Ředitel Pirelli Mario Isola hovoří o tom, jak zvládli letošní výzvu připravit adekvátní pneumatiky pro novou generaci monopostů, snížit přehřívání a celkově zvýšit životnost směsí tak, aby je piloti už nemuseli tolik šetřit. Co chystají na příští rok?
Před sezónou 2017 se změnila technická pravidla, do hry vstoupily širší vozy a dodavatel pneumatik musel připravit také o 25 % širší pneumatiky. A zatímco si piloti v minulých letech často stěžovali na to, jak musí obutí svých aut šetřit, letos zaznamenáváme pozitivní zpětnou vazbu.
"Čelili jsme celkem velké výzvě. Během velmi krátké doby jsme museli vyvinout zcela novou pneumatiku. Měli jsme na to šest až sedm měsíců. Testování na dráze trvalo ještě méně. Přišla nová auta a nová pravidla. Poprvé bylo jejich cílem zlepšit výkonnost vozů a ne ji snížit," začíná pro f1technical.net Isola.
"Museli jsme veškerou práci splnit s hybridním vozem. Děkujeme týmům za to, že ta přechodná auta připravily, očividně však plně nereprezentovala výkonnost [současných] vozů," odkazuje na loňské testování, do kterého Ferrari, Mercedes a Red Bull nasadili upravené verze svých tehdejších aut s širšími křídly a dodatečnými prvky ve snaze generovat vyšší přítlak.
"My jsme spokojeni, protože jsme měli jasné cíle. Jedním z nich bylo snížit přehřívání a poskytnout jezdcům možnost na to tlačit. To přehřívání jsme snížili hodně," hodnotí zástupce Pirelli změny, které provedli po minulých letech.
"Také se nám podařilo snížit teplotní degradaci, asi až moc ve srovnání s cílem. V plánu pro příští rok tedy máme obecně změkčení o jeden stupeň," naznačuje Isola plány Pirelli pro sezónu 2018.
"Úrovně přilnavosti tam je, to vidíme z časů na kolo. Vozy podávají dobré výkony. Musíme to trochu upravit, abychom dosáhli správných rozdílů mezi směsmi," pokračuje dále a ilustruje to na konkrétních příkladech u letošních produktů.
Například mezi měkkou a středně-tvrdou je rozdíl příliš velký, mezi ultra-měkkou, super-měkkou a měkkou zase malý. Středně-tvrdá bude novou tvrdou. To znamená, že příští rok uvidíte [v závodech] všechny směsi," dodává Isola. Pirelli kvůli přílišné tvrdosti totiž tu nejtvrdší pneumatiku ze svého portfolia vůbec nenasadí, jak nedávno oznámilo.
Pro lepší vyladění by ale uvítalo více testování: "My víme, že problémem je přílišná zaneprázdněnost týmů během sezóny. Proto je těžké nalézt prostor pro testování pneumatik. Je to však velmi důležité, protože my sice dokážeme simulovat jejich výkonnost, různé konstrukce, jenže je těžké simulovat jejich tepelné vlastnosti či chování pneumatik do deště a přechodných pneumatik."
"Potřebujeme tedy také testování pneumatik do deště a přechodných. Abychom naši práci mohli řádně zvládnout, tak musíme testovat. Dvacet pět dnů je dobrým kompromisem. Loni to možná nestačilo, protože došlo k té velké změně," přibližuje šéf italského výrobce. Týmy ale o takové testování moc zájem nemají protože, během něj nemůžou zkoušet žádné novinky.
"Jde o slepý test. Poskytujeme z něj veškeré záznamy a data ostatním, aby nikdo nezískal výhodu. Na počátku se jen musíme ujistit, že auto funguje řádně. Připravíme plán, dáme jim pneumatiky, které musí na určitý počet kol nasadit," říká Isola k testování pneumatik.
George Russell se vyjádřil k tomu, koho považuje za měřítko kvality ve Formuli 1 a s kým by rád poměřil své síly. Britský jezdec Mercedesu otevřeně mluví o svých ambicích a pohledu na soutěžení na nejvyšší úrovni.
Lando Norris podle Andrey Stelly už v roce 2024 získal přesvědčení, že může soupeřit s Maxem Verstappenem. Právě tato nová sebedůvěra se ukázala jako rozhodující faktor
Forbes zveřejnil žebříček nejlépe placených pilotů F1 za sezonu 2025, přičemž příjmy rozdělil na základní platy a bonusy, které často výrazně převyšují samotný plat a umožňují i jezdcům bez titulu mistra světa výrazně zvýšit celkové příjmy.
Verstappen Racing podle dostupných informací uzavřel víceletou spolupráci s Mercedesem. Partnerství má být klíčovým pilířem dlouhodobých ambicí týmu Maxe Verstappena.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.