SINGAPUR - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů a maximálních rychlostí dosahovali piloti v jednotlivých sektorech během kvalifikace na okruhu Marina Bay a co z toho můžeme blíže usoudit o jejich konkurenceschopnosti? Jaké strategie jsou nejpravděpodobnější pro Velkou cenu Singapuru a kolik sad pneumatik jim zbývá?
Nejprve si pojďme krátce připomenout konfiguraci městského okruhu, který pro dosažení rychlého času na kolo vyžaduje velmi vysoký přítlak a dobré vyvážené. První sektor začíná pomalou pasáží 1. a 3. levotočivé zatáčky, po páté středně rychlé následuje nejdelší rovinka s první DRS zónou.
V místě nejtvrdšího brzdění do 7. zatáčky začíná druhý sektor s několika pomalými zatáčkami. Bývalou šikanu Sling nahradila v roce 2013 středně rychlá levotočivá zatáčka, díky níž je náročnější průjezd šikany 11/12. Po prudkém brzdění do 13 zákruty přichází další rovinka, kterou končí prostřední část.
Třetí sektor obsahuje směsici pomalých zatáček, rychlejší je pouze 15. a poslední zatáčka o dvou vrcholech (22. a 23.), z níž piloti najíždějí na cílovou rovinku, na kterou FIA umístila druhou DRS zónu. Na ní se nepříliš reprezentativně nachází i "speed trap," maximální rychlosti však piloti dosahují před sedmou zatáčkou (viz Sektor 1 v tabulce č. 2).
Vettel si dnes dojel pro 49. pole-position své kariéry poté, co jako jediný v Q3 poskládal do jednoho kola své nejrychlejší sektory a loňský čas překonal o 3,093 vteřiny. Jeho kolo za 1:39,491 min se na této dráze tak stalo nejrychlejším v historii. Rekordy zajel v 1. a v 2. sektoru, v tom třetím je ale předčil Ricciardo.
Ten byl po kvalifikaci mírně zklamaný, přesto věří, že Red Bull má v Singapuru lepší rychlost než Ferrari či Mercedes a že zítra vyhraje. Jejich šasi je k pneumatikám šetrnější a poslední kolo se Verstappenovi nepovedlo: "Nebylo perfektní," uvedl nespokojeně.
Začíná vedle Vettela z první řady a s Ricciardem se jistě pokusí před Ferrari dostat hned v úvodní zatáčce po startu, protože díky strategií nemusí uspět a na okruhu Marina Bay se podobně rychlá auta předjíždějí velmi obtížně.
Video: Sestřih kvalifikace na Velkou cenu Singapuru (zdroj: Formula1.com)
Mercedes dnes překvapil - všeobecně se sice vítězství Hamiltona sice neočekávalo, ale že skončí až na pátém místě, to je zklamáním. Jeho týmový kolega Bottas je za ním šest, před oba Mercedesy se dostal ještě Räikkönen s druhým Ferrari.
Lewis přitom žádnou chybu neudělal: "Z auta jsem dostal všechno, doslova jsem ho ždímal na maximum. Opravdu jsem nečekal, že bude Ferrari tak rychlé. V kalendáři pak zbývají další závody, kde budeme silní." Mercedes je zřejmě kvůli svému dlouhému rozvoru na pomalejších okruzích méně konkurenceschopný, jak jsme viděli v Monaku či v Maďarsku, a Hamiltona možná trochu rozhodily i potíže se zobrazováním teplot pneumatik na displeji. Pár setin jde také na vrub návratu návrat ke staršímu motoru č. 2 (z května), výkonnější specifikaci si šetří.
"Věděli jsme, že nám ten okruh sedět nebude. I tak jsme ale zklamání, ztráta je zkrátka příliš velká. Sebastian ke konci předvedl zázračné kolo. Pro nás bude závod jen o omezení škod," komentoval ředitel Stříbrných šípů Niki Lauda.
McLaren potvrdil kvality svého šasi, když se i s nejslabším motorem dostal s oběma vozy do Q3. Rychlejší tam byl sice Alonso, ale dle součtu sektorů Vandoorne mohl skončit před ním - a to na velmi náročném okruhu jezdí vůbec poprvé ve své kariéře. Jde vidět, že se mladý Belgičan po rozpačitém vstupu do sezóny neustále zlepšuje.
Někdy je celkem zajímavé slyšet hloupé narážky na kvalitu jejich vozu (např. "je mizerná, protože v Baku ztráceli 3 sekundy" a pod). Dnes se k tomu po kvalifikaci vyjádřil Alonso: "Na některých okruzích máme dojem, že držíme krok s těmi nejlepšími, pokud jde o šasi... Inženýři provádějí simulace a my věříme, že máme dobré auto." Příští rok pro ně bude každopádně dobrým testem, když budou mít stejný motor jako špičkový Red Bull - doposud jako jediní jezdili s Hondou, která je stále hodně pozadu.
Zajímavý byl jejich duel s Renaultem, od kterého budou příští rok odebírat motory. Hülkenberg díky silnější pohonné jednotce skončil těsně před nimi. Palmer nám v tabulkách chybí kvůli problémům s jeho telemetrií.
Sainz u Toro Rosso opět předčil Kvjata, když se dostal do poslední části kvalifikace, zatímco se Rus poroučel v Q2 s nadávkou a dodatkem, že toho už "mám plné zuby."
Zklamáním pro mě byl dnes po Mercedesu i výkon Force Indie, která sem přivezla velký balík vylepšení. Ocon ani Pérez ale nedokázali postoupit do poslední části. Mexičan se po vyřazení týmu ptal: "Co jste to udělali s pneumatikami? Neměl jsem vůbec žádnou přilnavost!"
Pokud jde o maximální rychlosti, tak jsem piloty setřídil dle prvního sektoru - proč, to jsem vysvětlil v úvodu. V první sedmičce je všech šest aut Mercedesu, což jasně dokládá, kdože má tu nejlepší pohonnou jednotku v současnosti.
Nejvyšší rychlost dosáhli Hamilton s Bottasem - shodně 317,6 km/h. Vettel s Ferrari ztrácel 1,3 km/h, Sainz s Renaultem 4,6 km/h a Vandoorne s Hondou "jen" 6,9 km/h, protože McLaren volil méně přítlaku než konkurence (viz třeba Hülkenberg).
Pneumatiky a strategieBěhem kvalifikace dosahovala teplota dráhy 34 °C a povrch se rychle vyvíjel, což bylo dáno částečně i tím, že se v předchozích podpůrných závodech na ní vylil z jednoho Porsche olej, na který doplatil zejména nezkušený Sainz.
Opotřebení pneumatik a degradace zůstaly poměrně nízké i na ultra-měkké směsi, která je o sekundu rychlejší než super-měkká, což otevírá prostor pro pestré strategie v průběhu závodu.
Podle dat se očekává, že většina týmů vsadí pouze na jednu zastávku. Budou se muset mít ovšem na pozoru kvůli nepředvídatelným podmínkám na dráze a safety-caru, který zde zatím vyjížděl v každé velké ceně.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.