SOČI - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku předvedl Kimi Räikkönen s Ferrari, Mercedesy však neztrácely moc - druhému Valtterimu Bottasovi na finského jezdce scházelo jen 45 tisícin sekundy. Jak první část v Soči probíhala?
Do prvního tréninku se za bezmračného nebe a teploty vzduchu kolem 22 °C zapojil z nováčků pouze Sergej Sirotkin, jenž u Renaultu vystřídal Nica Hülkenberga. Piloti se v 10:00 vydali na trať, jako první jezdec Pascal Wehrlein následovaný Kimim Räikkönenem.
Jezdci mají na přilbách a týmy na různých částech vozů nápis "BillyWhizz" v odkazu na 17letého Billyho Mongera, který po strašlivé nehodě v britské Formuli 4 přišel o obě nohy.
McLaren do Ruska přivezl několik nový dílů, Honda upravené MGU-H, které čtyřikrát selhalo před 2 týdny v Bahrajnu (Vandoorne se nedostal ani na startovní rošt).
Renault má v Soči nové přední křídlo a celkem významné vylepšení aerodynamiky , které jim má pomoci vylepšit jejich závodní rychlost. V kvalifikacích končí vysoko, během velkých cen se však postupně propadává dozadu. Ve Viry usilovně pracují na vylepšení motoru, s nímž by se chtěli představit v Kanadě.
Po 10 min jsme se dočkali prvních měřených kol: Bottas 1:39,871 min (loni Rosberg v prvním tréninku 1:38,127), Hamilton 1:39,558 a Pérez 1:40,269 min.
Sirotkin zastavil na pravém okraji dráhy na výjezdu ze zatáčky č. 2: "Něco se stalo s motorem." Renault mu dává instrukce, jak pohonnou jednotku restartovat: "OK Nico... ehm, Sergeji... Můžeš sešlápnout brzdu, zatáhnout spojku a zmáčknout tlačítko pro předjíždění, jestli auto nenastartuje?" Ruský pilot zkouší a odpovídá: "Hlásí to chybu. Bliká to a hlásí chybný rychlostní stupeň:" Traťovým komisařům nezbývá, než jej zatlačit do bezpečné zóny.
Po 25 min se začalo měnit pořadí na čele: nejprve se tam objevil Vettel (1:38,709), pak jej postupně vystřídali Bottas na super-měkkých pneumatikách (1:36,998 a 1:36,119) - jeho týmový kolega Hamilton na stejné směsi v prvních pokusech ztrácel 1,5 vteřiny (1:37,607). Ostatní (kromě Sainze) kroužili první půl hodinu na měkké.
Grosjean s Haasem, který přešel v prvním tréninku z brzd Brembo na Carbone Industrie, si opět stěžuje: "Fakt se trápím se zadní částí." americký tým je proto volá do boxů k úpravě brzd. Po 39 min se všichni vrátili do garáží a provoz na 16 min zcela utichl.
Poslední půl hodinu začal nejlépe Räikkönen, jenž po přezutí na super-měkké pneumatiky zvládl kolo za 1:36,074, tedy jen o 45 tisícin rychleji než Bottas. Za duo Mercedesu se posunul Pérez (1:37,457 min), Vettel v tu chvíli ztrácel přes 1,6 sekundy.
RED FLAG?OCO is missing an engine cover ?There it is - track is being cleared#RussianGP ?? #FP1 pic.twitter.com/VKIGrid7hg
— Formula 1 (@F1) April 28, 201724 min před koncem byl trénink přerušen kvůli části karosérie, která zůstala ležet na trati. Růžová barva prozradila majitele - Oconově Force Indii scházel kryt motoru. Všichni proto museli na 5 min zpět do garáží. Mercedes si z ní dělá legraci: "Žraločí ploutve jsou zakázány až od příštího roku, nemusíte to sundávat."
Piloti se v závěru snaží dohnat ztracený čas a zlepšují se, Vettel však dělá chybu v 15. zatáčce a dostává smyk. Své Ferrari nepoškodil, místo útoku na první příčku svého týmového kolegy míří do boxů.
Třetím nejrychlejším týmem je Red Bull, který ale ztrácel už přes 1,1 sekundy. Velmi dobře na tom v 1. tréninku byla Force India - Pérez skončil šestý hned za Ricciardem. V zadní části roštu se zatím McLaren zdá být rychlejší než Sauber, Alonso obsadil 13. příčku, Wehrlein až 18.
Vandoorne však zaznamenal v samotném závěru další problém s motorem Honda: "Žádný výkon, žádný výkon," hlásil. Ke zklamání McLarenu musel pět min před koncem skončit v boxech. Odpolední trénink, v němž se týmy zaměří od 14 hod více na dlouhé jízdy, nám toho o jejich formě napoví více.
Maximální rychlosti: 1. Vettel 323,4; 2. Massa 322,9; 3. Wehrlein 322,4; 4. Bottas 321,6; 5. Hamilton 321,5; 6. Räikkönen 321,2 km/h.
#F1 #RussianGP FP1 Best sectors vs. laptimes set:Bottas ahead of Kimi, Vettel missed his potential by 0.7s, Alonso nailed it pic.twitter.com/SHlUiUiHlP
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) April 28, 2017
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.