Internet a audiovizuální streamovací platformy konkurují televizi více jak dvě dekády. Již v devadesátkách tu byl Cubanův Broadcast.com, který dokonce vysílal i takové události jako finále Super Bowlu. S příchodem mobilních zařízení ale tento segment konečně začíná běžnému vysílání pořádně zatápět.
Streamovací platformy jako Netflix, Hulu či Amazon Prime jsou dnes již naprostým standardem, tedy alespoň za oceánem. U nás přeci jen lehce zaostávají kvůli absenci české lokalizace. Jediným místem, kde se ale online streaming úplně neuchytil, jsou velké sportovní klání. Důvod je prostý: sport běží živě a lidé mají rádi pohodlí velké obrazovky. A pak je v tom samozřejmě politika...
Hlavní výhodou streamovacích služeb je primárně dostupnost obsahu 24/7/365. Dalším faktorem, který může hrát určitý prim při streamování, je pak mobilita. Většina lidí dnes vlastní chytrý telefon, tablet či laptop. A ačkoliv se nejedná o úplně pohodlnou formu sledování audiovizuální zábavy, tak nějaký ten film se na 10-ti palcové obrazovce dá přetrpět.
Britské trio Clarkson, Hammond a May využilo loni pro svůj návrat právě streamovací službu - konkrétně Amazon Prime. Jejich počin The Grand Tour patřil mezi nejnákladnější seriály historie a byla to patřičná jízda. Nyní se podobnou cestou vydává McLaren, který skrze Prime bude vysílat svůj pořad mapující cestu stáje, a primárně “bažanta” Stoffela Vandoornea.
Pro britskou stáj to není první pokus, jak zaujmout mladší generaci diváků, která na internet velmi dobře slyší. McLaren totiž již loni s krátkým seriálem koketoval, kdy se snažil fanouškům objasnit, jak vlastně (ne)funguje pohonná jednotka od japonské Hondy.
Kamery budou belgického pilota mapovat na každém kroku, respektive už dávno mapují - natočená je prý již celá zimní příprava, včetně zákulisních záběrů z fabriky ve Wokingu. Neměly by chybět ani záběry z testů v Barceloně.
Kdy se seriál začne vysílat, zatím není jasné. Nebyl uveřejněn ani název. Ví se pouze to, že by se mělo jednat o exkluzivní záležitost dostupnou pouze skrze službu Amazon Prime. Ta v současné době funguje ve více jak 200 zemích světa, včetně České republiky. Prime lze vyzkoušet na 30 dní zdarma, následné předplatné pak vyjde na 10,99 dolarů (při měsíčních platbách) či 99 dolarů (roční).
Celý projekt okomentoval i výkonný ředitel McLarenu Zak Brown: “V McLarenu chceme ukázat světu každý prvek Formule 1. Víme, že fanoušci mají rádi zákulisní informace a tato série bude vůbec tím nejpodrobnějším, co kdy jaký tým ve Formuli 1 udělal. Krom technologie a výrobního procesu chceme lidem ukázat i vášeň, kterou mají stovky zaměstnanců technologického centra McLarenu, které zajišťuje vozy pro každý rok. Nakonec, Formule 1 je hlavně o lidech a já věřím, že se tomuto seriálu podaří zachytit právě tento lidský faktor, který je nedílnou součástí závodění i práce v F1.”
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.