Mezinárodní automobilová federace (FIA) včera potvrdila několik změn, které se týkají příští sezóny Formule 1. Co se mění?
Od příštího ročníku může každý pilot beztrestně využít maximální tři spalovací motory (ICE) místo čtyř, jak tomu bylo letos. Pravidlo bylo některými osobnostmi v padoku kritizováno, protože nepřispívá k šetření financí a výrobci motorů musí více investovat do vývoje a testování svých produktů, na původním záměru se však nic nemění.
Stejný počet kusů na sezónu - tedy tři na jezdce - se týká také turbodmychadel (TC) a motorgenerátoru pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H). Protože počet závodů navíc vzroste, každý díl jich bude muset vydržet sedm - ale nikoliv v řadě za sebou, týmy si mohou dle nároků okruhů volně vybrat, kdy který díl nasadí.
U motorgenerátoru pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K), úložiště baterií (ES - energy store) a u řídicí elektroniky (CE) však jsou nová pravidla ještě přísnější - umožňují pilotům využít pouze dva kusy na rok! Obzvlášť Honda má před sebou obrovský úkol - po 14 závodech například Stoffel Vandoorne použil už 10 turbodmychadel a MGU-H.
Body pro zisk superlicencePiloti, kteří chtějí získat superlicenci umožňující závodění ve Formuli 1, musí během tří let získat nejméně 40 bodů. Dříve vítězové sérií Formule 2, Evropské Formule 3, Formule E, IndyCar a vytrvalostní třídy LMP1 ve WEC dostávali všichni nezbytných 40 bodů. To kromě F2 a IndyCar už ale platit nebude.
Po zasedání Světové rady motorsportu v Paříži se však bodování mění. Čtyřicet bodů si připíšou první tři piloti v F2, k dobru budou mít také body z posledních dvou sezón GP2 - 30 za třetí místo. IndyCar bude nabízet 40 - 30 - 20 bodů do superlicence pro první trojici, bodovaná jsou také další místa v první desítce. V eurosérii F3 dostane šampion jen 30 bodů místo 40, druhý 25 místo 30, zbytek se nemění. K obdobné redukci dochází ve Formuli 3.
Ke snižování bodů dochází také v dalších sériích: vítěz GP3 si místo 30 připíše jen 25 bodů, ve Formuli 3.5 dvacet místo třiceti bodů s tím, že došlo k redukci i pro zbylých 8 (nikoliv 9) jezdců. Redukce se týkají LMP1 i Super Formule. Nově do bodování ale přibývá na popud nových majitelů F1 - společnosti Liberty Media - NASCAR Cup, IMSA a Indy Lights.
Laťka pro získání dostatečného počtu bodů se zvyšuje kvůli tlaku Asociace jezdců F1, aby to pro mladíky bylo náročnější vstoupit do královské disciplíny motorsportu. Piloti jako je Esteban Ocon museli zvládnout F3 i GP3, než se do ní dostali, Leclerc či Norris F3 i F2 - a všichni tři jsou považováni za budoucí hvězdy F1.
Současný systém bodů pro udělení superlicence neumožní postup vzhůru Nihcolasovi Latifimu, jehož rodina je podobně bohatá jako Strollovi, a Nobuharovi Macušitovi, jehož kariéru sponzoruje Honda. Uvažovalo se o něm jako o možném jezdci Toro Rosso po přechodu na japonské pohonné jednotky příští rok.
Velký rozruch před pár lety způsobil Max Verstappen, jenž se do F1 dostal v 17 letech, aniž by vyhrál F3 - tak velkou měl Helmut Marko a Red Bull důvěru v jeho schopnosti. Talent letos potvrzuje, když v kvalifikacích desetkrát předčil svého týmového kolegu Daniela Ricciarda. Po zavedení bodů pro zisk superlicence FIA také zvedla minimální věkovou hranici na 18 let.
Zátěžové testy pro Halo definoványTýmy se konečně můžou pustit do výroby svých šasi pro rok 2018, protože FIA včera potvrdila detaily týkající se ochrany kokpitu Halo včetně očekávané zátěže vyvíjené na body jejího uchycení. Zpoždění týmy naštvalo - zejména ty menší s nižšími rozpočty, které musí konstrukční parametry pro výrobu zmrazit dříve.
Pro vykonání testů FIA požaduje podobnou strukturu místo Halo. Pro každý test musí být vyvinut špičkový tlak po dobu pěti sekund, všechny se musí provést do tří minut. Po těch pěti sekundách nesmí selhat žádná část buňky pro přežití či žádná příloha mezi ní a strukturou.
Povaha zátěžových testů a způsob, jakým budou aplikovány, jsou nyní podrobně popsány v technických pravidlech. Statické i dynamické zátěžové testy musí být provedeny s odstraněnou druhotnou strukturou proti převrácení vozu. Schváleny byly změny, které mají zajistit vyšší pevnost šasi a uchycení kol.
V pravidlech došlo také na posunutí data, do kdy musí sdělit výrobce motorů, které týmy hodlá svými motory zásobovat, a to z 6. května na 1. ledna předchozího roku.
Další zasedání Světové rady motorsportu je plánováno na 6. prosince v Paříži.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.