Renault tvrdí, že na dynamometru konečně dosahuje svých cílů pro spolehlivost jednotlivých dílů své pohonné jednotky, přitom se mu z ní daří také dostávat více výkonu.
Max Verstappen s Red Bullem sice musel v Baku znovu odstoupit, všechny poruchy se však týkaly dílů komponent starší specifikace. Z Viry, kde probíhá testování nové verze, ale přicházejí dobré zprávy.
"Můžeme potvrdit, že mez Kanadou a Baku jsme dosáhli úrovně spolehlivosti, kterou chceme mít. Cokoliv tedy nyní přivezeme, je to, co chceme mít - je to prověřeno na 5000 km. Samozřejmě, že stále musíme hrát s díly, které jsme nasadili dříve v tomto roce. Proto se někdy ještě potýkáme s drobnými chybkami, neduhy a selháními. Musíme však pracovat takto a zajistit, že se můžeme posunout kupředu," říká pro motorsport.com technický ředitel Rémi Taffin.
Renault bude přesto usilovat, aby si společně se svými zákazníky (Red Bull a Toro Rosso) letos vystačil se čtyřmi motory na sezónu, proto chce novou specifikaci nasadit až v Británii nebo v Maďarsku.
"Všechno to je o spolehlivosti, která nám očividně zabrala o 2 měsíce více, než jsme chtěli. Teď z toho aspoň můžeme těžit a v Baku jsme mohli z motoru získat výkonnost, která se pro tento typ dráhy hodila," pokračuje Taffin. Francouzský tým tam využil nové módy motoru a nastavení, které pomohly ke zrychlení zhruba o dvě desetiny sekundy na kolo.
Další kroky vpřed podle něj mohou učinit s každou větší hardwarovou změnou ve zbývajících závodech, než dojde k velkému skoku před sezónou 2018.
"Když máte problémy se spolehlivostí a dokážete je vyřešit, tak potom na daný díl můžete vlastně více tlačit. Proto dochází k těmto krokům. Když jste v úzkých a musíte věci elektronicky tlumit, pak můžete výkon navyšovat celkem snadno, když získáte zpět spolehlivost. K tomu došlo [v Baku]. Někdy to vypadá jako magická věc. V této době nemusíte v oblasti hardwaru motoru měnit velké věci kvůli tomu, abyste dosáhli velkých pokroků," vysvětluje Taffin.
Díky softwarovým nastavením, lepšímu palivu a plánovaným hardwarovým změnám pro rok 2018 se podle něj ještě letos dostaví další zlepšení: "V druhé části sezóny se budeme snažit stavět na té správné úrovni spolehlivosti, abychom z motoru dostali maximum. To také znamená maximum z pohonné jednotky, abychom získali více elektrické energie z jejího úložiště, atd."
"Uvidíme, jestli dokážeme uspíšit některé novinky. Budeme mít určitá nová paliva či maziva, která pomohou, a pokud budeme mít nějaké nové kousky, pro něž nám od počátku sezóny zbývá prostor, nasadíme je. Stále se hodně soustředíme na plnění našeho plánu a zajistili, že náš motor pro příští rok bude akorát. Půjde o motor, který má k tomu letošnímu blízko - snadněji se z jednoho na druhý přenášejí nápady," prozrazuje zástupce Renaultu.
Podle něj potíže se spolehlivostí v úvodní části letošní sezóny zastínily jejich úspěšné stahování náskoku Mercedesu a Ferrari: "Když jsme přes zimu zápasili se spolehlivostí, nedocházelo k tomu jen na trati, ale také na dynamometru. Proto zpomalujete i pokrok. I když máte velmi dobrou CFD korelaci, tak je jednou musíte nasadit. To nám škodilo. Jakmile jsme to kolem pátého závodu vyřešili, mohli jsme věnovat více hodin našemu motoru a odvádět více práce na stolici - a tohle jsme získali [vylepšení v Baku]."
Problém se týkal motorgenerátoru kinetické energie (MGU-K), v jehož případě se museli vrátit k loňské, těžíš verzi: "Nebylo prioritou ji [specifikaci 2017] dostat zpět do auta co nejdříve, protože jsme měli řešení, které jsme využívali od prvního závodu.
Stále je naším cílem ji letos nasadit. Máme verzi, kterou provozujeme na dynamometru. Když se tam tedy podíváte, tak tam jezdíme jen s MGU-K 2017. Jde jen o to najít ten správný okamžik, kdy ji nasadíme zpět," dodává Taffin.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.