Jak to vypadá s návratem Roberta Kubici? Má jisté místo u Renaultu? Jsou tu i jiné příležitosti?
Dvaatřicetiletý polský pilot Robert Kubica absolvoval v posledních třech měsících hned trojici testů. Nejdříve se ve Valencii proháněl v Lotusu E20 společně s vývojovým pilotem Renaultu Sergejem Sirotkinem. Následně Polák, který z vrcholového motorsportu musel v roce 2011 odejít kvůli poranění ruky při rally, absolvoval jízdy na francouzském okruhu Paul Ricard. Ten se od příštího roku stane součástí kalendáře F1. Naposledy pak Polák jezdil za Renault během sezónních testů v Maďarsku, kde měl možnost okusit současné specifikace vozů.
Co se týče časů, tak Kubica rozhodně nezklamal. Odkroužil 142 kol a zajel čtvrtý nejrychlejší čas dne. V porovnání s kvalifikačním kolem Joylona Palmera Kubica ztrácel 157 tisícin a necelou vteřinu na nejlepší kvalifikační kolo Nica Hülkenberga.
Za své výkony si Kubica vysloužil velké uznání od svých kolegů. Otázkou ale zůstává, zda to bude stačit na návrat do nejprestižnější závodní série světa. Cyril Abiteboul, současný šéf tovární stáje francouzské automobilky, si stále není jist. "Máme definitivní odpověď na otázku, zda může závodit? Ne," prohlásil devětatřicetiletý rodák z Paříže.
Zatím ani není jasné, zda si Kubica opět sedne do monopostu. Jedinou možností jsou posezonní testy v Abú Zabí, případně by Renault musel nahradit nějakého svého pilota během volných tréninků. "Rádi bychom mu dali další možnost, je tu ale jeden problém. Bude to těžké vměstnat do současného časového rozvrhu," řekl k situaci Abiteboul.
"Neprošli jsme si tím vším jen proto, abychom se zastavili v první těžké situaci. Věděli jsme, že to bude složité. Zatím není jasné, zda budeme pokračovat. V následujících dvou až třech týdnech uvidíme, jaká bude budoucnost Roberta v našem týmu," dodal šéf Renaultu.
Robertův manažer vidí situaci jasně. Renault je hlavní prioritou. "Pro Roberta je hlavní prioritou pokračovat ve spolupráci s Renaultem. Cítí se jako součást jejich rodiny. Po testech řekl, že není na 100 procent spokojen, jelikož neměl šanci zajet dobré kolo na ultra-měkké směsi. Bylo to zapříčiněno červenou vlajkou, i tak ale cítil, že se s každým kolem posouvá. Pořád je zde prostor pro zlepšení a u něj je větší, jelikož v posledních sedmi letech byl mimo sport. Je to náš výchozí bod, na Renault nevyvíjíme žádný tlak. On svou práci odvedl, nyní je to na Renaultu."
Další z potenciálních problémů s návratem Roberta Kubici k Renaultu by mohla být samotná vize stáje. Robert již není žádný mladík, a proto by pro Renault mohl být z dlouhodobého hlediska zajímavější Carlos Sainz, o kterém se dokonce spekulovalo, že nahradí Palmera již v Maďarsku.
Dvaadvacetiletý Carlos je sice svázán kontraktem s Toro Rosso a nejdříve to nevypadalo, že by se Red Bull Španěla chtěl vzdát. Nyní se ale situace uklidnila a vše je prý otázka uspokojivé nabídky.
Samotný Renault svůj zájem o Sainze nepopírá. "O Carlose jsme měli zájem již loni a máme ho pořád. Myslím si, že letos zažívá dobrou sezónu. Je ale uvázán u Red Bullu a je otázkou, zda budou ochotni jednat. Uvidíme, zatím byl klid, takže se dá očekávat, že následující týdny budou o něco intenzivnější, co se týče debat," řekl Abiteboul.
Pokud by nakonec Kubica nezískal angažmá u Renaultu, tak dle jeho manažera má Robert i další možnosti - a to jak v rámci F1, tak v dalších sériích.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.