváleny byly změny, které mají zajistit vyšší pevnost šasi a uchycení kol.
V pravidlech došlo také na posunutí data, do kdy musí sdělit výrobce motorů, které týmy hodlá svými motory zásobovat, a to z 6. května na 1. ledna předchozího roku.
Další zasedání Světové rady motorsportu je plánováno na 6. prosince v Paříži.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.