MONZA - 2. TRÉNINK; Nejrychlejší byl v 2. tréninku Valtteri Bottas, jenž dokázal těsně předčit svého týmového kolegu Lewise Hamiltona i lídra šampionátu Sebastiana Vettela, kterému na třetí příčce scházelo 0,14 vteřiny. Třetím nejsilnějším týmem je Red Bull, sedmým místem překvapil Stoffel Vandoorne s McLarenem, jemuž na rovince pomohl Fernando Alonso.
Odpoledne na trať vyrazil jako první Grosjean a s Magnussenem začali na měkkých pneumatikách rovnou měřená kola: 1:25,224 Francouz a 1:25,377 jeho týmový kolega. Na trať tentokrát svítilo slunce, které ji rozehřálo na 37 °C, teplota vzduchu dosahovala 25 °C. Podle meteorologů měl s 40% pravděpodobností přijít déšť.
Šéf Red Bullu Christian Horner nese nelibě penalizace, které dostanou kvůli nespolehlivosti Renaultu: "Myslím, že budeme startovat odněkud z centra Milána, až dostaneme ty tresty. Do konce roku přijde asi ještě jedna penalizace, a to si příští rok máme vystačit jen se třemi motory, když přibude navíc jeden závod. Tyto penalizace podívané nic nepřidávají."
Po 10 minutách se dopředu derou Finové Räikkönen (1:22,750) a Bottas (1:22,475) na měkké směsi, zatímco Alonso, Hamilton a Ricciardo stále vyčkávají v garážích. Kvjat si stěžuje na své auto: "Co se k čertu děje s tou ovladatelností?" Zajíždí až 13. nejrychlejší čas (1:24,253).
Hamilton po 18 min dosahuje času 1:22,103 min (340 km/h) na měkké směsi, ale ředitelství závodu oznamuje, že ve svém kole minul druhou šikanu. Zkouší to tedy znovu a ještě lépe: 1:21,956 min. Za ním se řadí Bottas (+0,437 s), Räikkönen (+0,479 s), Vettel (+ 0,553 s) a Verstappen (+ 0,775 s).
Verstappen po půl hodině nazul super-měkké pneumatiky, o 0,32 sekundy zrychlil a na chvíli se dostal před obě Ferrari: 1:22,409 min. Na rovince jel 341 km/h, jen o 5 km/h pomaleji než Ocon s Force Indií. McLareny jsou o 10 - 13 km/h pozadu.
Zajímavý okamžik nastává po půlhodině u Williamsu, když Stroll na tisícinu přesně vyrovnává Massův čas: 1:23,403 min, pak dostává smyk v šikaně Ascari. Brazilec na to reaguje zlepšením na 1:23,160 min, na rovince je s 342 km/h o 2 km/h rychlejší než jeho týmový kolega.
Po 38 min už jsou na super-měkkých téměř všichni jezdci, Bottas jde na první příčku (1:21,406 a 342 km/h), Hamilton je těsně za ním (1:21,462 a 342 km/h), Vettel třetí se ztrátou 0,14 s (1:21,546 a 337 km/h). Ferrari jezdí s trochu vyšším přítlakem než Mercedesy.
V polovině tréninku překvapuje Vandoorne sedmým nejrychlejším časem: 1:22,947 min, na rovince jel přitom 339 km/h. Pomohl mu přitom jeho týmový kolega, který ho schoval do aerodynamického stínu a na rovince roztáhl. Kde by mohli být bez deficitu Hondy, když 10 koní dělá v čase na kolo na Monze 0,2 sekundy (v Baku a v Montrealu 0,25 s, v Monaku 0,12 s)? S novou verzí motoru ztrácejí stále přes 80 koní.
Těsně před tím od Alonsa slyšíme obligátní: "Nemám žádný výkon." A to mu před druhým tréninkem Honda namontovala motor z Belgie, který podle ní byl v pořádku, byť podle Španěla už 3 - 4 kola před jeho odstoupením zlobil. Po doporučené změně nastavení na volantu hlásí: "Teď to je možná OK. Nevím."
V poslední třetině se týmy zaměřily na závodní simulace, v nichž je Ferrari obvykle velmi silné. Neužil si je Sainz, z jehož Tora Rossa se zakouřilo. K jeho počtu trestných míst tedy komisaři zřejmě ještě něco přidají za nasazení 5. MGU-K před tréninkem. Spolehlivost je slabinou Renaultu, ne níž musí zapracovat. U Hülkenbergova vozu řeší pro změnu potíže s hydraulikou.
Hamilton si stěžuje na horkou sedačku, ale po výměně pneumatik pokračuje na super-měkkých dále. Motor podle něj na rovinkách přestává podávat maximální výkon., což může být dáno nastavením systému pro rekuperaci energie.
Čtvrt hodiny před koncem zažívá potíže Magnussen, svůj Haas odstavuje kvůli poruše zadního zavěšení na dráze za šikanou Ascari a ředitelství závodu sahá po virtuálním safety-caru. Dráha je volná až na posledních 10 min. Koncovku si neužil ani Kvjat, kterému tým přikázal, aby kvůli problému s autem zajel do boxů.
Stříbrné šípy tedy v pátek pokračoval na Monze ve výborných výkonech, odpoledne mu ale bylo Ferrari podstatně blíže. Red Bull je za nimi třetí silou. "S palivem se auto chovalo hodně dobře. Stále budeme chtít být rychlí v prvním kole, ale ještě více při dlouhých jízdách v závodě v neděli vzhledem k tomu, že budeme startovat zezadu. O pódiu - nikdy neříkej nikdy, ale nikdy jsem na něj nedosáhl ani z pátého a šestého místa, takže po startu z 19. je ta pravděpodobnost malá. Možná zaprší, uvidíme," hodnotí Ricciardo.
#F1 #ItalianGP ?? FP2 Best Sectors vs Fastest Laps ?:#Vandoorne could've edged even Ricciardo, #McLaren doing amazing job with that chassis pic.twitter.com/nkhziVvaHN
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) September 1, 2017McLaren zítra v Q3 očekávat můžeme jen sotva, byť Vandoorne s Alonsem dosáhli 7. a 8. nejrychlejšího času - vozy poháněné Mercedes zřejmě skončí před nimi.
Vzhledem k závodní rychlosti stáje z Maranella ale máme zaděláno na velmi zajímavý víkend a napínavou bitvu o vedení v šampionátu mezi Vettelem a Hamiltonem.
#F1 #ItalianGP ?? FP3 Max. Spees & Speed Trap ?: Sainz powered by #Renault opted for very low drag & reached 351kph, #Ferrari Kimi -10kph pic.twitter.com/RoDqIoTRdi
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) September 1, 2017Přehled všech měřených kol: PDF.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.