Renault tvrdí, že na dynamometru konečně dosahuje svých cílů pro spolehlivost jednotlivých dílů své pohonné jednotky, přitom se mu z ní daří také dostávat více výkonu.
Max Verstappen s Red Bullem sice musel v Baku znovu odstoupit, všechny poruchy se však týkaly dílů komponent starší specifikace. Z Viry, kde probíhá testování nové verze, ale přicházejí dobré zprávy.
"Můžeme potvrdit, že mez Kanadou a Baku jsme dosáhli úrovně spolehlivosti, kterou chceme mít. Cokoliv tedy nyní přivezeme, je to, co chceme mít - je to prověřeno na 5000 km. Samozřejmě, že stále musíme hrát s díly, které jsme nasadili dříve v tomto roce. Proto se někdy ještě potýkáme s drobnými chybkami, neduhy a selháními. Musíme však pracovat takto a zajistit, že se můžeme posunout kupředu," říká pro motorsport.com technický ředitel Rémi Taffin.
Renault bude přesto usilovat, aby si společně se svými zákazníky (Red Bull a Toro Rosso) letos vystačil se čtyřmi motory na sezónu, proto chce novou specifikaci nasadit až v Británii nebo v Maďarsku.
"Všechno to je o spolehlivosti, která nám očividně zabrala o 2 měsíce více, než jsme chtěli. Teď z toho aspoň můžeme těžit a v Baku jsme mohli z motoru získat výkonnost, která se pro tento typ dráhy hodila," pokračuje Taffin. Francouzský tým tam využil nové módy motoru a nastavení, které pomohly ke zrychlení zhruba o dvě desetiny sekundy na kolo.
Další kroky vpřed podle něj mohou učinit s každou větší hardwarovou změnou ve zbývajících závodech, než dojde k velkému skoku před sezónou 2018.
"Když máte problémy se spolehlivostí a dokážete je vyřešit, tak potom na daný díl můžete vlastně více tlačit. Proto dochází k těmto krokům. Když jste v úzkých a musíte věci elektronicky tlumit, pak můžete výkon navyšovat celkem snadno, když získáte zpět spolehlivost. K tomu došlo [v Baku]. Někdy to vypadá jako magická věc. V této době nemusíte v oblasti hardwaru motoru měnit velké věci kvůli tomu, abyste dosáhli velkých pokroků," vysvětluje Taffin.
Díky softwarovým nastavením, lepšímu palivu a plánovaným hardwarovým změnám pro rok 2018 se podle něj ještě letos dostaví další zlepšení: "V druhé části sezóny se budeme snažit stavět na té správné úrovni spolehlivosti, abychom z motoru dostali maximum. To také znamená maximum z pohonné jednotky, abychom získali více elektrické energie z jejího úložiště, atd."
"Uvidíme, jestli dokážeme uspíšit některé novinky. Budeme mít určitá nová paliva či maziva, která pomohou, a pokud budeme mít nějaké nové kousky, pro něž nám od počátku sezóny zbývá prostor, nasadíme je. Stále se hodně soustředíme na plnění našeho plánu a zajistili, že náš motor pro příští rok bude akorát. Půjde o motor, který má k tomu letošnímu blízko - snadněji se z jednoho na druhý přenášejí nápady," prozrazuje zástupce Renaultu.
Podle něj potíže se spolehlivostí v úvodní části letošní sezóny zastínily jejich úspěšné stahování náskoku Mercedesu a Ferrari: "Když jsme přes zimu zápasili se spolehlivostí, nedocházelo k tomu jen na trati, ale také na dynamometru. Proto zpomalujete i pokrok. I když máte velmi dobrou CFD korelaci, tak je jednou musíte nasadit. To nám škodilo. Jakmile jsme to kolem pátého závodu vyřešili, mohli jsme věnovat více hodin našemu motoru a odvádět více práce na stolici - a tohle jsme získali [vylepšení v Baku]."
Problém se týkal motorgenerátoru kinetické energie (MGU-K), v jehož případě se museli vrátit k loňské, těžíš verzi: "Nebylo prioritou ji [specifikaci 2017] dostat zpět do auta co nejdříve, protože jsme měli řešení, které jsme využívali od prvního závodu.
Stále je naším cílem ji letos nasadit. Máme verzi, kterou provozujeme na dynamometru. Když se tam tedy podíváte, tak tam jezdíme jen s MGU-K 2017. Jde jen o to najít ten správný okamžik, kdy ji nasadíme zpět," dodává Taffin.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.