Profesionální hraní počítačových her je jedním s nejrychleji se rozvíjejících odvětví. A velké sportovní týmy jsou si toho vědomy.
Turnaj The International v počítačové hře DOTA 2 měl v loňském roce dotaci více jak 20 miliónů dolarů. První pětičlenný celek si tak přišel na zhruba 9 miliónů zelených papírku, v přepočtu 225 miliónů korun. Zajímavostí jest, že dotace ze strany organizátorů byla pouze 1,6 miliónu. Zbytek zadotovali fanoušci, kteří investují do předmětů v rámci hry a část výdělku jde do prize poolu na turnaje.
Tohoto fenoménu si samozřejmě všímají i sportovní týmy, které v tzv. esportu vidí ohromný potenciál, větší něž například v pokeru, který pomalu ale jistě umírá. Dnes je tak běžnou praxí, že majitelé týmů z prestižních soutěží, jako je NBA či NHL, nakupují za relativně malé peníze i esportové organizace.
Není tak až takovým překvapením, že zmíněný fenomén proniká i do motorsportu. Již mnohkrát jsem zde zmiňoval Gran Turismo Academy či Las Vegas ePrix, která proběhla letos na jaře pod hlavičkou Formule E v rámci technologického veletrhu CES.
Ve Formuli 1 se do podobného projektu pustil McLaren, který v počítačových hrách vidí skvělý způsob, jak přilákat mladé publikum k televizi, či přímo na závody. Proto stáj z Wokingu vyhlásila soutěž o nejrychlejšího hráče.
Zak Brown, současný šéf McLarenu, to vidí vcelku jasně: "Nechápu, jak týmy v F1 mohou ignorovat sílu esportu a jejich publika. Byl bych rád, kdyby se do těchto vod pustily i další týmy. Je to nový základ pro motorsport. Dříve to byly motokáry, tam je ale problém s diváky a náklady. Herní průmysl je teď jasným průkopníkem. Lidé o to mají zájem a je to navíc dostupné pro všechny."
"Mám rád sporty, které si mohu vyzkoušet a toto je krásný příklad, jak by to mohlo fungovat. Závodění a esporty do sebe skvěle zapadají a toto spojení tak může generovat novou generaci fanoušků. Osobně vidím esporty jako další oblast závodění, která by mohla zapadnout do ekosystému McLarenu. Formule 1 bude vždycky nejprestižnější, ale věřím, že i na virtuálním okruhu by měl mít McLaren svůj vlastní tým," dodal Brown.
Vítěz soutěže, kterou v současné době připravuje McLaren, si vyjezdí angažmá v pozici testovacího pilota (v rámci simulátoru). Je tedy otázkou, zda se kovaný pařan může někdy podívat do reálného kokpitu.
"Hodně lidi se mě ptá, zda by hráč mohl jezdit ve voze specifikace F1. Možná ano, možná ne. Je tu hodně faktorů jako třeba výška či váha. Musíte být opravdu ve formě. Historie ale ukázala, že i z hráčů se mohou vyklubat sakra dobří piloti. Nemůžeme tedy nic vyloučit," zakončil Brown.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.