Jezdec Williamsu Felipe Massa se ve svém sloupku pro motorsport.com vrací k Velké ceně Singapuru, v níž dojel těsně za body na 11. místě. Jak prožíval závodní víkend a jaký má názor na startovní kolizi mezi vozy Ferrari a Red Bullem Maxe Verstappena?
Nepředvídatelný Singapur a chyba v kvalifikaciOčekával jsem, že nás čeká v Singapuru náročná cesta do kopce, což se v mnoha ohledech potvrdilo. Trať jsem ale opustil s uspokojením, že jsme byli aspoň blízko finiši v Top10.
Zdá se být pravidlem, že v Singapuru na okruhu Marina Bay všichni zažívají víkend plný nepředpokládaných událostí. U mě to začalo bídnou kvalifikací. Ve svém posledním kole v Q1 jsem udělal chybu, když jsem se dotkl jedné ze zdí na trati.
Ten okamžik mě stál kolem 6 či 7 desetin sekundy. Znamenalo to, že jsem nepostoupil do Q2. Nemyslím si, že bychom se mohli dostat až do Q3, bylo mi ale líto, že jsem naplno nevyužil potenciál, který jsme měli.
Obtížná počáteční volba pneumatikV neděli se potvrdila předpověď počasí, když začalo pršet těsně před začátkem závodů a déšť se se zbývajícím časem zintenzivňoval. Vedlo to k náročné volbě, na kterých pneumatikách závod zahájit.
Mokrá kvalifikace na Monze - trati, kde není přilnavost zrovna skvělá, odhalila, že pneumatiky do deště byly ty správné. Cítil jsem, že bychom se mohli v Singapuru ocitnout v podobných podmínkách, protože ulice jsou normální silnice, které by vám sotva poskytly za mokra skvělou trakci.
Jediným velkým rozdílem oproti Monze byly teploty [v Singapuru i za deště vzduch až 31 °C], ale začínat zezadu na pneumatikách do deště byl podle mě menším rizikem - obzvlášť během prvních kol. To mi pak mohlo poskytnout šanci na zisk nějakých pozic oproti těm, kteří své šance chtěli využít na pneumatikách přechodných.
Špatná volba pneumatik a narůstající ztrátaMá volba pneumatik se zdála být jasná, ale během několika okamžiků jsem si uvědomil, že mé vyhodnocení nebylo správné, protože jsem zajížděl pomalejší časy než mnoho mých soupeřů uprostřed pole.
Neměl jsem ani velkou šanci na zisk pozic v úvodních zatáčkách, protože ti přede mnou na přechodných pneumatikách měli od prvních metrů ty nejlepší pneumatiky.
Jakmile se časy stabilizovaly a tým si povšiml rozdílu v rychlosti mezi pneumatikami, tak po nehodě Daniila Kvjata vyjel safety-car a já jsem si myslel, že by mohlo jít o dobrý okamžik pro přezutí na přechodné pneumatiky.
Sdělil jsem to týmu v rádiu, ale oni mi řekli, abych zůstal na dráze, protože se snažili vyhnout zastávce navíc kvůli přechodným pneumatikám a dostat mě rovnou ne suché pneumatiky. I když jsem o správnosti jejich rozhodnutí přesvědčený, tak jsem pokračoval.
Ihned jsem získal několik pozic oproti těm, kteří zastavili pro čerstvé intermediálky, ale jakmile se závod znovu rozjel, tak mé tempo bylo fakt pomalé. Bylo to opravdu těžké nalézt slušnou závodní rychlost. Najednou jsem na zbytek pole ztratil během tří kol 20 sekund.
Když jsem konečně zajel do boxů pro přechodné pneumatiky, tak jsem byl ve svém prvním kole o pět a půl sekundy rychlejší než v tom předchozím - a od této chvíle bylo závodní tempo dobré.
