Renault přiznává, že na své pohonné jednotce učinil během zimy před letošní sezónou až příliš mnoho změn, což se následně projevilo na její spolehlivosti.
Francouzský výrobce řešil zpočátku velké problémy se spolehlivostí, u svého motorgenerátoru pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K) se dokonce musel vrátit k loňské verzi. Jeho ambice byly zkrátka příliš vysoké.
"Nemohl bych vypadat profesionálně, kdybych vám řekl, že jsme tyto problémy očekávali, protože nový motor nenavrhujeme s tím, že bychom čekali, že nebude fungovat," začíná pro Autosport šéf Renaultu Cyril Abiteboul. "Realitou - a stále frustrující, je to, že nejsme skvělí v prvotním návrhu.
Přesto jsme toho udělali po stránce motoru ohromně moc. Architektura spalovacího motoru je zcela jiná, systém pro rekuperaci energie (ERS) je zcela odlišný. Můžeme zpochybňovat rozhodnutí udělat toho přes zimu tolik a upřímně si myslím, že jsme toho udělali až moc," pokračuje Francouz.
"Když se objeví potíže se spolehlivostí, tak začnete věci v garáži míchat. Vezmete MGU-H z jednoho motoru, turbo z jiného a MGU-K z dalšího, a potom vytvoříte monstrum. S tím se násobí počet provozních činností, a pro kluky od motorů to je pak velmi těžké, pak občas udělají velké chyby, což situaci ještě zhoršilo. Vzniká takový začarovaný kruh, který je velmi silný.
Po stránce šasi jsme také měli pár problémů se spolehlivostí. Tím posledním bylo instalační kolo Jolyona [Palmera] v Silverstone, vůbec se to netýkalo motoru. Šlo o posilovací systém, což je velmi frustrující. Opět to přisuzuji faktu, že tým je mladý. Hodně jsme točili mechaniky, lidé se měnili v továrně. Získávají zkušenosti a nedostatek kvality je podle mě nedostatkem zkušeností," hodnotí Abiteboul.
Díky tomu ale věří, že se příští rok dostanou do podstatně lepší pozice: "Už je to téměř za námi, ale ještě ne úplně. Jde však o rok konsolidace také po motorové stránce. Příští ročník bude mnohem stabilnější a my se budeme moci soustředit na to, abychom z různých komponent, které jsme nasadili, dostávali více výkonnosti, a and i mnohem spolehlivějším způsobem."
Renault se potíže se spolehlivostí daří řešit, kromě toho dokázal stáhnout něco ze svého deficitu na Mercedes. McLaren kvůli tomu přemýšlí o tom, že od něj odebíralo příští rok pohonné jednotky místo Hondy, která je na tom podstatně hůř. Své rozhodnutí britská stáj oznámí do září.
Mclaren v Baku zažil katastrofální víkend. Lando Norris se v Baku propadl na sedmou pozici kvůli pomalé výměně pravého předního kola v boxech.
Lídr šampionátu Oscar Piastri zažil v Baku katastrofální start do závodu, když už v prvním kole havaroval. Tento incident navíc navázal na řadu chyb, které Australan během víkendu v Ázerbájdžánu udělal, a výrazně mu zkomplikoval boj o body i vedení v šampionátu.
Carlos Sainz vybojoval své první pódium s Williamsem, když v Baku dojel třetí. Jeho výkon potvrdil, že tým se postupně zlepšuje, což jsou dobré vyhlídky do budoucna.
Max Verstappen suverénně vyhrál Velkou cenu Ázerbájdžánu před Georgem Russellem a Carlosem Sainzem, který slavil první pódium s Williamsem. Mclaren prožil jeden z nejhorších víkendů sezony.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.
Třetí trénink v Baku ovládl Lando Norris, který i přes náročné větrné podmínky překonal Maxe Verstappena a Oscara Piastriho.
Juan Pablo Montoya věří, že Max Verstappen jednoho dne usedne do Ferrari, ale nejprve pravděpodobně zamíří do Mercedesu a cesta k italskému týmu potrvá nejméně pět let.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.