Velvyslanec Renault Alan Prost uvádí, proč budou hrát na trhu s jezdci před rokem 2019 klíčovou roli a proč je pro ně smlouva na dodávku pohonných jednotek McLarenu rizikem. Zajímavé bude sledovat také situaci u Red Bullu, který si pomalu musí hledat nového motorového partnera.
Za francouzský tým budou příští rok jezdit Nico Hülkenberg a Carlos Sainz, kterého jim na jednu sezónu zapůjčil Red Bull. Zatímco v příštím ročníku se toho v předních týmech moc nezmění, před rokem 2019 nastanou velké změny - vyprší totiž smlouvy Lewisovi Hamiltonovi, Valtterimu Bottasovi, Sergiovi Pérezovi či Kimimu Räikkönenovi.
Renault - atraktivní volba na klíčovém trhu se špičkovými jezdci?A Renault, jenž je v současnosti na sedmém místě mezi konstruktéry, věří, že má v současné době potenciál na čtvrtou příčku a že v sezóně 2018 hodně zlepší. Proto očekává, že bude pro špičkové jezdce atraktivní volbou.
"Trh s jezdci je důležitý a my jsme v pozici pro konec roku 2018, kdy to je pro jednání trochu otevřené. Tehdy skončí kontrakty mnoha jezdcům. Chceme se jako tým zlepšit a v příštím roce ukázat, že jsme lepší než nyní, abychom mohli hrát svou na klíčovém trhu," popisuje Prost.
Zůstane Sainz déle než jeden rok?Podepsání Sainze v rámci dohod na dodávky motoru mezi McLarenem, Renaultem, Toro Rosso a Hondou je pro lepšící se francouzský tým vnímáno jako menší vítězství. A pokud se bude Carlosovi dařit, pokusí se získat na delší dobu.
"Máme na příští rok Carlose, ale stále zůstává součástí rodiny Red Bullu. Pokud však bude podávat dobré výkony a bude chtít zůstat, pak řešení najdeme," poukazuje prost na adresu pilota, jenž s Toro Rosso skončil v neděli v Singapuru na výborném čtvrtém místě.
Smlouva s McLarenem - riziko i to nejlepší z dlouhodobého hlediskaV Singapuru byl konečně potvrzen rozchod Hondy a McLarenu, který přechází k Renaultu na minimálně tři roky. Je to v historii poprvé, co dochází ke spojení těchto týmů. Prost novou výzvu v podobě porážení svého nového partnera s výborným šasi vítá.
"Je to hezký úspěch, že jsme podepsali smlouvu s McLarenem. Šlo o dlouhý proces, který nebyl jen o tom mít nového partnera, ale týkal se i dlouhodobé strategie Renaultu. Chtěli jsme mít všechno ve svých rukou," podotýká Prost.
"Je to pro nás dobré, i když jde tak trochu o riziko s velmi silnou stájí po našem boku jakožto se soupeřem. Ale jako tovární tým chcete porážet všechny. Bylo to otázkou dostat se do pozice s věcmi ve svých rukou," vysvětluje poradce Renaultu, který zároveň Red Bullu oznámil, že s ním hodlá na konci roku 2018 spolupráci ukončit.
Co bude s Red Bullem?Majitel rakouského týmu Dietrich Mateschitz se údajně snaží po několika úspěšných letech a skvělé reklamě z drahé Formule 1 vycouvat. Na prodej tak není jen Toro Rosso, ale i Red Bull, proto mu případný přechod na méně konkurenceschopnou Hondu moc nevadí - od té dostane peníze na provoz týmů, místo aby do nich musel investovat.
Spekuluje se o možném prodeji Red Bullu Christianovi Hornerovi a Adrianovi Neweymu, kteří hodlají navázat úzkou spolupráci s Aston Martinem. Tato britská automobilka na účast v F1 ale dostatek peněz nemá, proto Honda přichází vhod a Mateschitz je ochoten tým ještě nějakou dobu sponzorovat. V F1 musí ale vydržet do roku 2020, než vyprší Concordská dohoda, kterou se zavázal k účasti ještě Berniemu Ecclestoneovi za tučnou finanční prémii.
Renaultu se moc nelíbí, že Red Bull i Toro Rosso jednoho majitele budou moci přímo porovnávat oba motory. K tomuto konfliktu Prost dodává: "Bylo to velmi těžké - skutečnost, že jsme akceptovali smlouvy na motory, Mít na jedné straně Renault a Hondu na druhé u obou týmů Red Bullu. Všechno to je o tom, co je pro nás nejlepší, protože v budoucnu chceme naši situaci zlepšovat."
Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.
Úřadující šampion Max Verstappen ovládl chaotický první trénink Velké ceny Kanady. Na kluzkém montrealském okruhu si nejlépe poradil s náročnými podmínkami s Williamsy v zádech.
Yuki Tsunoda zatím v barvách Red Bullu dosud nepřekročil deváté místo a před Velkou cenou Kanady přiznává, že potřebuje zlepšit výkony. Montreal vnímá jako ideální příležitost k restartu sezony a návratu do boje o body.
Max Verstappen před Velkou cenou Kanady přiznal, že další vítězství na tomto okruhu je tentokrát nepravděpodobné, a varoval před silou Mercedesu. Podle něj se konkurence výrazně přibližuje a letošní sezona bude mnohem těsnější než v minulosti.
Francouzský nováček Isack Hadjar naznačil, že by rád dokončil svou první sezonu ve Formuli 1 v barvách Racing Bulls. Po slibném začátku ročníku 2025 si buduje silnou pozici v týmu a svými výkony si říká o dlouhodobější důvěru vedení stáje. Hadjar tak dává jasně najevo, že si svou šanci v F1 hodlá udržet až do konce sezony a ideálně i dál.
Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.