Žel předchozí ztráta se už nedala dohnat a nakonec jsem se do první desítky před šachovnicovou vlajkou nedostal. Williams získal díky dobrému finiši Lance Strolla aspoň 4 body, a udržel tak za sebou Renault v šampionátu konstruktérů, což bylo tou nejlepší zprávou víkendu.
Nehoda po startu - Vettel to trochu přehnalPo závodě jsem si všiml, že startovní nehoda způsobila spoustu vzrušení. Musím přiznat, že jsem v prvních okamžicích závodu nic neviděl, protože přede mnou byla jen vodní stěna.
Poté jsem měl příležitost se na start podívat v televizi a myslím si, že se Sebastian Vettel příliš prudce bránit své vedení, což spustilo všechno ostatní, co se pak přihodilo. Max Verstappen je samozřejmě stále mladý, ale nemyslím si, že by udělal nějakou chybu.
Když se jako Sebastian dostanete do této fáze mistrovství světa a stále bojujete o titul, všechno se stává velmi složité. Pomyslel bych si, že Sebastian se jen bude snažit pokrýt si Lewise Hamiltona, protože o titul spolu bojují sami.
Sezóna F1 nabízí spoustu takových epizod. Někdy jsou bezvýznamné, ale jindy - zejména, když je konkurenceschopnost vašeho soupeře velmi podobná - může jít o věci, které v konečném důsledku mohou způsobit rozdíl.
Stále si vzpomínám na to, co se přihodilo v Singapuru 2008. Šlo o jeden z nejnešťastnějších závodů mé kariéry, a nikdy nezapomenu na to, jaký měl dopad na mou sezónu.
Lewis Hamilton se zastal Kimiho Antonelliho, který prochází složitějším obdobím v první sezóně u Mercedesu. Podle něj je důležité dát mladému jezdci čas a podporu, protože úspěch přichází s trpělivostí a učením.
George Russell přiznal, že jednání o prodloužení smlouvy s Mercedesem byla náročná a zahrnovala nejen finanční otázky, ale i vzájemnou důvěru a vizi. Přesto zdůraznil svou loajalitu týmu a optimismus ohledně budoucnosti, zejména s blížícími se změnami v roce 2026.
Spekulace končí. Max Verstappen oficiálně potvrdil věrnost Red Bullu. Tým se tak může před rozhodujícími závody sezony opřít o svou klíčovou hvězdu.
Red Bull potvrdil, že Gianpiero Lambiase se na Velké ceně Maďarska vrátí jako hlavní závodní inženýr Maxe Verstappena. Jeho návrat týmu zajistí stabilitu a zkušenosti před důležitým závodem.
Šéf Williamsu James Vowles varuje, že tým může být v Maďarsku méně konkurenceschopný, přestože nový upgrade vozu ve Spa fungoval. Hungaroring podle něj odhalí limity vozu, který lépe sedí rychlým tratím.
Max Verstappen přiznal, že při obhajobě svých manévrů u komisařů často cituje Ayrtona Sennu. Používá jeho slavná slova: „Pokud už nezkusíš mezeru, která tam je, nejsi závodník.“
Max Verstappen potvrdil setrvání u Red Bullu i pro sezonu 2026, ačkoliv jeho budoucnost byla dlouho předmětem spekulací. Jeho rozhodnutí přichází v době příprav na novou motorovou éru Formule 1.
Red Bull nasadil Yukimu Tsunodovi novou specifikaci podlahy před kvalifikací na Grand Prix Belgie. Tento krok se vyplatil a zlepšil jeho výkon.
Lewis Hamilton přiznal, že intenzita ve Ferrari je mnohem větší, než si dokázal představit. Přechod z Mercedesu do italského týmu pro něj znamenal zásadní kulturní i pracovní změnu.
Frédéric Vasseur prodloužil smlouvu a nadále povede tým Ferrari ve Formuli 1. Tým tím vyjadřuje důvěru v jeho dosavadní práci a směr, kterým Scuderii vede.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.