McLaren ve středu poprvé zvládl celý testovací den, aniž by narazil na nějaké problémy. Po katastrofě o víkendu v Bahrajnu a úterý, kdy stál v garáži, si tak přeci jen odváží cenná data.
Stoffel Vandoorne se v neděli kvůli úniku chladicí kapaliny nepostavil ani na startovní rošt, v úterý Oliver Turvey po dvou ranních instalačních kolech stál celý den v garáži, protože se objevil stejný problém - na dráhu se dostal až během posledních 30 min.
Ve středu však přišel obrat a konečně úleva. Vandoorne zvládl během produktivního dopoledne 56 kol. Potom se McLaren dal plánovaných delších změn v nastavení vozu, takže se na trať vrátil až v 16 hod. I pak bez problémů během následujících 2 hodin urazil dalších 25 kol.
Tým se během produktivního dne zaměřoval na různé konfigurace nastavení a ovladatelnosti svého šasi, na korelaci aerodynamický dat, ovladatelnost pohonné jednotky a na práci na spolehlivosti.
Vandoorne: Nejlepší den v letošním roce"Dnešek byl naším zatím nejlepším dnem této sezóny. Poprvé jsme neměli žádné větší problémy a mohli jsme se věnovat našemu programu. Myslím, že jsme dokončili vše, co jsme dnes chtěli. Prošli jsme spoustu věcí v nastavení, což se nám nepodařilo v Barceloně," říká Vandoorne. Ano, takto měl McLaren začít v únoru, nikoliv v dubnu po třech závodech.
"Bylo to opravdu dobré, ale potřebujeme, aby byl takový každý den. Jenže není zaručeno, že tomu tak bude příště," upozorňuje Belgičan. "Musíme se pečlivě poučit z toho, co jsme dnes zvládli, a snad si to přeneseme do dalšího podniku a dočkáme se zlepšení.
Pro mě a pro tým to bylo velmi dobré, že jsme si mohli vyzkoušet celou řadu různých směrů v nastavení. Na voze bylo pár nových dílů, šlo o celkem zásadní věci, které jsme chtěli vyzkoušet a poznat, proto to bylo opravdu užitečné, že jsme zjistili, na čem je založena výkonnost. Velmi produktivní," pochvaluje si Vandoorne.
Balík McLarenu není kvůli pohonné jednotky Hondy ztrácející kolem 145 koní konkurenceschopné, šasi je ale velmi dobré a piloti s ním rádi jezdí: "Dnes i po celý víkend jsem se ve voze vlastně cítil velmi dobře. Šasi se chová dobře. Na auto nasadíme v příštích závodech nějaké nové věci. Klíčem ale je mít víkendy, kde bude všechno probíhat hladce, což se nám zatím nedaří. Pokud tomu tak bude, můžeme dokázat, že děláme pokrok," slibuje Vandoorne.
Boullier: Mohli jsme jezdit s agresivnějším nastavenímÚlevu po delší době zažil také závodní ředitel Eric Boullier: "Všechno dnes fungovalo perfektně, pokud jde o spolehlivost, a my jsme na to mohli v oblasti nastavení přitlačit. Prožili jsme 'řádný' testovací den a opravdu jsme maximálně využili každou možnost, kterou jsme na dráze měli. Vše, co jsme plánovali, to jsme otestovali. Provedli jsme zpětné srovnávací jízdy, takže jsem opravdu spokojený s prací, kterou jsme dnes dokončili."
"Problémy, které jsme v posledních několika dnech zažívali, se těžko chápou, protože dnes jsme jezdili bez jakýchkoliv potíží. Honda však tvrdě pracuje na tom, aby porozuměla tomu, v čem spočívají slabiny. Mohli jsme dnes jezdit s agresivnějším nastavením, nasbírali jsme hodně informací a vyzkoušeli si spousty řešení. Pokud jde tedy o data a výsledky, tak to byl velmi pozitivní testovací den," hodnotí závodní ředitel McLarenu.
"Přišlo to v ten správný čas. Nyní zamíříme do továrny s ještě větší motivací posunout se dopředu. Brzy se otočíme zpět po zkoumání čísel a budeme se připravovat na Soči, kde nás určitě čeká další těžký víkend. Ale jako vždy jsme na výzvu připraveni," pokračuje Boullier. Honda totiž pro Rusko žádná výkonnostní vylepšení nechystá, proto se budou opět trápit v zadní polovině startovního roštu.
Honda: Naše pohonná jednotka má potenciálPár slov nám věnoval i hlavní inženýr Hondy Satoši Nakamura, jelikož sportovní ředitel Jusuke Hasegawa odletěl hned po potupném závodu zpět do Japonska.
"Po problémech s MGU-H během Velké ceny Bahrajnu jsme společně úsilí věnovali analýze problému během krátké doby před tímto testem. Na základě této analýzy jsme realizovali provizorní opatření proti tomu problému na naší pohonné jednotce a myslím, že jsme dnešní jízdou dokázali potvrdit směr našeho řešení," tvrdí Nakamura.
"Také jsme dosáhli pokroku s nastavením naší pohonné jednotky, abychom dosáhli lepší ovladatelnosti a snížili vibrace. Uvědomujeme si, že ve výkonu za soupeři stále zaostáváme, věříme však, že se ubíráme správným směrem. Věříme, že naše pohonná jednotka má stále potenciál a budeme pokračovat v našem vývoji s využitím všech informací, které jsme v tomto testu získali, abychom co nejdříve stáhli náskok našich soupeřů," pokračuje zástupce Hondy.
#F1 #BahrainTest Both days cumulative: #Mercedes obviously fastest, #Vettel & #Ferrari with most laps: pic.twitter.com/QLFScHqbGG
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) April 19, 2017Ani on nečeká příští týden v Soči nic jednoduchého ani žádný velký pokrok: "Do Velké ceny Ruska nám zbývá méně než 10 dní a my tam očekáváme další náročný víkend. S McLarenem ale budeme tvrdě bojovat, abychom se posunuli dopředu."
Honda usilovně pracuje na nové verzi pohonné jednotky, stále však není schopna říct, kdy ji bude mít hotovou.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.