BARCELONA - 1. TRÉNINK; Mercedesy s rozsáhle modernizovaným vozem dominovaly prvnímu tréninku ve Španělsku, Ferrari ztrácela sekundu. Nejrychlejší byl Lewis Hamilton, jenž o 29 tisícin předčil svého týmového kolegu Valtteriho Bottase. Katastrofou byla úvodní část pro Fernanda Alonsa, kterému Honda dosloužila už v 3. zatáčce.
Včera sice v Katalánsku pršelo, dnes ale trénink v 10:00 začal za slunečního svitu a příjemných 24 °C. Jako první vyrazil na dráhu Sebastian Vettel s Ferrari. Z testovacích pilotů do úvodní části zasáhl pouze Sergej Sirotkin s Renaultem, odpočíval Jolyon Palmer.
Všichni v úvodu jezdili na tvrdých pneumatikách, které v závodě budou používat zřejmě jen výjimečně. Do Španělska přivezly všechny týmy velké novinky, nově také musí vozy obsahovat velká čísla pro lepší identifikaci pilotů.
Ještě větší balík nových dílů než Red Bull však ukázal Mercedes, který kvůli novému nosu musel absolvovat dodatečný nárazový test jeho bočnicové panely jsou propracovanější než u rakouské stáje, která mě v tomto ohledu zklamala.
Stříbrné šípy se díky rozsahu změn mohou dostat opět pohodlně před Ferrari, navíc v Barceloně také nasazují nové motory. Vůz Red Bullu konečně obsahuje takové detaily na předním křídle, deflektorech, krytu motoru a difuzoru, které pozorujeme u letošní špičky - takhle však měl sezónu začínat už v Austrálii.
Prvního měřeného času jsme se dočkali po 10 min, Massa nasadil laťku na 1:26,731 min. Krátce na to se zakouřilo z motoru Honda pohánějící Alonsův McLaren, Španěl svůj vůz odstavuje v zatáčce č. 3 a ředitelství závodů sahá po virtuálním safety caru. Svému týmu dal podmínku, že chce do října vidět výrazné zlepšení, jinak začne jednat o svém přestupu k některé z konkurenčních stájí.
Co přesně se mu stalo? "Nevím, to je otázka pro Hondu, ne pro mě. Motor po jedné zatáčce vybouchl. Tak to je, přicházíme o první tréninku, je mi líto fanoušků. Snad ten druhý bude lepší a tento čas doženeme. Je to těžké, ale ještě těžší to je pro McLaren, který přiváží vylepšení ve snaze nalézt milisekundy, a pak ani nemůžeme vyjet. Snad najdeme řešení a v 2. tréninku budeme jezdit," odpovídá naštvaný Alonso. Selhala pohonná jednotka, s níž jezdili v Bahrajnu a v Číně.
Po 24 min své Ferrari odstavuje ve výjezdu z boxů Vettel a komisaři jej s mechaniky tlač zpět. Domníval se, že šlo o problém s převodovkou, to však tým později vyvrátil. Bottas se mezitím dostává do čela na tvrdé směsi - 1:25,027 min. Loni byl v 1. tréninku nejrychlejší Vettel s časem 1:23,951 min.
Räikkönen se na chvíli dostává před něj, po půl hodině ale úřaduje o sekundu rychlejší Hamilton - 1:23,637 a 1:23,531 min. Jeho týmový kolega je jen o 83 tisícin pomalejší.
U Ferrari si všímáme jen drobných detailů, upravené T-křidélko, něco nového na podlaze, na deflektorech, na bočnicích - ale ve srovnání s Mercedesem či Red Bullem je toho málo.
V polovině tréninků přecházejí někteří piloti z tvrdých (značeny oranžově) na středně-tvrdé pneumatiky (bílé barvy), Massa se na nich dostal na chvíli na čtvrtou příčku (1:24,618 min), na Mercedes ztrácel 1,1 sekundy.
Pirelli dnes muselo dovézt 67 nových sad měkkých, středně-tvrdých a tvrdých gum, protože se při přepravě objevil problém, který byl mimo jejich kontrolu.
Verstappen po dlouhém otálení s měřeným časem po 55 min vystřelil na středně-tvrdých pneumatikách do čela - 1:22,600 min. Měkčí směs pak nasadili oba jezdci Mercedesu a pohodlně jej o více než sekundu předčili: 1. Hamilton 1:21,521 (320,2 km/h na rovince), 2. Bottas 1:21,550 min (327,4 km/h).
Ferrari se podařilo rychle vyřešit problémy s vozem Vettela, ten se po hodině dostává na třetí příčku - 1:22,600 min. Räikkönenovi se daří protlačit před něj (1:22,456), ztráta na Stříbrné šípy ale dosahuje jednu sekundu.
V závěru vyjíždí Magnussen na trávu v zatáčce č. 4 poté, co zablokoval jedno ze svých kol. Komisaři jej zatlačují mimo dráhu a opět máme virtuální safety car. Pro Haas je to škoda, protože nový aerodynamický balík dostal pouze on.
Jak se zdá, tak největší pokrok na začátku evropské části sezóny dosáhl Mercedes, který byl v 1. tréninku jasně rychlejší než Ferrari. Red Bull na rudé vozy něco stáhl - Verstappen na Räikkönena ztrácí půl sekundy, reprezentativnější údaje nám ale poskytne až odpolední trénink.
#F1 #SpanishGP FP1 Best Sectors: Bottas edges Hamilton, Vandoorne in Top10 pic.twitter.com/Je9GFuvLkg
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) May 12, 2017Max. rychlosti (v km/h): 1. Bottas 327,4; 2. Pérez 325,2; 3. Ocon 324,8; 4. Magnussen 322,9; 5. Räikkönen 322,6; 6. Ricciardo 322,5... ... 19. Vandoorne 310.
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.