Honda se snaží napravit pošramocenou pověst a co nejdříve nasadit další verzi své pohonné jednotky. McLaren se dočká hned po letní přestávce ve Spa. Bude to ale stačit na to, aby chtěl partnerství s japonským výrobcem zachovat?
Jak jsme vás již informovali, Honda po předčasně zrušenou dohodou se Sauberem horlivě hledá nového zákazníka. Její manažer Masaši Jamamoto jednal tento týden v Maďarsku o podmínkách případné spolupráce s Toro Rosso s odborným poradcem Red Bullu Helmutem Markem.
McLaren totiž není spokojen s jejími pokroky a zvažuje všechny možnosti včetně ukončení spolupráce. Japonské automobilce tak hrozí, že by pro své pohonné jednotky příští rok nenašla odběratele. Pokud by se s Toro Rosso dohodla, což by ve Wokingu byli ochotni podpořit dodávkou převodovek do Faenzy, mohla by si ztrátu svého britského odběratele dovolit.
Čtvrtá specifikace s vyšším výkonem i spolehlivostíTomu chce ale zabránit, proto čtvrtou specifikaci svých pohonných jednotek přiveze už k příštímu závodu do Belgie. Výkon i spolehlivost by měly být vyšší, zůstává však otázkou, nakolik to zapůsobí na McLaren, kterému kromě Hondy zbývá už jen Renault poté, co s ním v obavách z jeho příliš velké síly odmítly spolupracovat Mercedes a Ferrari.
"Specifikace 2 byla představena v Barceloně, to už jsme pracovali na specifikaci 3. V té době jsme věděli, že pracujeme na některých dobrých věcech, ale v tu chvíli ještě nebyly připravené. Na jejich nasazení jsme proto potřebovali několik dalších měsíců," řekl sportovní šéf Hondy Jusuke Hasegawa.
Nasazení druhé a třetí specifikace dělilo 6 týdnů, čtvrtá specifikace bude tedy nasazena 9 týdnů po té třetí - dříve, než se původně čekalo. Její výkonnost má být zpočátku jen lehce vyšší (do 15 koní), Honda nicméně doufá, že poskytne potenciál pro větší nárůst před příchodem páté specifikace (až o 40 koní).
I po nasazení čtvrté specifikace tedy bude dost ztrácet a vzniká otázka, zda tak velký deficit jsou vůbec v Japonsku do příští sezóny schopni dohnat, když chtějí zůstat u svého současného konceptu. Zároveň to ale bude znamenat další penalizace na startovním roštu pro Stoffela Vandoornea a Fernanda Alonsa.
Kudy dál - pokračovat s Hondou nebo přejít k Renaultu?A o jeho udržení i pro příští rok McLaren moc stojí. Španělská hvězda však už nechce riskovat jakékoliv další marnění svého krátícího se času v F1 s nekonkurenceschopným motorem za zády.
Je nějaká naděje, že by zůstal? "Myslím, že existuje řešení pro všechny. A doufám, že je takové, díky kterému budeme moci Fernanda v tomto týmu udržet," uvedl během závodního víkendu v Maďarsku provozní ředitel McLarenu Jonathan Neale.
Britský tým stále nic nepodepsal, konečné rozhodnutí ale slibuje učinit do září, aby stihl připravit šasi pro testování v Abú Zabí na konci roku pro případného nového dodavatele motorů. Zůstane u Hondy nebo přejde k Renaultu, který je v současné době o zhruba 60 koní výše? Čtvrtá specifikace letošní pohonné jednotky z japonské Sakury mu může leccos napovědět.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.