SOČI - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku předvedl Kimi Räikkönen s Ferrari, Mercedesy však neztrácely moc - druhému Valtterimu Bottasovi na finského jezdce scházelo jen 45 tisícin sekundy. Jak první část v Soči probíhala?
Do prvního tréninku se za bezmračného nebe a teploty vzduchu kolem 22 °C zapojil z nováčků pouze Sergej Sirotkin, jenž u Renaultu vystřídal Nica Hülkenberga. Piloti se v 10:00 vydali na trať, jako první jezdec Pascal Wehrlein následovaný Kimim Räikkönenem.
Jezdci mají na přilbách a týmy na různých částech vozů nápis "BillyWhizz" v odkazu na 17letého Billyho Mongera, který po strašlivé nehodě v britské Formuli 4 přišel o obě nohy.
McLaren do Ruska přivezl několik nový dílů, Honda upravené MGU-H, které čtyřikrát selhalo před 2 týdny v Bahrajnu (Vandoorne se nedostal ani na startovní rošt).
Renault má v Soči nové přední křídlo a celkem významné vylepšení aerodynamiky , které jim má pomoci vylepšit jejich závodní rychlost. V kvalifikacích končí vysoko, během velkých cen se však postupně propadává dozadu. Ve Viry usilovně pracují na vylepšení motoru, s nímž by se chtěli představit v Kanadě.
Po 10 min jsme se dočkali prvních měřených kol: Bottas 1:39,871 min (loni Rosberg v prvním tréninku 1:38,127), Hamilton 1:39,558 a Pérez 1:40,269 min.
Sirotkin zastavil na pravém okraji dráhy na výjezdu ze zatáčky č. 2: "Něco se stalo s motorem." Renault mu dává instrukce, jak pohonnou jednotku restartovat: "OK Nico... ehm, Sergeji... Můžeš sešlápnout brzdu, zatáhnout spojku a zmáčknout tlačítko pro předjíždění, jestli auto nenastartuje?" Ruský pilot zkouší a odpovídá: "Hlásí to chybu. Bliká to a hlásí chybný rychlostní stupeň:" Traťovým komisařům nezbývá, než jej zatlačit do bezpečné zóny.
Po 25 min se začalo měnit pořadí na čele: nejprve se tam objevil Vettel (1:38,709), pak jej postupně vystřídali Bottas na super-měkkých pneumatikách (1:36,998 a 1:36,119) - jeho týmový kolega Hamilton na stejné směsi v prvních pokusech ztrácel 1,5 vteřiny (1:37,607). Ostatní (kromě Sainze) kroužili první půl hodinu na měkké.
Grosjean s Haasem, který přešel v prvním tréninku z brzd Brembo na Carbone Industrie, si opět stěžuje: "Fakt se trápím se zadní částí." americký tým je proto volá do boxů k úpravě brzd. Po 39 min se všichni vrátili do garáží a provoz na 16 min zcela utichl.
Poslední půl hodinu začal nejlépe Räikkönen, jenž po přezutí na super-měkké pneumatiky zvládl kolo za 1:36,074, tedy jen o 45 tisícin rychleji než Bottas. Za duo Mercedesu se posunul Pérez (1:37,457 min), Vettel v tu chvíli ztrácel přes 1,6 sekundy.
RED FLAG?OCO is missing an engine cover ?There it is - track is being cleared#RussianGP ?? #FP1 pic.twitter.com/VKIGrid7hg
— Formula 1 (@F1) April 28, 201724 min před koncem byl trénink přerušen kvůli části karosérie, která zůstala ležet na trati. Růžová barva prozradila majitele - Oconově Force Indii scházel kryt motoru. Všichni proto museli na 5 min zpět do garáží. Mercedes si z ní dělá legraci: "Žraločí ploutve jsou zakázány až od příštího roku, nemusíte to sundávat."
Piloti se v závěru snaží dohnat ztracený čas a zlepšují se, Vettel však dělá chybu v 15. zatáčce a dostává smyk. Své Ferrari nepoškodil, místo útoku na první příčku svého týmového kolegy míří do boxů.
Třetím nejrychlejším týmem je Red Bull, který ale ztrácel už přes 1,1 sekundy. Velmi dobře na tom v 1. tréninku byla Force India - Pérez skončil šestý hned za Ricciardem. V zadní části roštu se zatím McLaren zdá být rychlejší než Sauber, Alonso obsadil 13. příčku, Wehrlein až 18.
Vandoorne však zaznamenal v samotném závěru další problém s motorem Honda: "Žádný výkon, žádný výkon," hlásil. Ke zklamání McLarenu musel pět min před koncem skončit v boxech. Odpolední trénink, v němž se týmy zaměří od 14 hod více na dlouhé jízdy, nám toho o jejich formě napoví více.
Maximální rychlosti: 1. Vettel 323,4; 2. Massa 322,9; 3. Wehrlein 322,4; 4. Bottas 321,6; 5. Hamilton 321,5; 6. Räikkönen 321,2 km/h.
#F1 #RussianGP FP1 Best sectors vs. laptimes set:Bottas ahead of Kimi, Vettel missed his potential by 0.7s, Alonso nailed it pic.twitter.com/SHlUiUiHlP
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) April 28, 2017Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.