Ředitel Pirelli Mario Isola hovoří o tom, jak zvládli letošní výzvu připravit adekvátní pneumatiky pro novou generaci monopostů, snížit přehřívání a celkově zvýšit životnost směsí tak, aby je piloti už nemuseli tolik šetřit. Co chystají na příští rok?
Před sezónou 2017 se změnila technická pravidla, do hry vstoupily širší vozy a dodavatel pneumatik musel připravit také o 25 % širší pneumatiky. A zatímco si piloti v minulých letech často stěžovali na to, jak musí obutí svých aut šetřit, letos zaznamenáváme pozitivní zpětnou vazbu.
"Čelili jsme celkem velké výzvě. Během velmi krátké doby jsme museli vyvinout zcela novou pneumatiku. Měli jsme na to šest až sedm měsíců. Testování na dráze trvalo ještě méně. Přišla nová auta a nová pravidla. Poprvé bylo jejich cílem zlepšit výkonnost vozů a ne ji snížit," začíná pro f1technical.net Isola.
"Museli jsme veškerou práci splnit s hybridním vozem. Děkujeme týmům za to, že ta přechodná auta připravily, očividně však plně nereprezentovala výkonnost [současných] vozů," odkazuje na loňské testování, do kterého Ferrari, Mercedes a Red Bull nasadili upravené verze svých tehdejších aut s širšími křídly a dodatečnými prvky ve snaze generovat vyšší přítlak.
"My jsme spokojeni, protože jsme měli jasné cíle. Jedním z nich bylo snížit přehřívání a poskytnout jezdcům možnost na to tlačit. To přehřívání jsme snížili hodně," hodnotí zástupce Pirelli změny, které provedli po minulých letech.
"Také se nám podařilo snížit teplotní degradaci, asi až moc ve srovnání s cílem. V plánu pro příští rok tedy máme obecně změkčení o jeden stupeň," naznačuje Isola plány Pirelli pro sezónu 2018.
"Úrovně přilnavosti tam je, to vidíme z časů na kolo. Vozy podávají dobré výkony. Musíme to trochu upravit, abychom dosáhli správných rozdílů mezi směsmi," pokračuje dále a ilustruje to na konkrétních příkladech u letošních produktů.
Například mezi měkkou a středně-tvrdou je rozdíl příliš velký, mezi ultra-měkkou, super-měkkou a měkkou zase malý. Středně-tvrdá bude novou tvrdou. To znamená, že příští rok uvidíte [v závodech] všechny směsi," dodává Isola. Pirelli kvůli přílišné tvrdosti totiž tu nejtvrdší pneumatiku ze svého portfolia vůbec nenasadí, jak nedávno oznámilo.
Pro lepší vyladění by ale uvítalo více testování: "My víme, že problémem je přílišná zaneprázdněnost týmů během sezóny. Proto je těžké nalézt prostor pro testování pneumatik. Je to však velmi důležité, protože my sice dokážeme simulovat jejich výkonnost, různé konstrukce, jenže je těžké simulovat jejich tepelné vlastnosti či chování pneumatik do deště a přechodných pneumatik."
"Potřebujeme tedy také testování pneumatik do deště a přechodných. Abychom naši práci mohli řádně zvládnout, tak musíme testovat. Dvacet pět dnů je dobrým kompromisem. Loni to možná nestačilo, protože došlo k té velké změně," přibližuje šéf italského výrobce. Týmy ale o takové testování moc zájem nemají protože, během něj nemůžou zkoušet žádné novinky.
"Jde o slepý test. Poskytujeme z něj veškeré záznamy a data ostatním, aby nikdo nezískal výhodu. Na počátku se jen musíme ujistit, že auto funguje řádně. Připravíme plán, dáme jim pneumatiky, které musí na určitý počet kol nasadit," říká Isola k testování pneumatik.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.