Renault ve středu v Maďarsku zakončil sezónní testy s Robertem Kubicou, jenž se po šesti letech opět zapojil do oficiálního testování týmů Formule 1. Hnán svými věrnými příznivci ujel vzdálenost dvou velkých cen - 142 kol. Jaký byl jeho výkon?
Polák měl k dispozici šasi RS17 č. 4. Jeho program se skládal z různých vyhodnocování aerodynamiky kolem předních a zadních kol, odlišných směsí pneumatik a aerodynamického mapování předního křídla.
Zkoušel dlouhé i krátká jízdy a svůj nejrychlejší čas dosáhl odpoledne na ultra-měkkých pneumatikách: 1:18,572 min. Pro srovnání: Nico Hülkenberg v sobotní kvalifikaci, kdy na dráze nebylo tolik gumy jako při testech, dosáhl 1:17,468 min, Jolyon Palmer 1:18,415 min - oba na pomalejší super-měkké směsi.
"Byl to pro mě tady fantastický pocit ve voze RS17. Úžasné bylo i pozorovat tolik fanoušků, kteří přišli, aby mě sledovali na dráze, takže vám všem děkuji. Až doposud to byla úžasná cesta, během níž jsem si odpověděl na mnoho otázek," popisuje Kubica.
We chatted to him earlier, but here is his official end of day video nonetheless! ? Robert #Kubica tell us how your day went? #BudaTest pic.twitter.com/fN0KVRJpKW
— Renault Sport F1 (@RenaultSportF1) August 2, 2017
"Hodně jsem se toho dozvěděl o poslední generaci aut, jelikož mezi ní a vozy F1, které jsem řídil v minulosti, je poměrně dost rozdílů. Auto je určitě širší než dříve," hodnotí pilot současnou techniku, u které poukazoval zejména na váhový rozdíl - minimální hmotnost totiž za tu dobu stoupla o více než 100 kg, on přitom pozná navýšení 20 kg v rallye voze, který váží 1300 kg.
100% spokojený není, z fyzického pohledu je ale vše OK"Jsem spokojený, ale ne 100%. Největší rozdíl je v tom, že tohle auto nemá nic společného s předchozími vozy, které jsem nedávno testoval. Když máte tolik odlišných věcí, tak to normálně trochu trvá, než si zvyknete."
"Nico Hülkenberg řekl, že jakmile budu schopen jezdit tady, tak toho budu zřejmě schopný kdekoliv. Můžete předpokládat, že to nebylo snadné, což neskrývám - bylo to ale dobré. Mohl bych zítra v pohodě jezdit znovu, takže úroveň fyzické kondice je slušná, což je dobré znamení. Existují stránky, které je třeba zlepšit, ale tak tomu je vždy," pokračuje Polák.
"Z fyzického pohledu to je uvnitř vozu mnohem lepší, než to zvenku vypadá. To je to nejdůležitější. Nepociťoval jsem žádnou bolest. Vlastně se cítím docela dobře. Samozřejmě jsem unavený. Bylo horko a já jsem 8 hodin jezdil. Vystoupil jsem jen jednou na 10 minut."
Jak velké úpravy pro něj učinil Renault ve voze a na volantu?Na kolik mu byl monopost ušit na míru? "Pokud jde o přizpůsobení volantu, tak tam nebylo nic uděláno zvlášť pro mě. Upravena byla řadicí páčka, ale na to jsem byl zvyklý i v minulosti. Používají to tak i některé jiné týmy, které znám, a používal jsem to tak v simulátoru. Není nic, co by bylo uděláno striktně pro mě.
Volant byl v posledních dnech přizpůsoben, šlo ale jen o přemístění polohy tlačítek, abych mohl vyšší priority snadněji ovládat, a tlačítka s nižší prioritou, která nikdy nepoužíváte, se přesunula do míst, kde dosahujete obtížněji," prozrazuje Kubica.
"Dokázal jsem metodicky postupovat v programu týmy a myslím, že jsme dosáhli slušného pokroku. Mé porozumění RS17 a pneumatikám pro rok 2017 se hodně zvýšilo."
V padoku se spekulovalo o tom, že by snad mohl nahradit Jolyona Palmera. Co tedy bude nyní následovat? "Po dnešku je příliš brzy hovořit o tom, co by mohlo být dalším krokem. Prozatím moc děkuji všem v týmu Renault Sport F1 za to, že se tento test mohl uskutečnit," odpovídá vyhýbavě Kubica.
Hodnocení týmuVážnost, s jakou Renault přistoupil k tomuto testu, jde vidět z toho, jak málo o možnosti návratu Roberta k závodění hovoří. O detailech nechce nic prozrazovat, členové týmu nic nekomentují, utrousí maximálně několik obecných slov.
Co tedy na jeho testování řekl sportovní ředitel Alan Permane? "Šlo o plný a produktivní den, během kterého jsme ujeli vzdálenost dvou velkých cen. Propracovali jsme se obsáhlým programem a Robert nám dokázal poskytnout skvělou zpětnou vazbu."
One more red flag, debris on track! Here's Robert's last run to pass the time ? #Kubica #BudaTest pic.twitter.com/PjQjXWayAR
— Renault Sport F1 (@RenaultSportF1) August 2, 2017"RS17 i přes extrémní teploty na dráze jezdilo bezchybně. Nasbírali jsme během uplynulých dvou dní spoustu dat, která přidáme k lekcím ze zdejší velké ceny. Máme toho tedy dost pro další optimalizaci vozu pro příští závody, které budou následovat po letní přestávce," dodává Permane.
Více o možném návratu k závodění by nám mohlo napovědět nasazení Kubicy do některého z tréninků během závodního víkendu. Podal včera natolik dobrý výkon, že se toho dočkáme hned po letní přestávce v belgickém Spa?
#F1 #BudaTest 2-day testing cumulative results?:1. Vettel ahead of Norris & Leclerc, Kubica 6. overallFerrucci with 218 laps pic.twitter.com/01QNxH8YlJ
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) August 2, 2017Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.