Honda se snaží napravit pošramocenou pověst a co nejdříve nasadit další verzi své pohonné jednotky. McLaren se dočká hned po letní přestávce ve Spa. Bude to ale stačit na to, aby chtěl partnerství s japonským výrobcem zachovat?
Jak jsme vás již informovali, Honda po předčasně zrušenou dohodou se Sauberem horlivě hledá nového zákazníka. Její manažer Masaši Jamamoto jednal tento týden v Maďarsku o podmínkách případné spolupráce s Toro Rosso s odborným poradcem Red Bullu Helmutem Markem.
McLaren totiž není spokojen s jejími pokroky a zvažuje všechny možnosti včetně ukončení spolupráce. Japonské automobilce tak hrozí, že by pro své pohonné jednotky příští rok nenašla odběratele. Pokud by se s Toro Rosso dohodla, což by ve Wokingu byli ochotni podpořit dodávkou převodovek do Faenzy, mohla by si ztrátu svého britského odběratele dovolit.
Čtvrtá specifikace s vyšším výkonem i spolehlivostíTomu chce ale zabránit, proto čtvrtou specifikaci svých pohonných jednotek přiveze už k příštímu závodu do Belgie. Výkon i spolehlivost by měly být vyšší, zůstává však otázkou, nakolik to zapůsobí na McLaren, kterému kromě Hondy zbývá už jen Renault poté, co s ním v obavách z jeho příliš velké síly odmítly spolupracovat Mercedes a Ferrari.
"Specifikace 2 byla představena v Barceloně, to už jsme pracovali na specifikaci 3. V té době jsme věděli, že pracujeme na některých dobrých věcech, ale v tu chvíli ještě nebyly připravené. Na jejich nasazení jsme proto potřebovali několik dalších měsíců," řekl sportovní šéf Hondy Jusuke Hasegawa.
Nasazení druhé a třetí specifikace dělilo 6 týdnů, čtvrtá specifikace bude tedy nasazena 9 týdnů po té třetí - dříve, než se původně čekalo. Její výkonnost má být zpočátku jen lehce vyšší (do 15 koní), Honda nicméně doufá, že poskytne potenciál pro větší nárůst před příchodem páté specifikace (až o 40 koní).
I po nasazení čtvrté specifikace tedy bude dost ztrácet a vzniká otázka, zda tak velký deficit jsou vůbec v Japonsku do příští sezóny schopni dohnat, když chtějí zůstat u svého současného konceptu. Zároveň to ale bude znamenat další penalizace na startovním roštu pro Stoffela Vandoornea a Fernanda Alonsa.
Kudy dál - pokračovat s Hondou nebo přejít k Renaultu?A o jeho udržení i pro příští rok McLaren moc stojí. Španělská hvězda však už nechce riskovat jakékoliv další marnění svého krátícího se času v F1 s nekonkurenceschopným motorem za zády.
Je nějaká naděje, že by zůstal? "Myslím, že existuje řešení pro všechny. A doufám, že je takové, díky kterému budeme moci Fernanda v tomto týmu udržet," uvedl během závodního víkendu v Maďarsku provozní ředitel McLarenu Jonathan Neale.
Britský tým stále nic nepodepsal, konečné rozhodnutí ale slibuje učinit do září, aby stihl připravit šasi pro testování v Abú Zabí na konci roku pro případného nového dodavatele motorů. Zůstane u Hondy nebo přejde k Renaultu, který je v současné době o zhruba 60 koní výše? Čtvrtá specifikace letošní pohonné jednotky z japonské Sakury mu může leccos napovědět.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.