SINGAPUR - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů a maximálních rychlostí dosahovali piloti v jednotlivých sektorech během kvalifikace na okruhu Marina Bay a co z toho můžeme blíže usoudit o jejich konkurenceschopnosti? Jaké strategie jsou nejpravděpodobnější pro Velkou cenu Singapuru a kolik sad pneumatik jim zbývá?
Nejprve si pojďme krátce připomenout konfiguraci městského okruhu, který pro dosažení rychlého času na kolo vyžaduje velmi vysoký přítlak a dobré vyvážené. První sektor začíná pomalou pasáží 1. a 3. levotočivé zatáčky, po páté středně rychlé následuje nejdelší rovinka s první DRS zónou.
V místě nejtvrdšího brzdění do 7. zatáčky začíná druhý sektor s několika pomalými zatáčkami. Bývalou šikanu Sling nahradila v roce 2013 středně rychlá levotočivá zatáčka, díky níž je náročnější průjezd šikany 11/12. Po prudkém brzdění do 13 zákruty přichází další rovinka, kterou končí prostřední část.
Třetí sektor obsahuje směsici pomalých zatáček, rychlejší je pouze 15. a poslední zatáčka o dvou vrcholech (22. a 23.), z níž piloti najíždějí na cílovou rovinku, na kterou FIA umístila druhou DRS zónu. Na ní se nepříliš reprezentativně nachází i "speed trap," maximální rychlosti však piloti dosahují před sedmou zatáčkou (viz Sektor 1 v tabulce č. 2).
Vettel si dnes dojel pro 49. pole-position své kariéry poté, co jako jediný v Q3 poskládal do jednoho kola své nejrychlejší sektory a loňský čas překonal o 3,093 vteřiny. Jeho kolo za 1:39,491 min se na této dráze tak stalo nejrychlejším v historii. Rekordy zajel v 1. a v 2. sektoru, v tom třetím je ale předčil Ricciardo.
Ten byl po kvalifikaci mírně zklamaný, přesto věří, že Red Bull má v Singapuru lepší rychlost než Ferrari či Mercedes a že zítra vyhraje. Jejich šasi je k pneumatikám šetrnější a poslední kolo se Verstappenovi nepovedlo: "Nebylo perfektní," uvedl nespokojeně.
Začíná vedle Vettela z první řady a s Ricciardem se jistě pokusí před Ferrari dostat hned v úvodní zatáčce po startu, protože díky strategií nemusí uspět a na okruhu Marina Bay se podobně rychlá auta předjíždějí velmi obtížně.
Video: Sestřih kvalifikace na Velkou cenu Singapuru (zdroj: Formula1.com)
Mercedes dnes překvapil - všeobecně se sice vítězství Hamiltona sice neočekávalo, ale že skončí až na pátém místě, to je zklamáním. Jeho týmový kolega Bottas je za ním šest, před oba Mercedesy se dostal ještě Räikkönen s druhým Ferrari.
Lewis přitom žádnou chybu neudělal: "Z auta jsem dostal všechno, doslova jsem ho ždímal na maximum. Opravdu jsem nečekal, že bude Ferrari tak rychlé. V kalendáři pak zbývají další závody, kde budeme silní." Mercedes je zřejmě kvůli svému dlouhému rozvoru na pomalejších okruzích méně konkurenceschopný, jak jsme viděli v Monaku či v Maďarsku, a Hamiltona možná trochu rozhodily i potíže se zobrazováním teplot pneumatik na displeji. Pár setin jde také na vrub návratu návrat ke staršímu motoru č. 2 (z května), výkonnější specifikaci si šetří.
"Věděli jsme, že nám ten okruh sedět nebude. I tak jsme ale zklamání, ztráta je zkrátka příliš velká. Sebastian ke konci předvedl zázračné kolo. Pro nás bude závod jen o omezení škod," komentoval ředitel Stříbrných šípů Niki Lauda.
McLaren potvrdil kvality svého šasi, když se i s nejslabším motorem dostal s oběma vozy do Q3. Rychlejší tam byl sice Alonso, ale dle součtu sektorů Vandoorne mohl skončit před ním - a to na velmi náročném okruhu jezdí vůbec poprvé ve své kariéře. Jde vidět, že se mladý Belgičan po rozpačitém vstupu do sezóny neustále zlepšuje.
Někdy je celkem zajímavé slyšet hloupé narážky na kvalitu jejich vozu (např. "je mizerná, protože v Baku ztráceli 3 sekundy" a pod). Dnes se k tomu po kvalifikaci vyjádřil Alonso: "Na některých okruzích máme dojem, že držíme krok s těmi nejlepšími, pokud jde o šasi... Inženýři provádějí simulace a my věříme, že máme dobré auto." Příští rok pro ně bude každopádně dobrým testem, když budou mít stejný motor jako špičkový Red Bull - doposud jako jediní jezdili s Hondou, která je stále hodně pozadu.
Zajímavý byl jejich duel s Renaultem, od kterého budou příští rok odebírat motory. Hülkenberg díky silnější pohonné jednotce skončil těsně před nimi. Palmer nám v tabulkách chybí kvůli problémům s jeho telemetrií.
Sainz u Toro Rosso opět předčil Kvjata, když se dostal do poslední části kvalifikace, zatímco se Rus poroučel v Q2 s nadávkou a dodatkem, že toho už "mám plné zuby."
Zklamáním pro mě byl dnes po Mercedesu i výkon Force Indie, která sem přivezla velký balík vylepšení. Ocon ani Pérez ale nedokázali postoupit do poslední části. Mexičan se po vyřazení týmu ptal: "Co jste to udělali s pneumatikami? Neměl jsem vůbec žádnou přilnavost!"
Pokud jde o maximální rychlosti, tak jsem piloty setřídil dle prvního sektoru - proč, to jsem vysvětlil v úvodu. V první sedmičce je všech šest aut Mercedesu, což jasně dokládá, kdože má tu nejlepší pohonnou jednotku v současnosti.
Nejvyšší rychlost dosáhli Hamilton s Bottasem - shodně 317,6 km/h. Vettel s Ferrari ztrácel 1,3 km/h, Sainz s Renaultem 4,6 km/h a Vandoorne s Hondou "jen" 6,9 km/h, protože McLaren volil méně přítlaku než konkurence (viz třeba Hülkenberg).
Pneumatiky a strategieBěhem kvalifikace dosahovala teplota dráhy 34 °C a povrch se rychle vyvíjel, což bylo dáno částečně i tím, že se v předchozích podpůrných závodech na ní vylil z jednoho Porsche olej, na který doplatil zejména nezkušený Sainz.
Opotřebení pneumatik a degradace zůstaly poměrně nízké i na ultra-měkké směsi, která je o sekundu rychlejší než super-měkká, což otevírá prostor pro pestré strategie v průběhu závodu.
Podle dat se očekává, že většina týmů vsadí pouze na jednu zastávku. Budou se muset mít ovšem na pozoru kvůli nepředvídatelným podmínkám na dráze a safety-caru, který zde zatím vyjížděl v každé velké ceně.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.