Sportovní ředitel Hondy Jusuke Hasegawa přiznává, že jejich inženýrský tým podcenit náročnost úkolu postavit konkurenceschopnou pohonnou jednotku pro Formuli 1. Že budou mít velké problémy i s letošní verzí, to odhalili ke konci prosince 2016.
Výborné výsledky při testech na jednom válci, šok o Vánocích"Jsem hrozně zklamaný. Samozřejmě jsme zaznamenali, že většina poruch pochází z naší pohonné jednotky. Je fér říct, že ne všechno pochází z ní, ale z výkonnostního hlediska je největší slabinou naše pohonná jednotka. Jsme velmi zklamáni," kaje se Hasegawa.
"Ve skutečnosti jsme si mysleli, že to bude velmi snadné, ale zvládnout novou technologii bylo příliš náročné. Dělali jsme nějaké pokusy na laboratorní úrovni a mysleli si, že to bude hodně jednoduché, šlo tedy o mou chybu," pokračuje sportovní ředitel Hondy.
"Musíme brát v potaz celý balík, ale to jsme neudělali. Dosáhli jsme velmi slušného pokroku při testování s jedním válcem, ale jakmile jsme dokončili V6 motor, tak jsme měli mnoho problémů. To, čeho jsme dosáhli s jedním válcem, je na velmi dobré úrovni. Ale když přeneseme přesně tu stejnou specifikaci na V6 motor, tak to nefunguje. Jsme hodně zklamání. Ale když jsme si toho všimli, tak už bylo příliš pozdě - o vánocích," vypráví Hasegawa.
Kompromisy: dosažení cílů se začíná hroutitJenže sezóna se nezadržitelně blížila a na vyladění zcela překopané pohonné jednotky RA616H nezbýval čas. Její vývoj zahájili v květnu 2016, takže na nový koncept neměli ani celý rok: "Poté, co jsme problémy pochopili, nastala chvíle potvrdit finální specifikací. Museli jsme učinit určité kompromisy."
"Měli jsme obrovské vibrace. Můžu říct jen to, že na dynamometru jsme tak velký problém neměli. Kdy jsme nasadili převodovku, hnací poloosy a pneumatiky, tak docházelo k určitým rezonancím. Pochopte prosím, že neobviňuji šasi - musíme brát v potaz také situaci na dynamometru.
Pokusil bych se zareagovat na depresi týmu a pilotů, pokud by existovala možnost, není to ale snadná práce. Je to velký úkol vylepšit motory, takže s tou situací několik týdnů musíme žít. Pokud na to co nejdříve přijdeme, tak to bude v pořádku," věří sportovní ředitel Hondy.
V Japonsku usilovně pracují, není třeba měnit všechno"V Sakuře se o to pokoušíme ještě usilovněji. Děláme teď všechno, co je možné. Můžeme změnit systém sání či výfuku, vidíme v tom řešení, ale nemůžeme úplně změnit vnitřek motoru. Nemáme samozřejmě čas na to, abychom zcela změnili vnitřní uspořádání, a nemyslím si, že by bylo zapotřebí všechno změnit.
Pokud přijdeme na dobré řešení, pak motor musíme vyměnit pro pátý či šestý podnik. Opravdu bych si tedy přál do té doby či v té době vylepšit naši specifikaci," dodává Hasegawa.
Je jisté, že to tento víkend v Číně ani příští týden v Bahrajnu lepší nebude. Kvůli delším rovinkám než v Melbourne zástupci McLarenu - Hondy shodně očekávají ještě větší trápení a horší výsledky než v Melbourne. Fanouškům nezbývá než doufat, že zlepšení přijde někdy v květnu po výraznější aktualizaci aerodynamiky, kterou stáj z Wokingu chystá pro Barcelonu.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché zlehčil význam úprav, které tým plánuje otestovat v závěrečném dni testů v Bahrajnu.
Předsezónní testy v Bahrajnu pokračovaly i dnes, přičemž dopolední mírný déšť zpomalil testování na zhruba hodinu. Nejrychlejším jezdcem dne se stal Carlos Sainz ve voze Williams.
Formule 1 se po zimní pauze opět vrací zpět na závodní dráhu. Dva týdny před úvodním závodem sezóny v Austrálii se odjel první den předsezónních testů v Bahrajnu. Nejrychlejší byl Norris.
Před rokem Lewis Hamilton šokoval motorsportový svět oznámením přestupu do Ferrari. Po nějaké době si fanoušci začínají zvykat na jeho nové působiště a brzy jej uvidí v akci. I když už žije v Itálii, kde si rád dopřeje místní speciality, přiznává, že si musí dávat pozor na svou oblíbenou pizzu, aby se vešel do závodní sedačky.
Mladý Ital Kimi Antonelli zažívá svůj debut na oficiálních předsezónních testech F1. V Bahrajnu sdílí vůz Mercedesu W16 s Georgem Russellem a během tří dnů si poprvé vyzkouší intenzitu přípravy na novou sezónu.
Liam Lawson se stal prvním, kdo z týmu vyzkoušel nový monopost Red Bull RB21 při zahájení předsezónních testů v Bahrajnu. Dopolední část testovacího dne patřila právě jemu, než vůz odpoledne převzal úřadující šampion Max Verstappen.
Před nadcházející sezónou 2025 se naplno rozběhne testování Formule 1. Týmy a jezdci nyní usilovně ladí své vozy a strategie, aby byli připraveni na další vzrušující ročník plný napínavých závodů a nečekaných momentů.
S okamžitou platností se nový tým Cadillac v rámci Formule 1 připojí k TWG Motorsports, nové divizi TWG Global. Tato akvizice zahrnuje i Andretti Global, který se účastní závodů v IndyCar, Formuli E a Indy Nxt, dále Spire v NASCAR Cup, Wayne Taylor Racing v IMSA a Walkinshaw Andretti v australských supersportech.
Tento týden v Bahrajnu poutají veškerou pozornost Lewis Hamilton a Charles Leclerc, kteří se účastní klíčového testování. Ferrari, které si v zimní přestávce zajistilo sedminásobného mistra světa, se stalo hlavním tématem motorsportových diskuzí.
Red Bull odhalil svůj nový monopost RB21, se kterým Max Verstappen bude usilovat o pátý titul mistra světa v řadě. Tým představil svůj vůz těsně před začátkem testů v Bahrajnu, čímž se stal posledním, kdo odkryl vůz pro nadcházející sezónu.
Alpine představil svůj monopost AP25 poprvé na dráze v Sachíru během filmovacího dne. Tyto dny slouží nejen k ověření funkčnosti nových monopostů, ale i k jejich oficiálnímu představení na dráze.
Michael Schumacher ukončil svou kariéru ve Formuli 1 na konci roku 2006 jako jeden z nejúspěšnějších jezdců historie, když dosáhl téměř všech možných triumfů v tomto sportu.