Lewis Hamilton odhalil, díky čemu za sebou udržel po restartu Velké ceny Belgie Sebastiana Vettela, i když byl za ním před dlouhou rovinkou po první zatáčce velmi blízko a vypadalo to, že mu útok vyjde.
Když safety-car zajel 15 kol před koncem závodu do boxů, byl Vettel v rychlé zatáčce Eau Rouge nalepený na převodovku Mercedesu. Díky vysokému přítlaku, které generují letošní vozy, neměl v tomto místě ani ve špinavém vzduchu problém jej těsně následovat. Na následující rovince Kemmel se na chvíli dostal vedle něho, k předjetí ale nedošlo.
Hamilton si totiž rychle uvědomil, že se mu restart moc nepovedl a že je ve špatné pozici, proto zvolil chytrou taktiku. Záměrně totiž před rovinkou mírně ubral, aby se vedle něj Ferrari hned dostalo a nemohlo tak dlouho těžit z aerodynamického stínu, který by mu pomohl dosáhnout vyššího rozdílu v rychlosti.
"Měl jsem výkon špatně nastavený, když jsem mu tedy poodjel, nebylo to tak moc, jak jsem doufal. Pak mi byl v nájezdu do první zatáčky těsně za zády. Trápil jsem se s předními pneumatikami a on mi byl na výjezdu z ní příliš blízko, takže musel ubrat, což vlastně bylo skvělé," popisuje pilot Mercedesu.
"Když jsme sjížděli po rovince dolů, tak jsem také zvolnil, abych jej udržel nalepeného za zády. Kdyby byl o něco dále, tak by nabral rychlost a díky aerodynamickému stínu by mě předjel. Přesně to si přál, takže jsem mu to neumožnil," pokračuje Hamilton.
"Když jsme se tedy dostali na kopec a on vyjel vedle mě, tak čelil plnému odporu vzduchu stejně jako já, takže neměl žádnou šanci. Ten manévr mě opravdu potěšil," vyzdvihuje Hamilton svou chytrost.
V zákulisí před nástupem na pódium mu Vettel řekl: "To bylo těsné!" když sledovali opakované záběry svého duelu. Lewis mu na to řekl: "Já jsem ubral, proto jsi byl tak těsně za mnou."
Později doplnil, že jel na 90 % plynu: "Když jsme za Eau Rouge stoupali, tak jsem na to šlápl naplno a on neměl žádný prostor pro to, aby se přehnal dopředu, dostal se jen vedle mě. Byla to skvělá bitva. Pak to bylo 9 nebo 10 kvalifikačních kol - tvrdá, rychlá kola, protože byl velmi rychlý a já jsem musel upalovat, abych se před ním udržel."
Vettelovi tak nepomohly ani ultra-měkké pneumatiky, které byly v závodě o více sekundu rychlejší - v dalších zatáčkách mu už ani ty neumožňovaly se Stříbrnému šípu dostatečně přiblížit. "Myslel jsem jen na to, že chci tento závod vyhrát. Když jsem sem přijel, tak jsem vám říkal, proč jsem tady a že bez toho neodjedu. Šlo o opravdu agresivní pocit," dodává Hamilton.
Mercedesu se vyplatilo obětování přítlaku v kvalifikaci ve prospěch závodu. Kvůli tomu sice ztráceli v sobotu čas v prostředním sektoru, v závodě ale pak byli rychlí na rovinkách. Ferrari zvolilo více přítlaku, což Vettelovi společně s chytrou obranou britského jezdce nakonec znemožnilo předjetí Hamiltona. I tak si italský tým odváží pozitivní dojmy, protože očekávalo větší ztrátu na trati, která měla Stříbrným šípům sedět více.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.