Velvyslanec Renault Alan Prost uvádí, proč budou hrát na trhu s jezdci před rokem 2019 klíčovou roli a proč je pro ně smlouva na dodávku pohonných jednotek McLarenu rizikem. Zajímavé bude sledovat také situaci u Red Bullu, který si pomalu musí hledat nového motorového partnera.
Za francouzský tým budou příští rok jezdit Nico Hülkenberg a Carlos Sainz, kterého jim na jednu sezónu zapůjčil Red Bull. Zatímco v příštím ročníku se toho v předních týmech moc nezmění, před rokem 2019 nastanou velké změny - vyprší totiž smlouvy Lewisovi Hamiltonovi, Valtterimu Bottasovi, Sergiovi Pérezovi či Kimimu Räikkönenovi.
Renault - atraktivní volba na klíčovém trhu se špičkovými jezdci?A Renault, jenž je v současnosti na sedmém místě mezi konstruktéry, věří, že má v současné době potenciál na čtvrtou příčku a že v sezóně 2018 hodně zlepší. Proto očekává, že bude pro špičkové jezdce atraktivní volbou.
"Trh s jezdci je důležitý a my jsme v pozici pro konec roku 2018, kdy to je pro jednání trochu otevřené. Tehdy skončí kontrakty mnoha jezdcům. Chceme se jako tým zlepšit a v příštím roce ukázat, že jsme lepší než nyní, abychom mohli hrát svou na klíčovém trhu," popisuje Prost.
Zůstane Sainz déle než jeden rok?Podepsání Sainze v rámci dohod na dodávky motoru mezi McLarenem, Renaultem, Toro Rosso a Hondou je pro lepšící se francouzský tým vnímáno jako menší vítězství. A pokud se bude Carlosovi dařit, pokusí se získat na delší dobu.
"Máme na příští rok Carlose, ale stále zůstává součástí rodiny Red Bullu. Pokud však bude podávat dobré výkony a bude chtít zůstat, pak řešení najdeme," poukazuje prost na adresu pilota, jenž s Toro Rosso skončil v neděli v Singapuru na výborném čtvrtém místě.
Smlouva s McLarenem - riziko i to nejlepší z dlouhodobého hlediskaV Singapuru byl konečně potvrzen rozchod Hondy a McLarenu, který přechází k Renaultu na minimálně tři roky. Je to v historii poprvé, co dochází ke spojení těchto týmů. Prost novou výzvu v podobě porážení svého nového partnera s výborným šasi vítá.
"Je to hezký úspěch, že jsme podepsali smlouvu s McLarenem. Šlo o dlouhý proces, který nebyl jen o tom mít nového partnera, ale týkal se i dlouhodobé strategie Renaultu. Chtěli jsme mít všechno ve svých rukou," podotýká Prost.
"Je to pro nás dobré, i když jde tak trochu o riziko s velmi silnou stájí po našem boku jakožto se soupeřem. Ale jako tovární tým chcete porážet všechny. Bylo to otázkou dostat se do pozice s věcmi ve svých rukou," vysvětluje poradce Renaultu, který zároveň Red Bullu oznámil, že s ním hodlá na konci roku 2018 spolupráci ukončit.
Co bude s Red Bullem?Majitel rakouského týmu Dietrich Mateschitz se údajně snaží po několika úspěšných letech a skvělé reklamě z drahé Formule 1 vycouvat. Na prodej tak není jen Toro Rosso, ale i Red Bull, proto mu případný přechod na méně konkurenceschopnou Hondu moc nevadí - od té dostane peníze na provoz týmů, místo aby do nich musel investovat.
Spekuluje se o možném prodeji Red Bullu Christianovi Hornerovi a Adrianovi Neweymu, kteří hodlají navázat úzkou spolupráci s Aston Martinem. Tato britská automobilka na účast v F1 ale dostatek peněz nemá, proto Honda přichází vhod a Mateschitz je ochoten tým ještě nějakou dobu sponzorovat. V F1 musí ale vydržet do roku 2020, než vyprší Concordská dohoda, kterou se zavázal k účasti ještě Berniemu Ecclestoneovi za tučnou finanční prémii.
Renaultu se moc nelíbí, že Red Bull i Toro Rosso jednoho majitele budou moci přímo porovnávat oba motory. K tomuto konfliktu Prost dodává: "Bylo to velmi těžké - skutečnost, že jsme akceptovali smlouvy na motory, Mít na jedné straně Renault a Hondu na druhé u obou týmů Red Bullu. Všechno to je o tom, co je pro nás nejlepší, protože v budoucnu chceme naši situaci zlepšovat."
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.