Sportovní ředitel Hondy Jusuke Hasegawa přiznává, že jejich inženýrský tým podcenit náročnost úkolu postavit konkurenceschopnou pohonnou jednotku pro Formuli 1. Že budou mít velké problémy i s letošní verzí, to odhalili ke konci prosince 2016.
Výborné výsledky při testech na jednom válci, šok o Vánocích"Jsem hrozně zklamaný. Samozřejmě jsme zaznamenali, že většina poruch pochází z naší pohonné jednotky. Je fér říct, že ne všechno pochází z ní, ale z výkonnostního hlediska je největší slabinou naše pohonná jednotka. Jsme velmi zklamáni," kaje se Hasegawa.
"Ve skutečnosti jsme si mysleli, že to bude velmi snadné, ale zvládnout novou technologii bylo příliš náročné. Dělali jsme nějaké pokusy na laboratorní úrovni a mysleli si, že to bude hodně jednoduché, šlo tedy o mou chybu," pokračuje sportovní ředitel Hondy.
"Musíme brát v potaz celý balík, ale to jsme neudělali. Dosáhli jsme velmi slušného pokroku při testování s jedním válcem, ale jakmile jsme dokončili V6 motor, tak jsme měli mnoho problémů. To, čeho jsme dosáhli s jedním válcem, je na velmi dobré úrovni. Ale když přeneseme přesně tu stejnou specifikaci na V6 motor, tak to nefunguje. Jsme hodně zklamání. Ale když jsme si toho všimli, tak už bylo příliš pozdě - o vánocích," vypráví Hasegawa.
Kompromisy: dosažení cílů se začíná hroutitJenže sezóna se nezadržitelně blížila a na vyladění zcela překopané pohonné jednotky RA616H nezbýval čas. Její vývoj zahájili v květnu 2016, takže na nový koncept neměli ani celý rok: "Poté, co jsme problémy pochopili, nastala chvíle potvrdit finální specifikací. Museli jsme učinit určité kompromisy."
"Měli jsme obrovské vibrace. Můžu říct jen to, že na dynamometru jsme tak velký problém neměli. Kdy jsme nasadili převodovku, hnací poloosy a pneumatiky, tak docházelo k určitým rezonancím. Pochopte prosím, že neobviňuji šasi - musíme brát v potaz také situaci na dynamometru.
Pokusil bych se zareagovat na depresi týmu a pilotů, pokud by existovala možnost, není to ale snadná práce. Je to velký úkol vylepšit motory, takže s tou situací několik týdnů musíme žít. Pokud na to co nejdříve přijdeme, tak to bude v pořádku," věří sportovní ředitel Hondy.
V Japonsku usilovně pracují, není třeba měnit všechno"V Sakuře se o to pokoušíme ještě usilovněji. Děláme teď všechno, co je možné. Můžeme změnit systém sání či výfuku, vidíme v tom řešení, ale nemůžeme úplně změnit vnitřek motoru. Nemáme samozřejmě čas na to, abychom zcela změnili vnitřní uspořádání, a nemyslím si, že by bylo zapotřebí všechno změnit.
Pokud přijdeme na dobré řešení, pak motor musíme vyměnit pro pátý či šestý podnik. Opravdu bych si tedy přál do té doby či v té době vylepšit naši specifikaci," dodává Hasegawa.
Je jisté, že to tento víkend v Číně ani příští týden v Bahrajnu lepší nebude. Kvůli delším rovinkám než v Melbourne zástupci McLarenu - Hondy shodně očekávají ještě větší trápení a horší výsledky než v Melbourne. Fanouškům nezbývá než doufat, že zlepšení přijde někdy v květnu po výraznější aktualizaci aerodynamiky, kterou stáj z Wokingu chystá pro Barcelonu.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.