Renault přiznává, že na své pohonné jednotce učinil během zimy před letošní sezónou až příliš mnoho změn, což se následně projevilo na její spolehlivosti.
Francouzský výrobce řešil zpočátku velké problémy se spolehlivostí, u svého motorgenerátoru pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K) se dokonce musel vrátit k loňské verzi. Jeho ambice byly zkrátka příliš vysoké.
"Nemohl bych vypadat profesionálně, kdybych vám řekl, že jsme tyto problémy očekávali, protože nový motor nenavrhujeme s tím, že bychom čekali, že nebude fungovat," začíná pro Autosport šéf Renaultu Cyril Abiteboul. "Realitou - a stále frustrující, je to, že nejsme skvělí v prvotním návrhu.
Přesto jsme toho udělali po stránce motoru ohromně moc. Architektura spalovacího motoru je zcela jiná, systém pro rekuperaci energie (ERS) je zcela odlišný. Můžeme zpochybňovat rozhodnutí udělat toho přes zimu tolik a upřímně si myslím, že jsme toho udělali až moc," pokračuje Francouz.
"Když se objeví potíže se spolehlivostí, tak začnete věci v garáži míchat. Vezmete MGU-H z jednoho motoru, turbo z jiného a MGU-K z dalšího, a potom vytvoříte monstrum. S tím se násobí počet provozních činností, a pro kluky od motorů to je pak velmi těžké, pak občas udělají velké chyby, což situaci ještě zhoršilo. Vzniká takový začarovaný kruh, který je velmi silný.
Po stránce šasi jsme také měli pár problémů se spolehlivostí. Tím posledním bylo instalační kolo Jolyona [Palmera] v Silverstone, vůbec se to netýkalo motoru. Šlo o posilovací systém, což je velmi frustrující. Opět to přisuzuji faktu, že tým je mladý. Hodně jsme točili mechaniky, lidé se měnili v továrně. Získávají zkušenosti a nedostatek kvality je podle mě nedostatkem zkušeností," hodnotí Abiteboul.
Díky tomu ale věří, že se příští rok dostanou do podstatně lepší pozice: "Už je to téměř za námi, ale ještě ne úplně. Jde však o rok konsolidace také po motorové stránce. Příští ročník bude mnohem stabilnější a my se budeme moci soustředit na to, abychom z různých komponent, které jsme nasadili, dostávali více výkonnosti, a and i mnohem spolehlivějším způsobem."
Renault se potíže se spolehlivostí daří řešit, kromě toho dokázal stáhnout něco ze svého deficitu na Mercedes. McLaren kvůli tomu přemýšlí o tom, že od něj odebíralo příští rok pohonné jednotky místo Hondy, která je na tom podstatně hůř. Své rozhodnutí britská stáj oznámí do září.
Max Verstappen sice odstartoval do závodu v Džiddě z pole position, ale nakonec se musel spokojit až s druhým místem. Na jeho výsledek měl zásadní vliv trest, který obdržel za incident v úvodním kole s novým lídrem šampionátu Oscarem Piastrim.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.