SOČI - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku předvedl Kimi Räikkönen s Ferrari, Mercedesy však neztrácely moc - druhému Valtterimu Bottasovi na finského jezdce scházelo jen 45 tisícin sekundy. Jak první část v Soči probíhala?
Do prvního tréninku se za bezmračného nebe a teploty vzduchu kolem 22 °C zapojil z nováčků pouze Sergej Sirotkin, jenž u Renaultu vystřídal Nica Hülkenberga. Piloti se v 10:00 vydali na trať, jako první jezdec Pascal Wehrlein následovaný Kimim Räikkönenem.
Jezdci mají na přilbách a týmy na různých částech vozů nápis "BillyWhizz" v odkazu na 17letého Billyho Mongera, který po strašlivé nehodě v britské Formuli 4 přišel o obě nohy.
McLaren do Ruska přivezl několik nový dílů, Honda upravené MGU-H, které čtyřikrát selhalo před 2 týdny v Bahrajnu (Vandoorne se nedostal ani na startovní rošt).
Renault má v Soči nové přední křídlo a celkem významné vylepšení aerodynamiky , které jim má pomoci vylepšit jejich závodní rychlost. V kvalifikacích končí vysoko, během velkých cen se však postupně propadává dozadu. Ve Viry usilovně pracují na vylepšení motoru, s nímž by se chtěli představit v Kanadě.
Po 10 min jsme se dočkali prvních měřených kol: Bottas 1:39,871 min (loni Rosberg v prvním tréninku 1:38,127), Hamilton 1:39,558 a Pérez 1:40,269 min.
Sirotkin zastavil na pravém okraji dráhy na výjezdu ze zatáčky č. 2: "Něco se stalo s motorem." Renault mu dává instrukce, jak pohonnou jednotku restartovat: "OK Nico... ehm, Sergeji... Můžeš sešlápnout brzdu, zatáhnout spojku a zmáčknout tlačítko pro předjíždění, jestli auto nenastartuje?" Ruský pilot zkouší a odpovídá: "Hlásí to chybu. Bliká to a hlásí chybný rychlostní stupeň:" Traťovým komisařům nezbývá, než jej zatlačit do bezpečné zóny.
Po 25 min se začalo měnit pořadí na čele: nejprve se tam objevil Vettel (1:38,709), pak jej postupně vystřídali Bottas na super-měkkých pneumatikách (1:36,998 a 1:36,119) - jeho týmový kolega Hamilton na stejné směsi v prvních pokusech ztrácel 1,5 vteřiny (1:37,607). Ostatní (kromě Sainze) kroužili první půl hodinu na měkké.
Grosjean s Haasem, který přešel v prvním tréninku z brzd Brembo na Carbone Industrie, si opět stěžuje: "Fakt se trápím se zadní částí." americký tým je proto volá do boxů k úpravě brzd. Po 39 min se všichni vrátili do garáží a provoz na 16 min zcela utichl.
Poslední půl hodinu začal nejlépe Räikkönen, jenž po přezutí na super-měkké pneumatiky zvládl kolo za 1:36,074, tedy jen o 45 tisícin rychleji než Bottas. Za duo Mercedesu se posunul Pérez (1:37,457 min), Vettel v tu chvíli ztrácel přes 1,6 sekundy.
RED FLAG?OCO is missing an engine cover ?There it is - track is being cleared#RussianGP ?? #FP1 pic.twitter.com/VKIGrid7hg
— Formula 1 (@F1) April 28, 201724 min před koncem byl trénink přerušen kvůli části karosérie, která zůstala ležet na trati. Růžová barva prozradila majitele - Oconově Force Indii scházel kryt motoru. Všichni proto museli na 5 min zpět do garáží. Mercedes si z ní dělá legraci: "Žraločí ploutve jsou zakázány až od příštího roku, nemusíte to sundávat."
Piloti se v závěru snaží dohnat ztracený čas a zlepšují se, Vettel však dělá chybu v 15. zatáčce a dostává smyk. Své Ferrari nepoškodil, místo útoku na první příčku svého týmového kolegy míří do boxů.
Třetím nejrychlejším týmem je Red Bull, který ale ztrácel už přes 1,1 sekundy. Velmi dobře na tom v 1. tréninku byla Force India - Pérez skončil šestý hned za Ricciardem. V zadní části roštu se zatím McLaren zdá být rychlejší než Sauber, Alonso obsadil 13. příčku, Wehrlein až 18.
Vandoorne však zaznamenal v samotném závěru další problém s motorem Honda: "Žádný výkon, žádný výkon," hlásil. Ke zklamání McLarenu musel pět min před koncem skončit v boxech. Odpolední trénink, v němž se týmy zaměří od 14 hod více na dlouhé jízdy, nám toho o jejich formě napoví více.
Maximální rychlosti: 1. Vettel 323,4; 2. Massa 322,9; 3. Wehrlein 322,4; 4. Bottas 321,6; 5. Hamilton 321,5; 6. Räikkönen 321,2 km/h.
#F1 #RussianGP FP1 Best sectors vs. laptimes set:Bottas ahead of Kimi, Vettel missed his potential by 0.7s, Alonso nailed it pic.twitter.com/SHlUiUiHlP
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) April 28, 2017Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.