Williams dnes oznámil výsledky svého hospodaření za kalendářní rok 2016, v němž se mu již tolik nedařilo jako v prvních dvou letech po přechodu na hybridní pohonné jednotky. Přesto si finančně dost polepšil - hrubý zisk F1 týmu dosáhl 392 milionů korun.
Zatímco v sezónách 2014 a 2015 skončila stáj z Grove na 3. místě v šampionátu konstruktérů, tak loni nastal propad až na pátou příčku za Mercedes, Red Bull, Ferrari i Force Indii. Finanční výsledky ale byly mnohem lepší.
Příjmy skupiny Wiliams Grand Prix Holdings PLC, pod níž patří i Williams Grand Prix Engineering Limited či Williams Advanced Engineering, vzrostly ze 4 miliard Kč (125,6 milionů liber) v roce 2015 na 5,3 miliard Kč (167,4 mil. liber) minulý rok a provozní zisk (před započtením úroků, daní a odpisů) dosáhl v roce 2016 490 mil. Kč (15,5 mil. liber) po předchozí ztrátě ve výši 104 mil. Kč (3,3 mil. liber).
Pokud jde čistě o F1, tak v tomto odvětví dosáhl Williams přijmu 3,7 miliardy Kč (116,7 mil. liber vs. 101,5 mil. liber v roce 2015) a hrubého zisku 392 mil. Kč (12,4 mil. liber vs. 0,2 mil. liber v předchozím roce). Do rozpočtu nyní vydatně přispívá miliardář Lawrence Stroll, jehož syn Lance letos za britskou stáj závodí po boku Felipeho Massy.
"Naše finanční výsledky za rok 2016 odrážejí pokračující zlepšování, k silnému růstu příjmů došlo u Formule 1 i u Advanced Engineeringu. Po kompletní restrukturalizaci našeho byznysu v předchozích dvou letech jsme v roce 2016 dosáhli provozních a finančních zisků. Naše divize F1 pokračuje o ziskové činnosti i přes ohromnou úroveň konkurenčního utrácení v zřejmě finančně nejnáročnějším sportovním prostředí. I když je Williams Advanced Engineering stále se rozvíjející společností, tak zaznamenává výtečný pokrok," komentuje výkonný ředitel skupiny Mike O’Driscoll.
Poté vyzdvihuje loňský výsledech a úspěchy stáje v F1 a pokračuje: "V poslední době jsme pro náš technický tým získaly významné posily pro naše úsilí zlepšit výkonnost na dráze a dostat Williams do čela roštu. Náš tým stále láká vůdčí světové společnosti a značky a my jsme velmi optimističtí, pokud jde o celkový potenciál sportu vedeným společností Liberty Media."
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.