Mercedes sice v Belgii závod vyhrál, přesto z ní odjížděl hodně ustaraný. Ferrari jim totiž na okruhu s dlouhými rovinkami bylo více než vyrovnaným soupeřem. Co nyní můžeme očekávat od Velké ceny Itálie v Monze, kde se spolu utkají již tento víkend?
Ferrari nachystalo v Belgii Mercedesu nepříjemné překvapeníSpa-Francorchamps byl tratí, která měla papírově sedět Mercedesu podstatně více. Očekávání byla podobná jako v Silverstone, i když Ferrari před letní přestávkou v Maďarsku vyhrálo - šlo ale o zcela jiný okruh: pomalý, úzký, bez rychlých zatáček a delších rovinek.
Do Belgie přivezly Stříbrné šípy navíc nové motory, které se podílely na zlepšení časů o desetinu na kolo. Jenže Sebastian Vettel i přesto na Lewise Hamiltona ztratil v kvalifikaci jen 0,242 sekundy a po celý závod se držel těsně za ním - se ztrátou kolem 1,5 sekundy, byť se jeho lídr hodně snažil poodjet, aby ho při druhých zastávkách nebylo možné podseknout.
"Pokud by auta jezdila v opačném pořadí, pak si nemyslím, že bychom se byli schopni držet tak těsně, jako Vettel. Pokud si někdo myslí, že máme letos nejlepší auto, pak by o tom měl popřemýšlet znovu, protože tomu tak není. Podle mě bylo Ferrari opravdu rychlejší. Jen se mi zkrátka je podařilo udržet za sebou," komentoval Hamilton po závodě.
Díky lepším módům motoru Mercedes se rozhodlo už v sobotuJeho Mercedes je rychlejší v kvalifikacích, v jejichž poslední části dokáže zvýšit výkon motorů na jedno kolo jako nikdo jiný - až o 4 či 5 desetin sekundy. V této oblasti stáj z Maranella stále ztrácí, v průběhu závodů je však o to konkurenceschopnější.
Na rovinkách v kvalifikaci ve Spa sice ztráceli kolem 6 - 8 km/h, v zatáčkách na tom byli ale mnohem lépe. Zatímco Lewis si po kvalifikaci pochvaloval skvělý pocit, kdy projel Pouhonem "téměř naplno" (vyjel z ní rychlostí 302 km/h), tak oba piloti Ferrari tam opravdu naplno jezdili již od prvního tréninku, kdy nazuli čerstvé pneumatiky.
Tato zatáčka byla s malými křídly na hraně, ostatní tam sice také nebrzdili, ale jemně povolovaly plyn a podřazovali. A v pomalejší dvojici zatáček 14 a 15 byla Ferrari (i oba Red Bully) pravidelně o 2 km/h rychlejší než Mercedesy.
Ferrari má pro závody lepší auto, v neděli bylo rychlejšíV Belgii očekávaly Stříbrné šípy větší náskok, proto ji opouštěly s vážnými obavami. "Vyhrál jsem díky pozici z kvalifikace. Pokud bych nevedl, tak bych nevyhrál. Ferrari bylo rychlejší, určitě jsme nezvítězili díky závodní rychlosti," uznal Hamilton.
Během závodu měl celkem štěstí na výjezd safety-caru, protože na pravé zadní pneumatice se mu vytvářel puchýř, kvůli kterému by zřejmě musel podruhé do boxů - na rozdíl od Ferrari, jež bylo k pneumatikám šetrnější. Vettel měnil pneumatiky o 2 kola později, nakonec ale všichni dostali po kolizi Force Indií zastávku za zpomalovacím vozidlem zdarma.
"Doufám, že toho přijde více. Potřebujeme toho více, abychom tuto věc vyhráli," hovoří Hamilton o svém boji o titul s Vettelem, na kterého ztrácí 7 bodů. "Od každého z nás to bude vyžadovat maximum, abychom dokončili příštích osm závodů a vyšli z nich jako vítězové."
"Šampionát by měl být takový, takže se opravdu na tuto výzvu těším. Ferrari prožívá svou nejkonzistentnější sezónu. Zatímco my jsme prožili solidní víkend a dobře jsme dali vše dohromady, jen tak tak to stačilo na to, abychom zůstali vpředu," uvědomuje si pilot Mercedesu.
Ferrari chystá nový motor, jak to dopadne v Monze?Nyní je na řadě Monza, kde na výkonu motoru záleží ještě více. Mercedes by měl být opět favoritem, ale s moc velkou jistotou se to tvrdit nedá, zvlášť když má Ferrari nasadit nové pohonné jednotky s písty vyrobenými pomocí 3D tisku kvůli zvýšení výkonu.
"Myslím si, že máme navrch, pokud jde o výkon, ale musíme se dále zlepšovat. Jsme pod tlakem. V příštím závodě by to z pohledu balíku mělo být podobné, ale v Singapuru se opravdu ukáže. Ferrari by tam mělo být fakt rychlé, stejně jako v Maďarsku, tak uvidíme," pokračuje Hamilton.
Vettel si je výbornou rychlostí svého vozu vědom. Potřebují ale zapracovat na sobotách: "Podle mě máme celkově lepší auto, ale to ať si posoudí každý sám. Jsou okruhy, kde máme výhodu my, a jiné, kde mají navrch oni."
"Pokud ale změníme trend v kvalifikaci, kdy mají život příliš jednoduchý, pak to bude vypadat jinak i o nedělích. Ale kdyby to bylo tak jednoduché změnit, tak bychom to udělali... odvedli jsme velmi dobrou práci, abychom byli tam, kde jsme. Nestačí to, chceme být vpředu a zbývá ještě dlouhý kus cesty," dodává Vettel, jenž v Belgii prodloužil smlouvu s Ferrari až do roku 2020. Oslaví to na domácí půdě vítězstvím?
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.