Špatná výkonnost ve Velké ceně Monaka podle technického ředitele Jamese Allisona pomohla Mercedesu k tomu, aby se zaměřil na své slabiny a zlepšil svůj letošním monopost.
I když Stříbrné šípy do květnového závodu v Monaku vyhráli tři z pěti závodů, tak se na pomalém městském okruhu dle očekávání trápili - Valtteri Bottas dojel čtvrtý a Lewis Hamilton dokonce až sedmý poté, co v kvalifikaci skončil na 14. místě. Ferrari tam vybojovalo první a druhou příčku a dostalo se do vedení v šampionátu konstruktérů.
Mercedes pak usilovně pracoval a vyřešil své potíže s nastavením a provozem pneumatik v optimálním rámci - vyhrál tři z následujících čtyř závodů a během letní přestávky má před Scuderií náskok 39 bodů.
"Monako bylo okruhem, kde jsme ukázali jen velmi málo dobrých částí na voze, většina z nich byla špatných. A opravdu nám v tomto ohledu pomohlo, protože naše mysli zaměřilo tím směrem, kde se nacházely potíže. Bylo velmi, velmi užitečné," popisuje pro Autosport Allison.
"Před Monakem jsme několik závodů vyhráli. Ve všech kromě jednoho jsme získali pole-position. Očividně jsme měli rychlé auto. Pak se můžete chlácholit tím, že všechno bude v pořádku. Ale Monako nám pomohlo vidět problémy, s nimiž jsme se museli vyrovnat, protože se nám nelíbilo to, co jsme tam zažili," pokračuje technický ředitel Mercedesu.
"Čistota, s jakou nám byly v Monaku předloženy, zjednodušila určení těch největších faktorů a toho, jak na ně, takže to bylo užitečné ve dvou směrech: jako podnět a jako diagnostika," poukazuje na potíže, které Mercedes u svého monopostu odhalil na nejpomalejší trati kalendáře.
Pochopení vozu mělo podle Allisona větší přínos než kterýkoliv z nových dílů: "Po Monaku jsme zatím nezažili opravdu slabý závod. A do Kanady po něm jsme nepřivezli žádná vylepšení."
Podle sportovního ředitele Tota Wolffa prožil Mercedes po Monaku "zřejmě nejužitečnějších 10 dní" této sezóny. "V Minulosti jsme zažili podobné okamžiky, například v Singapuru [v roce 2015]," vzpomíná.
"Pracují celou dobu na velmi vysoké úrovni, ale když se přihodí takové věci jako v Monaku, kdy se najednou celá vaše výkonnost propadne, pak je kladen ještě větší důraz na to, abyste se pokusili zjistit, co se stalo. Hodně na mě zapůsobilo to, jak se s tím tým popral a celou situaci zvládl. Ale tak to máme každý víkend," chválí Wolff své lidi.
"Každý víkend se snažíme identifikovat problémy, nalézt řešení, pokoušíme se zjistit, jak optimalizovat výkonnost. Neustále čelíme obtížím, většinou veřejnosti nejsou viditelné," dodává sportovní ředitel Mercedesu.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.